Gallring

stämpla i gallring

23 inlägg 14148 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

alias  
#305325
Mangan skrev:Gallringsstyrka brukar räknas som andel av grundyta, där 25% är ganska svag, medan 40% är väldigt hårt (gran).

Skall du gallra 25% av grundytan, och låggallrar, blir det en bra bit över 25% av stammarna. Kanske närmare 40%.

Jag föreslår att du använder relaskop. :) Då kan du använda gallringsmallarna. G28 skall du nog inte under 20 i grundyta efter gallring.


+1 på detta. Jag satt och tänkte samma sak när jag läste råden ovan. ett uttag på 25 % av stammarna känns som rätt lös gallring - men det beror ju på vilken gallingskvot man tillämpar. Kör du likformig gallring/kvalitetsgallring så kanske du hamnar runt 1 i gallringskvot - men personligen tycker jag att det är rätt vanligt att man tenderar att dra mer mot låggalling än likformig gallring.

Jag skulle börja med att vända på tankesättet och fråga mig själv vad målbilden med beståndet är (vid vilken ålder vill jag slutavverka, vilken volym vill jag att beståndet skall hålla då och vilken medelstam siktar jag på?):
På en G28 hade jag strävat efter att ha minst 400 m³sk/ha vid ca 75 års ålder (övre höjde på ca 24 meter). För att få ett vettigt timmerutbyte skulle jag vilja ha ner stammantalet till ca 600 stammar/ha.

Då får man en medelstam på 0,67 m³sk => ca 0,55 fub.

För att få en volym om 400 m³sk/ha vid 24 meters över höjd krävs en grundyta om 40 m²/ha. Detta ger en grundyta om ca 0,067 m²/träd, vilket ger en medeldiameter om ca 29 cm i brösthöjd som mål.

När man väl vet hur beståndet ser ut i dagsläget och vad man strävar efter är det bara att bestämma sig för vilken väg man vill ta för att nå målet - antal gallringar, gallringsform och gallringsstyrka.

Jag tror att 12-1300 stammar/ha är ett vettigt mål för förstagallringen - sen är det alltid svårt att ge generella råd då man inte har sett beståndet och vet volym/trädslagsfördelning och medelstam m.m.

Lycka till!

MVH
Alias

Malwa
Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

Seb macahan  
#305618 Ditt exempel på mål stämmer bra överens med mitt mål med 2 försiktiga gallringar.
Jag har på detta området grundytor:
22, 19, 20, 18, 24, 19, 18, 21, ~20,1 (där man skulle vart efter gallring)

Men samma ytor efter stämpling är oförändrade eller någon ental lägre. Jag har stämplat mycket undertryckt som inte räknas vid spalt vid grundytor. Jag hamnar kanske på en grundyta på 19. Övre höjd ligger på 11,5m.
Jag hade hellre sett att jag hade en grundyta på 24-25 som gallrades ner till 22. Men det är i sådana här bestånd man ser effekten av att inte röja i tid. Resterande halvan av beståndet som är röjt i tid ligger grundytan på 26 och medelstam på 25cm. I de grundytor ovan så ligger medelstam på 18cm. Det kanske är fel o kalla det gallring över huvud taget. Röjning av +10cm björk och vargar med skördare är kanske en bättre beskrivning. Det är inte många stammar på denna avdelning som är stämplade som ligger i medelstams diameter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

Seb macahan  
#305629 Ska vi nu lita på Ingvar så ska en 1:a gallring på 20% generera en 2:a gallring vid 40år och en grundyta på 50 och 25m höjd vid 75år.

Det som är lite förundrande är (enl. Ingvar). Gallrar jag inte alls nu så har jag samma grundyta som ovan vid 40år och då förslår Ingvar ingen 2:a gallring och samma grundyta och höjd vid 75år.

