Bioenergi

sälja GROT till flisning?

13 inlägg 10776 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sälja GROT till flisning?

Avslutat-01  
#306084 Hej
Jag ska återställa åkermark som håller på att växa igen,& funderar på hur mycket GROT det ska vara för att det ska bli intressant att köpa?
Det är blandad dimension på det

Mvh stefan



   TS
Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306105 Jag säljer allt från ett skotarlass & uppåt. fast då vill de ha så grotbilen kan hämta. Så jag brukar lägga ihop högar så huggbilen alt grotbil kan komma. Fast sista omgången blev det en traktorhugg som gick förbi. Han flisa allt från 1 container till 15st. Blev totalt 38st.

Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

Avslutat-01  
#306107 Okej,då borde det gå att sälja det

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

mooos73  
#306190
bork skrev:Hej
Jag ska återställa åkermark som håller på att växa igen,& funderar på hur mycket GROT det ska vara för att det ska bli intressant att köpa?
Det är blandad dimension på det

Mvh stefan

Vart bor du? Här i södra Västerbotten är marknaden för Grot nästan helt död. Överskott på bränsle finns i form av bark, spån och RT-flis. Även en hel del torv eldas.

Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

Avslutat-01  
#306191 Jag bor i Värmland
Det kanske är bättre å elda upp det & plöja ner askan?

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

Tosca  
#306202 Det blir kanske en stor lite brasa, möjligen bättre att du hugger ur brännved, den borde kunna täcka dina utgifter iaf.

Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

mooos73  
#306222 Hur marknaden ser ut i Värmland har jag ingen koll på. Du får ringa någon virkesköpare och kolla om dom köper just nu!?

Användarvisningsbild

Re: sälja GROT till flisning?

svampbob  
#306410
mooos73 skrev:
bork skrev:Hej
Jag ska återställa åkermark som håller på att växa igen,& funderar på hur mycket GROT det ska vara för att det ska bli intressant att köpa?
Det är blandad dimension på det

Mvh stefan

Vart bor du? Här i södra Västerbotten är marknaden för Grot nästan helt död. Överskott på bränsle finns i form av bark, spån och RT-flis. Även en hel del torv eldas.


Den är no rättare sagt helt död. Jag pratade med norra i förra veckan om att leverera grot. Det verkar som att Dova inte tar emot längre. Ev att jag skulle få lämna där om jag stod för transporten. Men måste man bli av med det så måste man och då är det det minst dåliga alternativet.

Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

olli  
#306411 Vi får skylla värmeverkens sopeldande för dåliga grotpriser.

Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

olli  
#306412 Jag menar främst importen av sopor.

Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

mooos73  
#306439 Du har rätt svampbob, Dåva (Umeå Energi) köper ingen grotflis mer i vinter. Lagren är överfulla. Tror inte vi ska skylla allt på importerade sopor. Dom har en ren avfallspanna, en ren biopanna och gamla avfallspannan på Ålidhem eldas bara med en mix av RT flis och bark. När det är kallt går alla 3 pannor för fullt. Det är främst torv och biprodukter från sågverksindustrin som gör att dom inte köper grot.

Självklart ser dom affärsmässigt på detta också. RT flisen innehåller mer energi än grotflisen och kostar mindre än hälften. Avfallet måste vi ju göra av med någonstans och riset gör ju nytta när den ligger kvar i skogen!

Användarvisningsbild

Re: sälja GROT till flisning?

svampbob  
#306441 Jag måste nog kolla var det har åkt det jag har skickat iväg de senaste veckorna. Det har varit väldigt små avverkningar där kranbil har hämtat och jag har inte frågat var det har åkt utan bara om vad det kostade :grin: men nu är det fråga om 1,6 ha fullt beskogad så att ringa Kranbilen funkar inte :lol:

Avatar Fallback

Re: sälja GROT till flisning?

Träförädlare  
#306552 Själv tog jag ikull 400m3 granplantering i fjol o grot anpassade men är väldigt tveksam till om jag ska skota ut groten blev av med 400m3s i höstas men nu verkar det vara helkört här i södra Norrland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).