Motorsåg och handhållet

Slippa fila

38 inlägg 16414 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Edner  
#301672 Om man nu vill slippa eller minimera filandet.
Hur fungerar kedjor i hårdmetal och hur länge håller dom sig skarpa?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slippa fila

JensSkoog  
#301673 Min ÅF har provat den, och han nekade ha den i sin affär! Har provat hårdmetal, men det var ingen höjdare. Inte särs god skärpa när det va nytt, och det blev ju inte bättre. Enda jag använder det till är när jag måste ta trädgårdsträd "under" marken!

Användarvisningsbild

Re: Slippa fila

totte  
#301674
Edner skrev:Om man nu vill slippa eller minimera filandet.
Hur fungerar kedjor i hårdmetal och hur länge håller dom sig skarpa?


Blir aldrig lika bra som en vanlig kedja, inte minst för att tandformen aldrig kan bli optimal med pålödda hårdmetallskär. Det är också så att eggvinklarna är utformade för bästa hållbarhet, inte för bästa skärpa. En mycket vass och lite spetsig vinkel, som ger bra skärning skulle snabbt slås flisor ur när det träffar metall, sten och annat hårt. Hårdmetall är visserligen hård, men rejält skör.

Främst avsedd för besvärliga jobb, där man kan acceptera sämre prestanda för att alls kunna såga, som t ex Jens nämner att såga i mark, för räddingstjänst och andra som måste såga i väggar, tak och dyl med spik och annat otyg.

Den dystra sannaingen är att det inte finns några genvägar till att ha vass och bra kedja. Filning eller maskinslipning vad som gäller.

Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Edner  
#303458 Ok. Då undrar jag en sista sak.
Vad kostar en hyfsad maskin som slipar?
Gärna utan att demontera kedjan.
Behöver inte vara värsta proffsgrejorna då detta är självverksam nivå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303461 http://www.logosol.se/skarutrustning/kedjesliprobot/

Mycket nöjd med min. Och nej jag har inga affärer ihop med logosol jag är bara nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Slippa fila

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303467 För 8000:- får man vara bra trött på att fila...

Användarvisningsbild

Re: Slippa fila

Seb macahan  
#303475 Är det så jobbigt o fila?
Om man lär sig fila så är det tveklöst den bästa skärpa. Filar man vid varje eller varannan tank o ha alltid ett par reservkedjor med er så är det inget problem. Skulle man stensåga så ä de bara o byta. Hur effektiva är man i skogen om man inte hinner skärpa till en kedja? Jag kanske överdriver lite men jag filar nog hela min kedja på 15" på dubbla tiden mot o tanka. I vart fall vet jag att jag brukar hinna fila min kedja färdigt innan farsan har hunnit byta på sin såg. Köp en filmall o hem o öva. Jag skulle själv inte fundera på slip till det jag hinner slita ner kedjor. Till maskin en annan sak, där kan jag tycka att det blir drygt o fila.
Vet man inte hur man ska fila manuellt så vet man heller inte hur man ska ställa in slipen för bra skärpa, och bästa skärpa får man när man filar utåt / alltså drar en fil o roterar samtidigt inifrån och ut mot eggen, med en maskin får du en roterande rörelse och inte riktigt det där lilla extra.

Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Jocke91  
#303684 Om man räknar lite på vad kedjeslipen kostar så får du nästan 530 filar för det priset.
Fast när man räknar på sånt så bör man nog gå och lägga sig :lol:

Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Edner  
#304988 Ok.
Jag gör säkert fel på något sätt, men jag tycker filarna tappar bettet väldigt snabbt.
Efter att jag filat en kedja en gång, så är filen redan sliten och tar rejält mycket sämre tycker jag.
Då trycker man hårdare för att få den att ta och sedan blir man trött på det...

   TS
Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Elfving  
#304998 Om kedjan av någon anledning är för hård (problematisk batch hos tillverkaren; billig nonamekedja eller kanske överhettad vid tidigare slipning) vill en fil bara glida. Testa dina kassa filar på ett armeringsjärn så förstår du vad jag menar med materialhårdhet.
Köp ny kedja och filar av erkänt fabrikat och "börja om"! Det måste vara nåt med dina nuvarande grejor som gör att det inte fungerar för dig.

Avatar Fallback

Re: Slippa fila

skogshasse  
#305001
Edner skrev:Ok. Då undrar jag en sista sak.
Vad kostar en hyfsad maskin som slipar?
Gärna utan att demontera kedjan.
Behöver inte vara värsta proffsgrejorna då detta är självverksam nivå.


du får en bra maskin för 2500-3000. titta på swedoll,bamsesågen eller logosols sidor

Användarvisningsbild

Re: Slippa fila

svampbob  
#305002
Blivande snickare skrev:Som snickare filar jag hellre än kör med denna! :D


Snickare filar inte sina kedjor. Dom kör tills den är helt blind och sedan kastar dom kedjan och sätter på en ny.

Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Blivande snickare  
#305003
svampbob skrev:
Blivande snickare skrev:Som snickare filar jag hellre än kör med denna! :D


Snickare filar inte sina kedjor. Dom kör tills den är helt blind och sedan kastar dom kedjan och sätter på en ny.

Jaha, nå då är jag väl udda då! :D

Användarvisningsbild

Re: Slippa fila

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305011
Edner skrev:Ok.
Jag gör säkert fel på något sätt, men jag tycker filarna tappar bettet väldigt snabbt.
Efter att jag filat en kedja en gång, så är filen redan sliten och tar rejält mycket sämre tycker jag.
Då trycker man hårdare för att få den att ta och sedan blir man trött på det...


Troligen inte sliten, bara full med skit!

Avatar Fallback

Re: Slippa fila

axwell  
#305039
Mange skrev:Troligen inte sliten, bara full med skit!
Delvis pga du inte lyfter filen något i returdraget :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar