Gallring

Eftersatt gallring.

61 inlägg 34026 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#301118
OAS-forests skrev:
Pensionär skrev: Vi säljer ju fpb inte fub, senast jag kolla iaf :)

Intressant, det betyder att ni får betalt för 10-15% större volym än oss i Sverige.

Massavedspris på 28 euro betyder 260 SEK, om man lägger på 15% hamnar vi nära 300 SEK vilket är samma som Nätraälven har som grundpris hos oss.

Sen uppskattas luftprocenten, vrider till den ordentligt så fixas den 15 %:en. Jag skulle kunna göra ett test och mäta traven för att sedan kolla emot mätbeskedet. Ämnar leverera i månadsskiftet.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301119 Ja, gör det! Virkesmätarna gör även en uppskattning av luftprocenten här hos oss (eller de säger att de skatta fastvolymprocenten). Vanligen ligger massaveden på 55% av travad volym för barrmassaved.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#301122 Den siffran låter bekant!

Det menas väl att 45 % är luft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301123 Japp, och björk har något mer luft eftersom den är krokigare men diameter påverkar också.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301134
machonisti skrev:Den siffran låter bekant!

Det menas väl att 45 % är luft.


Nja, 15-20% bark och 25-30% luft tror jag det är.

Nu fick jag senast 46% fastved i min björktrave, och 53-54% för barr.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#301139 Jag misstänker att vi inte får betalt för barken. Procentenheterna jag är van vid lutar åt Mangans siffror!
Har en känsla av att vi i Finland nickar med mössan i hand när överheten berättar hur bra betalt vi får!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#301149 Har varit hemma onsdag & torsdag, jobbade lite hårdare under tidiga hösten för att kunna använda ledigheter till skogen. Skogsföret är nästan perfekt, att hugga kan inte bli bättre (snöfritt) däremot är det lite onödigt mjukt för skotaren.

Vilken tur att basvägen blev lyckad vintern -08.
Bild0390.jpg

En lite bättre bild när snön smält av.
Bild0392.jpg

Det blev som vanligt. Björken får ge vika för granen. Begynnande väg rakt in i beståndet. Har använt skotaren som dräng och lastat direkt jag kapat.
Bild0393.jpg

Storbjörkarna som synts på inledande bilder är kapade och lastade. Bara stubbarna kvar.
Bild0394.jpg

För att undvika stamskador och rotskador från grävmaskinsbälten samt skador som massor orsakar bör det vara 6 m brett enligt projektledningen.
Bild0396.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#301178 Trevligt att få se lite bilder från den östra sidan!
Gallringen var ju lite eftersatt ..... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#302611 Passade på att telefonknäppa några bilder med min gamla Nokia. Kvaliteten är... ja den är. Kolla in grantopparna.
Bild0397.jpg

Bild0399.jpg

Stickväg.
Bild0400.jpg

Comments.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302614 Är det bruten topp man ser där? Mycket sånt?

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#302621 Inte bruten av gallringen utan den består av flera korta toppskott kanske upp emot 15 år. Då blir de så här härliga.

Gäller tyvärr ca 50 % av granarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#302622 Granen får smisk av björken märker jag! Mycket virke blir det :smile:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#306639 Gallrar vidare.....


Skepp kommer lastat.

Bild0401.jpg


Det bästa med maskin med i skogen är att man kan städa undan virket vartefter och undviker att risa ned.
Bild0408.jpg

Ibland går det bra och ibland ännu bättre. Idag gick det helt åt helvete. 10 grader fel och jag skapade ett smärre flygfält. Och inte blev det bättre men stammarna var klenare så skadorna var inte brutala men det leder till kviststädning och betydligt mer pinneplock.
Bild0413.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

rikard_e  
#306647 Riktigt fin, ser ut som det blir en del kubik du får ut.


Nöjd med valmeten?

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#306659 Det blir mycket virke! Och krokigt likaså :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).