Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Undran över avdrag på skog

15 inlägg 8294 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Undran över avdrag på skog

Carro  
#305806 Tänkte bara kolla hur ni andra gör med kostnader för ex, försäkring, skatt, bränsle mm på de fordon ni har gjort avdrag för? Ex 4-hjulingar och traktorer som är avdragna på skogen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Undran över avdrag på skog

rokon  
#305808 För min del så är det bara traktor som jag har, och allt som har med det att göra dras av inom skogsbruket som direktavdrag förutom traktorn då som ligger på avskrivningsplan

Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

Carro  
#305810 Då är jag på det klara :)
Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305830 Är de bokförda i skogen, är allt avdragsgillt.

Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

Carro  
#305833 Härligt! Då är det som jag trodde från början :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undran över avdrag på skog

Seb macahan  
#305840 4-hjulingar ska du kolla upp hur den är registrerad och vilket år osv. Det är lite specialregler på just den typen av maskin och avskrivning. Är den fordonsreggad som A eller B får du inte dra den i verksamheten. Lite osäker vad som gäller nu, vissa delar gäller bara moms. Kolla på skatteverkets sida.

Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

axwell  
#305842 Allt som har med näringsverksamheten att gör skall in i bokföringen, skatter, försäkringar, besiktningar +/- moms, bränsle +/- moms, rapsoljan till motorsågen +/-moms, medlemsskap i tex. LRF +/- moms osv.

Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

Carro  
#305844 Okej :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

jannee  
#305846 Alla kläder du använder, "viktigt" att det står skyddskläder/stövlar/handskar på kvittot - vid eventuell kontroll.
Är inte säker men tror inte det bara räcker med arbetsplagg.
Bokföringen + telefon avdragsgillt/milkostnader för p-bil - för kontrollbok.

Användarvisningsbild

Re: Undran över avdrag på skog

rokon  
#305847 Och just det, välkommen till skogsforum!

Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

enbhen  
#306691 Fyller på med lite frågor då det blir första året med avdrag för min del.

1. Är fastighetsförsäkringen avdragsgill (jag har skogsförsäkring)? Om ja, hur mycket av beloppet?
2. Elförbrukningen? Hur mycket kan dras av, dvs hur mycket kan anses bero på näringsverksamhet?
3. Kan man göra avdrag för exempelvis skruvdragare och andra bra att ha verktyg?

God jul och gott nytt år!!

Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306694 1) Allt som inte är på mangårdsbyggnaden.
2) Vet ej
3) Allt som kan rimligen användas i dim näringsverksamhet (dvs skog). Behöver du den för att reparera traktorn eller bygga garage?

Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

jannee  
#306712 Dra av så mycket du själv tycker är skäligt, gäller det mesta. T.ex högtryckstvätten, trots att 90% av tiden används för att tvätta privata bilar.

Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

enbhen  
#306725 Tack för svar! Ska kolla upp om det går att särskilja vad som är vad på försäkringen. En skruvdragare borde således inte vara någon problem, den kan ju användas till allt från snickerier (av ekonomibyggnader) till reparationer av maskinparken. Återkommer med fler frågor när det börjar närma sig deklaration ;-)

Avatar Fallback

Re: Undran över avdrag på skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306728 På min länsförsäkring så står det hur stor gårdsdelen är. Om inte, ring och kolla vettja.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).