Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Snygga till väg/avlägg?

11 inlägg 13638 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snygga till väg/avlägg?

Steen  
#307341 Funderade på att bygga ihop något enkelt till gripen och dra av vägen med, någon som
gjort det? och har tips på nått enkelt.
Brukar ta en virkesbro men dom håller inte så bra(A-grip).



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Snygga till väg/avlägg?

isteskog  
#307342 Entreprenören som kör åt mig brukar sladda till vägen med en bit räls. Plockar man undan ris och annat bös så fungerar det bra! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Snygga till väg/avlägg?

Skogshuggarninorr35  
#307348 Har sett en film där man tagit en ca 30x30 cm och 2,5 meter lång h-balk och sen svetsat på en bygel för gripen. Sen har man tagit ett gammalt slirskydd som man satt fast "under" balken. Sen är det bara att ta tag i bygeln med gripen och vika omkull balken så skrapar man och ruggar upp ytan samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Snygga till väg/avlägg?

ÅsaNisse  
#307356 ^:)^ Tack för att någon visar att tankarna finns :-bd . Jag har aldrig sett det utan fått städa och återställa själv efter maskinerna #:-s .

Avatar Fallback

Re: Snygga till väg/avlägg?

Tosca  
#307363 Schaktblad på skotaren är ganska användbart, går att dra baklänges med det och få med sig mycket av skräpet.

Avatar Fallback

Re: Snygga till väg/avlägg?

Jim_the_one  
#307401 Den där med slirskydd hängandes ska jag nog ta å bygga mig en, nu få man gå med en kratta, haha

Avatar Fallback

Re: Snygga till väg/avlägg?

Steen  
#307410 H balk har jag ju funderat på men det där med slirskydd låter som en bra ide.
Schaktblad är bra men kanske inte i 1a å 2a gallring.
Blir inte så sönderkört med en mindre maskin det är mest för att få bort lera å annan skit man drar med sig ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snygga till väg/avlägg?

Skogshuggarninorr35  
#307416
skrapa.jpg

Avatar Fallback

Re: Snygga till väg/avlägg?

malåraggarn  
#322047 Brukar ta en timmerstock å dra

Avatar Fallback

Re: Snygga till väg/avlägg?

Team-Anders  
#430374
IMG_1484418315.272592.jpg
IMG_1484418349.574700.jpg
så här har jag gjort funkar rätt så bra skulle vart lite tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Snygga till väg/avlägg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431134 Nån som provat dra ett däck?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).