   TS
Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

alias  
#305634 Om jag försöker mig på någon slags interpolering i Skogsstyrelsens virkesförådsmallar och gallringsmallar så borde beståndet hålla ca 110 m³sk/ha idag och eftergallringen ca 95 m³sk/ha om du siktar på att hamna i nedre kanten på gallringsmallen (som jag tolkar det så kan du på en G28 gå ner till 17,5-18 i grundyta vid 11,5 meters övre höjd).

Ett alternativ kunde ju vara att avvakta med gallringen till ca 13 meters höjd (nu när du gjort en rejäl förröjning så finns det väl inte mycket löv som piskar grantoppar, eller annat som gör gallringsbehovet akut) då grundytan borde ha ökat till ca 24 m²/ha och gallra ner beståndet till ca 19 i grundyta (det skulle medföra en sänkning av virkesförrådet från ca 145 m³sk/ha till 110-115 m³sk/ha, vilket skulle ge ett uttag om 30-35 m³sk/ha istället för ca 15 m³ som en gallring i dagsläget borde ge).

@Seb: Skrev detta innan jag läste ditt senaste inlägg.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

Seb macahan  
#305668 Jo alias. Hade jag gjort denna förröjning och lejt bort för gallring hade det inte stått så mycket löv, men det står mycket löv som piskar. Jag har nog röjt bort 60-70% av lövet som bestod av pinnar från 3-4cm till björkar på 8-12cm 7-9m långa. Nu står det ca 30% (av stammarna) med löv över 10cm o den ska bort i år. Hade jag fått bestämma skulle detta området röjts för 15år sen o där skulle björken reducerats ner till 20-30%. Då hade granarna tagit sig bättre o grundytan varit högre, en del sönderpiskade och undertryckta hade varit potentiella huvudstammar. Nu är dom invalida och störda och hamnar i gallringshögen. (jag köpte detta skifte för ca3 år sen). I och med egen maskin tänkte jag ta tillvara på all björk och uppskattar det till runt 100-130m3fub med björkmassa på knappt 10Ha.
I skogsbruksplanen som gjordes för ett år sen så anger den 110m3sk! /Ha och omedelbar röjning och gallring 30%. Det ska då tilläggas att skiftet är delat i två, 1skött och 1misskött så siffrorna blir lite missvisande från planen.

   TS
Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

Tosca  
#305681 Har du bra mark kan du ju mata igenom topparna också och använda dem till egen ved.
Det blir många pinnar men bra hemved.

Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

alias  
#305697
Seb macahan skrev:Jo alias. Hade jag gjort denna förröjning och lejt bort för gallring hade det inte stått så mycket löv, men det står mycket löv som piskar. Jag har nog röjt bort 60-70% av lövet som bestod av pinnar från 3-4cm till björkar på 8-12cm 7-9m långa. Nu står det ca 30% (av stammarna) med löv över 10cm o den ska bort i år. Hade jag fått bestämma skulle detta området röjts för 15år sen o där skulle björken reducerats ner till 20-30%. Då hade granarna tagit sig bättre o grundytan varit högre, en del sönderpiskade och undertryckta hade varit potentiella huvudstammar. Nu är dom invalida och störda och hamnar i gallringshögen. (jag köpte detta skifte för ca3 år sen). I och med egen maskin tänkte jag ta tillvara på all björk och uppskattar det till runt 100-130m3fub med björkmassa på knappt 10Ha.
I skogsbruksplanen som gjordes för ett år sen så anger den 110m3sk! /Ha och omedelbar röjning och gallring 30%. Det ska då tilläggas att skiftet är delat i två, 1skött och 1misskött så siffrorna blir lite missvisande från planen.


Ok, då är ju läget lite annat än vad jag trodde. Att veta omständigheterna är klart bättre än att förutsätta saker ("assumption is the mother of all fuckups" var det någon som uttryckte det).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

alias  
#785606 @Seb macahan:
Hur blev beståndsutvecklingen efter åtgärden?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).