Skördare

Nokka profi köp?

18 inlägg 15129 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nokka profi köp?

lillebror520  
#306415 Nu går jag och fundera på om man ska byta upp sin Timberjack lillebror med en Nokka profi.
Är inne på ha en smidig och så lätt maskin men ändå kunna köra första gallringar och klena slutavverkningar.

Hur är sikten i första gallringar med en längre kran och att man kommer "långt " ifrån aggregatet som jag nu har så är jag max 5 meter från aggregatet. ?

2629534925.jpg




20141221_111109(1).jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Nokka profi köp?

Seb macahan  
#306417 Hur lång är kranen på profi'n och hur bred är maskinen?

Avatar Fallback

Re: Nokka profi köp?

Amatörhuggare 62  
#306418 Skillnaden är ju att med Lillebror sitter du i beståndet och tittar upp på träden och väljer träd.

Med längre kran så kör du på stickvägen, och gör urvalet därifrån. I Tall är det nog ingen större skillnad. Värre i täta Granåkrar. där är allt grönt. Det är min erfarenhet.

Kört : Boxer 350 m vimek G30. Ursus 385 4wd Patu 750 Patu 30. Lillebror, 2002 a och Timberjack 1270

Och H 1 a ,förstås.

Avatar Fallback

Re: Nokka profi köp?

lillebror520  
#306421 ja mycket tall har jag inte, mer täta gran plantering så är ju hur sikten är inåt beståndet.
Men känns som att man gallrar fram sikt så man ser bättre fram? när man kör inne beståndet så har man ju bra koll på alla stammar.
Senast redigerad av lillebror520 sön 21 dec 2014, 18:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nokka profi köp?

Amatörhuggare 62  
#306426 Ja man får ju sikt undan för undan som man gallrar. Och en fördel med stickvägsgående. Mycket ris i vägen, större virkeshögar och ingen körning inne i beståndet, som kan förvärra rotrötan.

Är nog inte så dum maskin, rätt lagom stor. På Syrrans gick det en Profi 50. Den gjorde ett bra jobb.

Avatar Fallback

Re: Nokka profi köp?

Amatörhuggare 62  
#306433
m_DSC00993.jpg
m_DSC00992.jpg
m_DSC00990.jpg

Användarvisningsbild

Re: Nokka profi köp?

Seb macahan  
#306450 Räknas profi som stickvägsmaskin? Har du några erfarenheter av o kvista som på bilden? Blir det inte röta och kådlåpor när man kvistar så nära stammen? Eller hugger du de stammarna när du gör stickvägar?

Avatar Fallback

Re: Nokka profi köp?

Amatörhuggare 62  
#306454 Det är så man slipper buffa av grenarna med maskinen, det höjer kapaciteten rätt bra.
Och så ser den som kör nattskiftet vart han ska.

Avatar Fallback

Re: Nokka profi köp?

lillebror520  
#306461 Bra fråga känns som en stickvägsgående

ja är inte jätte kul att tränga sig mellan träden ibland heller för man vill spara en del med.
Är både rätt smal och redig kran.


Det va en tätt plantering det? ålder på det ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nokka profi köp?

Seb macahan  
#306476 Nu är ju inte jag super ultra erfaren men. Min maskin har 7m kran och beståndsgående och jag tycker man har bra överblick i det arbetsområdet. Men jag vet inte hur lång kran det är på den potentiella maskin du tittar på. Det är väl runt 7m på de flesta beståndsgående. Men så vill jag ju vara inne i beståndet.

Avatar Fallback

Re: Nokka profi köp?

lillebror520  
#306480 är det tigercat du kör då? är rätt smal maskin det, ser ut som en smidig maskin.
på nokkan är det 9.5 meter och kanske 2.50 bred kanske.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nokka profi köp?

Seb macahan  
#306496 Ja det är Tigercat, den är smidig men ganska lång. Vändradien/svängradien blir ju lite så där med 8-hjul. Visst man kan alltid lyfta boggin så den blir 4-hjulig men då blir marktrycket betydligt högre än på de maskiner med 4 hjul, och det syns om det är lite blött och inte bär 100%. Men överlag skulle jag inte vilja byta den mot något annat. Körde en slutavverkning med 0,4stam men det ska man nog inte göra så ofta. Den fick jobba ganska bra när man kommer upp på BH över 30cm men det går.
Då får man nog "kalla" Nokkan för stickvägsmaskin.
Personligen skulle jag gå på en större maskin om man nu ändå ska köra stickväg. Sen huruvida just den maskinen är stor eller liten vet jag inte men fördelen med lite större är ju att den slipper slita hund när du kör slutavverkning. Vill du gå ifrån beståndsgående? eller är "lillebror" helt enkelt för liten av dem små?

Avatar Fallback

Re: Nokka profi köp?

lillebror520  
#306530 Jaha hur många grader svänger den ?
För nokkan svängde väldigt tvärt, så är det en lucka så kommer man in rätt smidigt i den sa ha som hade kört den och sen hade han kört med den inne i beståndet någon gång då det passade.
Är nog mest att den är egentligen lite liten och vill kunna köra lite mer än bara första gallring, fäller man dom stora träden och rotkapar så kan man ta en del större träd med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nokka profi köp?

Seb macahan  
#306585 Exakt hur många grader den svänger vet jag inte, men alla maskiner som svänger med en boggi som framdel har lite tendens o spåra lite. Jag kan köra in i en lucka mellan träd och i och med att den bara är 1,9 bred så tar man sig fram, men jag tror du kommer att märka stor skillnad som är van vid 4 hjul. Sen ska man nog vara lite kritisk mot information som kommer från säljare, det är sällan dom säger något "man inte vill höra" om du förstår vad jag menar.

Avatar Fallback

Re: Nokka profi köp?

lillebror520  
#306608 Ja man är lite nervös ibland för kan bli lite ostadig i bland.
Men frågan är vad som bli bäst resultat och vilket som går snabbast att gallra med ?

Ja är så sant, men känner han så har kört den så lite stämmer nog. Är ett helt annat sätt att köra men det skulle man nog kunna vänja sig vid.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).