Skotare

Spänna banden.Hur hårt?

25 inlägg 10105 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spänna banden.Hur hårt?

Ellingsson  
#302 jag spände banden i dag på skotaren och dom vart rätt så spända så att man inte kan trycka ner dom så nu undrar jag hur hårda dom ska vara,ska dom vara lite slappa för att dom ska ge vika för stubbarna ?eller hur ska det va som för maskinen kommer ju lika högt då däcken kommer på stubben.?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

spänna band

Norge  
#307 hej Acke!

Dina band hördes lite för spända ut.Men om utgångspunktet ditt var att hjulen slirade i banden så måste du nog ha såpass spänt för det finns väl inget mer irriterande än att hjulen spinner i banden.Är banden väldigt finpolerade på insidan så kan det svetsas på fyrkantjärn på bandplattorna så att hjulen får bättre fäste. Hårt spända band ger större belastning på hjultrumpeterna med risk för brott . Vid svetsning av band fölg bandtillverkarens rekommendationer då svetsing kan förändra härdningen på plattorna så att plattorna går av.Har du dåligt mönster på däcken så mäste du ha ganska spänt.

Mvh. Norge

Avatar Fallback
Ellingsson  
#308 okej tack för svar,mönstret är inte så värst dåligt,men då vi kör där det är brant och stenigt brukar det slira inuti banden så jag spände dom ganska bra,och dom lär väl gå till sig ganska fort också!.

   TS
Användarvisningsbild
Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625428
Ellingsson skrev:okej tack för svar,mönstret är inte så värst dåligt,men då vi kör där det är brant och stenigt brukar det slira inuti banden så jag spände dom ganska bra,och dom lär väl gå till sig ganska fort också!.

Det här låter precis som mitt problem , om än för 15 år sen. Hur gick det, blev det bättre när du spänt hårt?

Avatar Fallback

Re: Spänna banden.Hur hårt?

AKKAMAAN  
#625469 "Rätt" spända band är så slaka som möjligt utan att hjulen slirar inuti banden samt att man inte riskerar att de kränger av.
Varför är slaka band bra?
1. Det minskar påfrestningarna på hjulaxellagringarna, speciellt om en virkesbit kommer in mellan band och däck då bandet blir super-spänt.
2. Det minska friktionen i drivningen av banden
3. Maskinen blir stabilare när den klättrar över stubbar och stenar, då dessa kan tränga in mellan boggihjulen
4. När banden är slaka så kan bandplattorna vinklas/kantställas för bättre grepp mot både mark och däck.
5. Slaka band håller längre. Länkningarna mellan bandplattorna gnager inte lika hårt mot varandra. När dessa länkar slits så ökar bandets längd och så småningom är bandet så slakt att bandplattor måste tas bort. 1 mm slitage per kontaktpunkt (öglorna i bandplattorna) i länksystemet gör att ett 8 meters band blir ca 100 mm längre. Vilket kan kräva att en bandplatta tas bort och ersätts med ett långt bandlås. Banden har en godstjocklek på länkarna runt 25 mm. När detta är nedslitet 50% så har bandet totalt förlängts ca 100 cm.

"Lagom" sträckta band skall hänga ner 50-100 mm mellan boggihjulen, vilket i princip är ett slack på ca 15-30 mm.
$matches[2]

Ett bra sätt att förbättra slaka bands grepp mot däcken är att installera 3 st en-meters grova kättingstumpar diagonalt på insidan av bandet
1581956399_boggi_band_med_kaettingstumpar.jpg

