ons 17 dec 2014, 21:03#305706
Kasebon skrev:Hej tanter och gubbar!
Fråga: Vad är skillnaden mellan Valtra Valmets 6000-serie och 700, 800, och 900-serie?
Är 6000-serien mer avancerad i transmission, fram/backlåda, gruppväxlar etc, mer påkostad hytt med värme ac etc? När det gäller "100"-serien verkar det som om 700 står för ca 70 hk etc!?!?
100-serien är var Valtra/Valmets budgetserie vid den tiden, 6000-serien med litet överlapp är mer påkostade.
100-seriens är det som växt fram på gamla modeller. Om vi nöjer oss med att gå tillbaka till när Volvo BM och Valmet skulle gick samman om traktortillverkningen så spårar man först 504 & 604, sedan 205, 305 & 405. Överlappande med 255/355/455. Senare x65-serien och så landar det på 100-serien. (som senare fortsätter i A-serien).
6000-serien har ju såklart en hel del skillnader (mest påtagligt yttre) men den stammar från "nordiska traktorn", x05-serien från 80-talet (505, 605, 655, 705, 755, 805, 855).
Både 100-serien och 6000-serien beställdes ju och byggdes per order så utrustningen beror på. Vet inte om AC fanns som tillval på 100 (men håller det för troligt).
Transmissionen i 100-serien är en uråldrig men för tiden den kom modern helsynkroniserad växellåda. Men det finns inte snabbväxel, inte ens i de nyaste A-serien fastän konkurrenter har det. Skulle de öka på utrustningsnivån på snål-serien äter det på försäljningen av mindre modellerna i "premium"-serien.
Vit Valmet 6300 2wd från 1991. Röd BM Victor från 1961.