Gallring

stämpla i gallring

23 inlägg 14150 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

stämpla i gallring

Seb macahan  
#303319 Hej på er. Nu har jag varit så ambitiös så jag nästan tappat sugen. Jag har förröjt löv hela hösten i väntan på kyla för att sedan röja gran. Jag har snitslat ut stickvägar med måttband o helt anpassat för terräng o blöta. Nu skulle det roliga börja med o stämpla ut. Beståndet kan delas upp i två delar där den ena är hyfsat skött och den andra på gräns till ett konfliktbestånd. Men luften gick ur mig. Det tog mycket mer tid än jag räknat med och resultatet näst intill omöjligt o förutspå innan man börjat plocka bort det man stämplar. Jag ska gallra detta själv med maskin. Hur gör ni som stämplar gallringar? Några tips....eller ska jag sänka ambitionen o börja gallra utan o stämpla? Ska tilläggas att det skötta avdelningen utan massor med björk gick lättare och snabbare, men jag har nästan 5ha av den lite knepigare delen kvar. Ska jag skärpa mig o sluta gnälla eller läggar jag ribban för högt?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303320 Låter drygt att stämpla förstagallring. Många träd blir det, och stämplingen tar en stor del av tiden det tar att hugga, misstänker jag?

Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

Seb macahan  
#303321 Ingen direkt representativ bild men en fingervisning.

   TS
Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

Tosca  
#303323 Utan att ha suttit i en skördare tror jag ärligt talat att du har ett högre värde kvar efter att du synat träden från marken.
Även om det tar mycket tid nu så bör du ha igen kostnaden för den extra tidsåtgången redan vid nästa gallring.

Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

Chainsaw Charlie  
#303328 Börja med att stämpla vägarna, både framifrån så att du ser det från skördaren och från sidorna så att du ser vilka som är vägträd när du går ut i beståndet. Leta därefter upp huvudstammar som du kan tänka dig stå till slutavverkning och gynna dem. Stämpla även defekta träd med dubbelstam, krök, röta etc även om det blir en liten lucka. Luckan sluter sig snabbare nu än om du väntar till nästa gallring.

Tidigare stämplade vi alla gallringar såhär. Numera stämplar vi endast vägträd och träd med defekter som är svåra att se från skördaren. Resterande stamval gör man rätt så bra från maskinen.

All ädellövgallring stämplas också även där mycket av avverkningen sker manuellt. Men det är en annan fråga.

Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

isteskog  
#303336 Stämpla upp en liten ruta , exv 10x10m och få in blicken hur det ska se ut, gallra sen med skördaren och kolla resultatet. Gallra inte för hårt i det eftersatta. (egen erfarenhet) :smile:

Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

Seb macahan  
#303337 Jag gör en ring på varje stam för synlighet var i beståndet man är. Jag utgår från stickvägarna och sen mellanzon. Men jag kanske är lite för rädd att det blir luckigt. Tittar man på lite äldre bestånd så ser man ofta luckorna men det blir ju inte så tydligt när tillväxten är god efter några år. Men som alla självverksamma är man väl rädd o ta för mycket. Charlie du vet ju vilken del av beståndet jag pratar om. Nu är det "bara" 1/6del björk kvar men ändå är det mycket vitt mellan huvudstammarma av gran. På en del ställen kommer björken få stå o gran gallras bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

Seb macahan  
#305213 Betänk. Oröjt ovårdat (gissar på planterat och thats it, 1/2 är skött helt ok men nu vill jag veta hur ni tänker i den "bortglömda halvan)
Ok. Jag stämplar på och körde lite provytor. Första siffran är innan gallring efter förröjning och andra är efter gallring/stämpling. Björken är aldrig medräknad då den till 85% ska bort (ska stå luckvis och i vissa partier). Området är 25år G28 med väldigt varierande medelstam 12-21cm. 5,64m (100kvm)
1900 / 1200
1800 / 1500
2000 / 1600
1500 / 1200
1300 / 1200
1600 / 1400

Hur många stam/Ha? 1200, 1400.....?
1200 är nog ett bra riktvärde, men var är man när man diskuterar hård 1:a gallring för stormfasta bestånd är man under 1200 eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

Tosca  
#305215 Fast har du ett tätt/oröjt bestånd kanske inte en hård 1:a gallring är det säkraste kortet?

Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

Seb macahan  
#305224 Nej det tror inte jag heller att det är men, vad och när ska "vi" definiera hård gallring 1000/Ha, 1200/Ha. Som med allt annat så får man ju femtioelva svar.
Givetvis är en hård gallring på ett bestånd inte alls hård i ett annat. Men vad är hård och "lagom" i mitt bestånd.
Ja ni som läser mellan raderna så börjar jag bli nojig. Världen står nog kvar om 100år om jag gallrar för hårt eller för klent men nu känns det som jag vill ha lite råd.
Beståndet kändes som så här: Bara jag underröjer så kommer det att bli tydligt. Men o förvandla en trädvägg med 20-40cm mellan stammarna till ett vettigt bestånd kan få i alla fall mig o bli konfunderad både en o två gånger.
Jag skulle vilja kalla det hela en helrenovering av ett glömt bestånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

bodaedet  
#305241 Jag skulle ha tagit ca25%, och kommit tillbaka tidigare. för att få beståndet stadigare så tror jag inte på hårt uttag i detta läge.
Där har du en åsikt. :wink:

Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

isteskog  
#305258 Gallra försiktigt, ca 25% och återkom efter 7-8 år. Gallra inte efter 20m höjd. Då ökar stormrisken enligt experterna.
Min åsikt! :smile:

Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

sundelius  
#305288 Hade gjort samma som de två tidigare inläggen rekommenderat men vi är ju glada manuellgallrare. :smile:
Antar att det blir svårare att ta ut så lite med maskinen :roll:

Användarvisningsbild

Re: stämpla i gallring

Seb macahan  
#305304 Svårt och svårt. Hela andemeningen med egen maskin som beståndsgående var att gallra som jag vill och som jag tror är bäst. Går det inte så finns det en Tigercat H09 till salu :wink: .
Slår jag ut lite medel på mina grundytor så ligger jag:
1683stam/Ha innan gallring och 1366stam/Ha efter.
Drar vi bort 25% från 1683stammar så hamnar man på 1346. Jag har i mitt faktiska utfall från provytorna ca 20stam mer/Ha så jag ligger nog runt 25%. På något ställe lite under o något mer på ett annat.
En del av provytorna har lite fler stam/Ha än vad som anses brukligt efter förröjning. Jag har sparat en del undertryckt/klenare gran där jag anser att den inte gör skada lite enl. Lubeckmodellen.
Det känns som om jag borde kunna gå vidare med denna typ av stämpling. Styrkan känns som lagom när man tittar i beståndet. Sen får vi se hur det går med maskin o inte.
Kan det bara sluta o regna hela tiden så får vi nog se.

   TS
Avatar Fallback

Re: stämpla i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305315 Gallringsstyrka brukar räknas som andel av grundyta, där 25% är ganska svag, medan 40% är väldigt hårt (gran).

Skall du gallra 25% av grundytan, och låggallrar, blir det en bra bit över 25% av stammarna. Kanske närmare 40%.

Jag föreslår att du använder relaskop. :) Då kan du använda gallringsmallarna. G28 skall du nog inte under 20 i grundyta efter gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).