Motorsåg och handhållet

Hur ofta byta fil och mall?

30 inlägg 14368 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur ofta byta fil och mall?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305651 Finns det någon bra tumregel på hur ofta man bör byta ut sina filar och rullmallar p.g.a. utslitning? Hur ofta byter ni?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305654 Jag brukar säga till dem o kasta den när det blir skåror i dem som köt Husqvarnas gummi klädda rullar. De som köpt Windsor/Bacho rulle blir det inget slitage på. Tror faktiskt inte jag sett nån ens lite sliten i rullarna...

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305655 Fil får man byta när det inte tar. Oftast är det bara att rengöra sen går de igen.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305658 Bahco vet jag av egen erfarenhet att de tenderar att glappa upp i spåret med tiden och då blir det svårt att få det vasst.

En Bahcomall i metall (åtminstone själva "huset") vore underbart.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305659 Rengöring = filkarda? http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... da-pid2240
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305660 Jag använde rull mall tills jag började fila vertikalt. Då behövs den inte.

Fil karda för grova filar är lätt att hitta, men har du kollat på en sågfils tand och sett hur det ser ut i skäret?
Har provat en del fil kardor men har inte hittat nån som gör det bättre och fortare än att tätta.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305663
Mange skrev:Jag använde rull mall tills jag började fila vertikalt. Då behövs den inte.

Fil karda för grova filar är lätt att hitta, men har du kollat på en sågfils tand och sett hur det ser ut i skäret?
Har provat en del fil kardor men har inte hittat nån som gör det bättre och fortare än att tätta.


Tätta?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

totte  
#305667 Kraftiga trasor, typ styv linnehanduk eller grov frotté, funkar rätt bra. Nyp om hårt längst in med trasan, "skruva" filen ut. Filkarda funkar nästan inte alls på sågfilar, bara på grova flatfilar och liknande.

Vet inte heller vad "tätta" betyder :?: 8)

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Tosca  
#305680 tvätta

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

tallen100  
#305684 Aha, en förkortning...

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

skogsterri  
#305689 Köper origon filar, tycker husqvarna blir dåliga efter andra filningen. 8)

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305691 Ok! Tvätta, i vad då? Vatten + diskmedel?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

anersimyra  
#305699
totte skrev:Kraftiga trasor, typ styv linnehanduk eller grov frotté, funkar rätt bra. Nyp om hårt längst in med trasan, "skruva" filen ut. Filkarda funkar nästan inte alls på sågfilar, bara på grova flatfilar och liknande.

Vet inte heller vad "tätta" betyder :?: 8)

Armvecket på huggarblusen kan rekommenderas.. :smile: Annat jag kan rekommendera är Pfherdfilar från Svens Maskin. 11 kronor styck. ESSKA.se vill ha 51 !!! Kronor styck.. :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

JörgenO  
#305702 Jag använder en smärgelduk för att rensa filen.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

anersimyra  
#305717
Niking skrev:Ok! Tvätta, i vad då? Vatten + diskmedel?
/Niklas

Jag lyckades lera ned mina två sista filar, det gick alldeles utmärkt att diska dem.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).