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625474 [quote="AKKAMAAN"]"Rätt" spända band är så slaka som möjligt utan att hjulen slirar inuti banden samt att man inte riskerar att de kränger av.
Varför är slaka band bra?
1. Det minskar påfrestningarna på hjulaxellagringarna, speciellt om en virkesbit kommer in mellan band och däck då bandet blir super-spänt.
2. Det minska friktionen i drivningen av banden
3. Maskinen blir stabilare när den klättrar över stubbar och stenar, då dessa kan tränga in mellan boggihjulen
4. När banden är slaka så kan bandplattorna vinklas/kantställas för bättre grepp mot både mark och däck.
5. Slaka band håller längre. Länkningarna mellan bandplattorna gnager inte lika hårt mot varandra. När dessa länkar slits så ökar bandets längd och så småningom är bandet så slakt att bandplattor måste tas bort. 1 mm slitage per kontaktpunkt (öglorna i bandplattorna) i länksystemet gör att ett 8 meters band blir ca 100 mm längre. Vilket kan kräva att en bandplatta tas bort och ersätts med ett långt bandlås. Banden har en godstjocklek på länkarna runt 25 mm. När detta är nedslitet 50% så har bandet totalt förlängts ca 100 cm.

"Lagom" sträckta band skall hänga ner 50-100 mm mellan boggihjulen, vilket i princip är ett slack på ca 15-30 mm.
$matches[2]

Ett bra sätt att förbättra slaka bands grepp mot däcken är att installera 3 st en-meters grova kättingstumpar diagonalt på insidan av bandet
1581956399_boggi_band_med_kaettingstumpar.jpg
[/quot

Tack för det! Ska spänna banden "ett hack till" får vi se vad det gör. Tipset med kätting eller rundjärn är bra att ta med sig.
Inser också att man inte kan ta metoder från de stora maskinerna rätt över till min miniskotare.

Avatar Fallback

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Tralsmo  
#625481 Ja har ju en för mej ny skotare.
Ja köpte nya band till den. En komatsu 845, kanske lite större än det ni pratar om.

Hur som helst så kör ja just nu me alldeles för lösa band.
Borde kortas en platta .
Dom hänger så mycket så man får passa sej för att dom kasar av om det blir stubbe eller sten.

Hjulen slirar i banden men det ä inget större problem om man styr lite hit å dit ( kedjor på bakre framhjulen)

Nu kommer ja ju att kapa en bandplatta vid nästa stillestånd( som är om 200meter fub),
Alltså om en da.

Min erfarenhet ä att dom kan va mer spända än va man tror utan att det påverkar boggina.
Men det är nog bättre att ha dom nog åt lösa för det ställer inte till några problem om man bara har koll.

Avatar Fallback

Re: Spänna banden.Hur hårt?

AKKAMAAN  
#625486 Ambitionen att ha (för) hårt spända band skapar en "ekorrhjul"-effekt. Banden slits fortare, förlängs, och måste efterspännas oftare...
Apropå nya band...
Bara färgen på insidan mellan länkarna som skavs bort, gör att banden måste sträckas efter nån/några dagars körning.

Avatar Fallback

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625492 Känns lite obra när de är så slaka att de nöter emot boggielådan.

Avatar Fallback

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Tralsmo  
#625493
Skogsola skrev:Känns lite obra när de är så slaka att de nöter emot boggielådan.



Dom kan va rätt slaka innan de händer.

Avatar Fallback

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625495 Olika på olika maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Skogsfix  
#625505 Jag spänner mina band på kineticen så spänt jag får dem med 8tons spännlinor och boggina har hållit än så länge.
De hoppade en gång av på stenig mark med överlass på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636479 Ni som kör med band och kedjor. Om ni måste välja mellan antingen band på vagnen eller kedjor på hjulen fram, vad väljer du? Och varför?
Tänk att du ska köra på etablerade stickvägar och basvägar.

Avatar Fallback

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636497 Kedjor på ett par framhjul när det är fina förhållanden och många flyttar där det kan åkas på boggielyften. Ska det köras virke på riktigt ska banden på. Har varit skeptisk till band och t.o.m. startat en tråd om det här någon gång. Men nu är jag bandfrälst! :-)

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

skogsjan695xl  
#636579 Band är att melodin bak och kedjor på alla hjul fram. Spänd och i ordning ska det vara.
Min erfarenhet är att slaka band slits fortare än spända. Är det slakt kan smågrus gå in i länkarna och det blir som ett slipmedel.
Lika med kedjor, många "äldre" säger alltid att lite slaka kedjor rensar sig bättre, men spända kedjor rensar sig jämt lika bra. Sen finns vissa kedjor som aldrig rensar sig tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).