Öppna kategorin

Träslag

56 inlägg 19943 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Träslag

zebylon  
#305042 Jag tror mest på al.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Träslag

anersimyra  
#305046 Kortbitarna är utan tvekan Asp, de längre är knepigare. Var är virket fällt ?

Avatar Fallback

Re: Träslag

yambos  
#305047 Skattkärr Värmland trädgårstomt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träslag

anersimyra  
#305049
yambos skrev:Skattkärr Värmland trädgårstomt.
Då är de längre Gråal.. :geek: :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Träslag

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Träslag

axwell  
#305078
anersimyra skrev: yambos skrev:Skattkärr Värmland trädgårstomt.

Då är de längre Gråal.. :geek: :geek: :smile:


Gråal i en trädgård, har du missat ett ord där anersimyra, brukar gråalarna bli extralånga :wink:

Användarvisningsbild

Re: Träslag

Peteflamingstar  
#305093 Skulle tro på hägg ändå (utöver den redan konstaterade aspen), grenarna som suttit på de kvistade bitarna växer som på en hägg, smala dessutom i förhållande till stammen. Alar brukar bli... annorlunda :???: dessutom borde klibbal vara vanligast i Värmland.

Användarvisningsbild

Re: Träslag

anersimyra  
#305101
Peteflamingstar skrev:Skulle tro på hägg ändå (utöver den redan konstaterade aspen), grenarna som suttit på de kvistade bitarna växer som på en hägg, smala dessutom i förhållande till stammen. Alar brukar bli... annorlunda :???: dessutom borde klibbal vara vanligast i Värmland.
I min födelsestad Hagfors och dess omgivningar ( Värmland ) växer uteslutande gråal vill jag påstå.. :geek: :geek: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Träslag

totte  
#305117 Stämmer nog. Klibbal skall enligt utbredningkartor finnas i södra Värmland, men det är där gränsen för den mot norr går. Det är gråal som dominerar och i norra Värmland finns klibbalen inte alls.
Bild

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/betula/ ... nuinc.html

Bild

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/betula/ ... nuglu.html

Avatar Fallback

Re: Träslag

valmet862  
#305118 asp o al ser de ut som...

Användarvisningsbild

Re: Träslag

Skogstomte  
#305159 Aspen är ju tveklös. Tidigare spekulerades i rönn på de smalare bitarna men de nya bilderna stjälper den teorin. Liknar al men då det bara finns klibbal här så är jag inte säker...

Användarvisningsbild

Re: Träslag

JensSkoog  
#305161 Holler fortfarande på att det kann vara fågelbär eller något annat fruktträd. Är bitarna tunga?

Avatar Fallback

Re: Träslag

yambos  
#305169 Hej
Jag tycker dem va tunga men bitar i den storleken väger en del?
Med vänlig hälsning,

   TS
Avatar Fallback

Re: Träslag

Jocke91  
#305201 Jag skulle tippa på att de längre bitarna är rönn eller något besläktat träd. Gråalen här uppe ser då inte ut sådär (kryllar av sånt). Häggen jag har sett har ofta mörkare bark och det växer mossa nere på stammen i många fall.

Användarvisningsbild

Re: Träslag

anersimyra  
#305202 Färgen på barken på de längre bitarna stämmer bättre med fågelbär än gråal, men det är som sagt svårt att avgöra på bild.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).