Uppvärmning

vedinkast

8 inlägg 6519 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedinkast

Sture Andersson  
#304827 Har pannrum i källaren ,och slänger in veden i en lucka i väggen.Jag tar veden med en frontlastare ute i vedboden men får kasta ner den i källaren.har funderat länge på nån lösning så jag kan tippa ner veden,den måste vara isolerad ,det får inte rinna in vatten i källaren.Nån som byggt en son och lyckas bra med det.Jag har lite ider men tänkte det kanske finns nån här med en lösning jag inte tänkt på.



   TS
Avatar Fallback

Re: vedinkast

Mikkel  
#304888 Har inte egen lucka men har funderat på samma sak om jag bygger pannrum i källare. Det beror ju på hur hög sockel man har. Om sockeln är tillräckligt hög kan man ha en isolerad lucka (typ plåtdörr) med gångjärn i nederkant och handtag i överkant, med plåtar på sidorna. Som på en hederlig gammal vedlår under köksbänken, om du förstår hur jag menar. Sen öppnar man luckan som är bredare än traktorskopan och tippar ner. Om inte sockeln är hög så kan man ju gräva och mura en fördjupning utanför en nedsänkt lucka. Intressant bygge att följa.

Avatar Fallback

Re: vedinkast

Sture Andersson  
#304897 Där ser man ,där kom en ide jag inte tänkt på,jag har hela tiden tänkt på en låda utanför .Men din ide tar ju mindre plats ,och snyggare.Vi får se om det kommer fler .Men ju mer jag tänker på det är din ide perfeckt.Inga problem med att det rinner vatten ner i källaren ,och lättare isolera.

   TS
Avatar Fallback

Re: vedinkast

dwurg  
#305000 En bekant har ett rum i källarplan utanför huset, med ett plåttak på nån sorts gångjärn. Så det är bara att vika upp taket med traktor, vinsch eller man kanske orkar lyfta det för hand också. Sen är det bara att tippa ner veden direkt ur skopan.
Pannan stod direkt innanför dörren till detta rum.

Men denna lösningen kräver ju en hel del jobb, lättare med lösningen som redan föreslagits om man har plats inne och det inte gör så mycket att det blir skräpigt.

Avatar Fallback

Re: vedinkast

olli  
#305018 Jag har den lösningen. Plåttaket har jag byggt så lätt att jag orkar lyfta det för hand. Jag lyfter ner hela pallar med skogskranen. Pallarna placeras på ramar med hjul under,som sedan rullas fram till pannan. Då slipper jag all manuell hantering av veden efter torkning.

Avatar Fallback

Re: vedinkast

Mikkel  
#305176 Det där med att kunna rulla fram en pall eller låda full med ved till pannan är ju smart. Nu förstod jag som att Sture skulle tippa in med en skopa och då skulle det ju fungera med en låda på hjul innanför som tog en eller två skopor. Finns det plats i källaren kan man ju ha två lådor att skifta mellan. Eller så är det så nära till pannan att man kan plocka direkt från högen på golvet.

Bilder gillar vi.

Avatar Fallback

Re: vedinkast

olli  
#305862 Visar några bilder hur vedhanteringen går till.
Har tyvärr inga bilder som visar maskinlyften, men kan komplettera sedan om någon är intresserad. Jag lyfter ner hela pallar som placeras på hjulförsedda ramar där tompallen står rakt under luckan.

Avatar Fallback

Re: vedinkast

olli  
#305863 Det där att vända bilder rätt är inte lätt. Skickade dom direkt rån "fånen" varför även texten blir knapphändig. För stora fingrar till för små tecken. Fördelen med detta system är att jag lägger veden direkt i pallen från klyven, och det är sista manuella hanteringen av veden förutom ilägg i pannan.
Alla andra moment/lyft kan göras maskinellt med skogskran eller pallgafflar :grin: :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).