Skotare

Vad är detta, Groträfsa?

21 inlägg 9071 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta, Groträfsa?

Fredrik Reuter  
#37559 Någon som har någon idé?





   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37561 skullle ju gissat på en harv eller nått liknande därbak... men sen i slutet vete fan vad det likna :S

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37562 Kanske nån ny variant att de ska "kratta" ihop riset istället för att grotanpassa :P

Användarvisningsbild
totte  
#37569 Luskam för väglöss kanske :roll: :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#37577 Ser ut som en kultivator, men vet i tusan om det skulle fungera i skogen??
Blir inte riktigt klok på basmaskinen heller.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37585 maskinen ser ju ut att vara en 901-911 6 hjuling där dom vänt hytten å monterat fast den så dom kör den bakåt? kan det vara så? det var iaf d första som dök upp i kolan på mej... :lol:

Avatar Fallback
KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37588 Ser kanske mer ut som en alvluckrare än en kultivator, men borde väl gå väldigt tungt när han släpper ner den i backen, sitter inte pinnarna väldigt tätt? Måste bli full med ris, stubbar väldigt fort.
Har ni kollat in resten av signaturens "filmer" blir inte riktigt klok på vad de filmar, och varför man lägger in dem :D

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37608 Jo 911 eller 6wd 901 med hytten vänd och fast monterad på bakdelen.
Harfaktiskt sett en liknande harv eller va man ska kalla den efter en valmet skotare i Logging tidningen. körde väl bara å typ fläck rensade eller va man ska kalla det.

Användarvisningsbild
Ang3r  
#37895 Har sett liknande lösningar, så jag skulle tro denna maskin har samma syfte.
Det är helt enkelt en maskin som drar ihop ris som sedan dras till högar.
Varför ? Skogsmarken skall göras om till Åker/Betesmark

Men varför i hela friden är stubbarna kvar ?

Användarvisningsbild
totte  
#37902 Kanske bara är ute och testar, det ser ju så ut i filmen, så det skall inte bli nån åker just där i alla fall.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37914 kan ju vara att dom drar ihop riset med den eller andvänds den för någon sorts fläckmarberedning kanske?
filmen verkar ju vara från danmark,men har även sett ett liknade bygge på en estländsk entreprenörs hemsida (som vi sålde vår gamla ponsse hs 16 till,dock inte den han hade byggt om utan en valmet 901/911) .

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37923 www.lepatehnika.ee här finns två såna byggen under "for sale" och även vår gamla trotjänare finns med där. 8)

Avatar Fallback

intressant

drivax  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38278 skulle vara intresant att få se en sådan maskin in action.
om den nu andvänds till at göra åkers och betesmarker.
fin det någon mer film??

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta, Groträfsa?

Fredrik Reuter  
#304833 Projekt damma av arkivet fortsätter.

Det verkar inte blivit någon hit detta bygge?

Och är vi fortfarande inne på att det skulle kunna vara en "groträfsa"?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta, Groträfsa?

Seb macahan  
#304950 Jag har i mina tankar konstruerat en liknande harv för o dra upp buskar och rötter för törne och sly i hagmark. Fick en jobbförfrågan o glesa ut törnebuskage åt LS en gång o då skulle min konstruktion liknat denna? En tanke.....Tror att det finns harvar för just det ändamålet. Men aldrig sett nån

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).