Skogsmiljö och Trädlära

Vad pågår i den här björken ?

25 inlägg 12998 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad pågår i den här björken ?

Blivande snickare  
#306239 Hur gick det med björken, Jens? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad pågår i den här björken ?

JensSkoog  
#306290 Ska ta den på mandag, om vädret holler sig. Var där i går och började med å ta grenar på tall och björk som jag nådde med stångsågen, och bestämmde mig för å hyra en lift så kompisen får beholla flaggstången :lol: Blev ett drygt lass på slepvagnen bara av dom grenerna.
Helge Bl Serie 2 (2).JPG

Helge Bl Serie 2 (7).JPG

Användarvisningsbild

Re: Vad pågår i den här björken ?

halvproffs  
#306313 Min tro är att när björkarna står glest blir det så här. Likadant i grannens björkalle´. Har en gång sett en närmast 4kantig björk från stubbe till ca 4m upp. tyvärr blev den bortgallrad innan jag hann ta foto på den.
Perfekt om man kunde få fram 4kantiga träd, tänk vd lite spill vid sågen.

Användarvisningsbild

Re: Vad pågår i den här björken ?

JensSkoog  
#306579 Har huggit i dag. Ser inga masur eller annat, bara märklig tvärsnitt på stommen.
Helge Bl serie 3 (7).JPG
Helge Bl serie 3 (6).JPG

Användarvisningsbild

Re: Vad pågår i den här björken ?

machonisti  
#306582 Gör skivor av dem, gjort sådana åt en äldre dam som målade på dem.

Avatar Fallback

Re: Vad pågår i den här björken ?

jannee  
#306584 Sådana björkstammar finns lite här och var, har själv säkert minst ett hundratal om jag går igenom hela skogen. Varför? troligtvis något genetiskt.

Användarvisningsbild

Re: Vad pågår i den här björken ?

JensSkoog  
#306779
machonisti skrev:Gör skivor av dem, gjort sådana åt en äldre dam som målade på dem.

Var och stedade efter mig i dag, och till min förvåning var all björken borta :???: En svager av egaren hade varit där med slepvagn i går kväll :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad pågår i den här björken ?

machonisti  
#306865
JensSkoog skrev:
machonisti skrev:Gör skivor av dem, gjort sådana åt en äldre dam som målade på dem.

Var och stedade efter mig i dag, och till min förvåning var all björken borta :???: En svager av egaren hade varit där med slepvagn i går kväll :lol:

Då förlorade du! Tyvärr....

Användarvisningsbild

Re: Vad pågår i den här björken ?

JensSkoog  
#306870 Inte första gongen någon svager eller andra i familjen kommer när jobbet är gjort och klabbarna ligger där - men jobbet eller stedningen har dom inte tid till å hjälpa med :lol:(Min kompis har rygg som gör att han inte kann lyfta något als)

Användarvisningsbild

Re: Vad pågår i den här björken ?

machonisti  
#306979
JensSkoog skrev:Inte första gongen någon svager eller andra i familjen kommer när jobbet är gjort och klabbarna ligger där - men jobbet eller stedningen har dom inte tid till å hjälpa med :lol:(Min kompis har rygg som gör att han inte kann lyfta något als)

Lämpligt med selektiv ryggont :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).