Skördare

Svängkrans/svängmotor Valmet 901

8 inlägg 6424 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svängkrans/svängmotor Valmet 901

vsm  
#307106 Hej

Har ett bekymmer med min 901a, när jag svänger hytten åt vänster fungerar allting normalt däremot när jag svänger höger hackar det mekaniskt, svängningen går liksom mekaniskt ryckigt samtidigt som missljud uppstår. Har någon här varit med om liknade eller kanske bara har tips på var jag ska börja. Om jag står belastad sväng åt höger släpper svängen ryckigt med ett kraftigt missljud ibland..

Tacksam om någon vet..



   TS
Avatar Fallback

Re: Svängkrans/svängmotor Valmet 901

Jim_the_one  
#307124 Det låter som ett lagerhaveri till drivningen av svängningen.
Nu vet jag inte riktigt hur en 901 a ser ut men det borde väl inte skilja sig så mycket mot en grävmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Svängkrans/svängmotor Valmet 901

skogsjan695xl  
#307128 Kan vara svängväxeln som inte är helt 100.
Hur många timmar på maskin?

Avatar Fallback

Re: Svängkrans/svängmotor Valmet 901

vsm  
#307138 Maskin har gått styvt 20000h !!
Är underligt att det uppstår bara åt ena hållet tycker jag, hittar ingen sprängskiss men jag funderar på om där är flera kugg och att inte svängmotorn sitter direkt mot kransen , då kan det ju vara ett av dreven men detta är bara spekulation från mig !!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svängkrans/svängmotor Valmet 901

skogsjan695xl  
#307193 Motorn sitter i en växel som sedan sitter i kransen. Den växeln är inte helt ovanlig att den går sönder.

Avatar Fallback

Re: Svängkrans/svängmotor Valmet 901

vsm  
#307198 Okej !! Problemet känns som om det skulle vara just en växel så det låter ju lovande !! Vet du om man ser och kommer åt växeln genom att lyfta svängmotorn ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Svängkrans/svängmotor Valmet 901

ulfgustav  
#307274 Växeln är ju en enhet som sitter bultad i svängskivan, ovanpå växeln sitter hydraulmotorn sannolikt en Parker F12, Det har suttit ett par olika fabrikat av växlar på 901 maskinen, om jag minns rätt så satt det från början en 3-stegs växel där, fabrikat Trasmitall, men den ersattes efter några år med en 2-stegs växel av fabrikat Reggiana Riduttori

Användarvisningsbild

Re: Svängkrans/svängmotor Valmet 901

Cederblad  
#377798 Hej
Hur gick det med sväng problemet?
Vad var det som hade hänt? Jag funderar om det kan va samma fel på min,
Mvh

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).