Motorsåg och handhållet

Husqvarna/HVA 550XP

202 inlägg 117028 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

svampbob  
#304658
Mange skrev:Se kan man, men inget göra mer än återställa och uppdatera...


Jag tror att det finns betydligt mer information att hämta men interfacet begränsar och släpper bara igenom det Husqvarna har valt att visa.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304720 Säkert finns det mer o titta på om intresset fanns.
Mest info finns o hämta finns hos ÅTF och huggare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

traktorz  
#304724
svampbob skrev:
Mange skrev:Se kan man, men inget göra mer än återställa och uppdatera...


Jag tror att det finns betydligt mer information att hämta men interfacet begränsar och släpper bara igenom det Husqvarna har valt att visa.

Självklart går det att logga varje givares och ställdons parametervärden i varje ögonblick, eller i önskat intervall, eller vid förändring. Minnesutrymmet som krävs för att logga hela maskinens brukstid blir inte särskilt krävande.
Undrar just när inbyggd GPS och barometer kommer på sågarna, förmodligen ser vi dessa om bara något år. Blåtand kanske, solcell eller batteri mindre troligt. Först på de seleburna röjsågarna förmodligen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304751 Vad drömmer du om egentligen?
Du låter sällan verklighetsbaserad!

Är det inte viktigare o få sågen o gå först o främst inna mer lull ingen har nytta av kommer dit?

Användarvisningsbild

Motorsåg / Röjsåg visioner

traktorz  
#304769 Tror dock att det med tiden kommer sågar med allt mer lull-lull. Elektroniken får alltmer möjligheter och behöver inte kosta så mycket varken i tillverkningskostnad eller vikt & energibehov. Visserligen åtgår mer utvecklingstid förstås.

Å andra sidan uppskattar jag de klassiska sågarna, dvs de som inte är dagens friskluftsmotorer. Den förra generationen sågar, typ Jonsered CS2152/2153 eller Husqvarna 353/346 var lättare att underhålla, saknade komplicerad mekanik & elektronik, för uppskattningsvis bättre hållbarhet. Tyvärr har miljökraven sorterat bort dessa från nyförsäljningen i utbudet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304786 Det här miljö argumentet är bara löjligt och de skulle skämmas o dra fram det så fort det inte finns nåt bra svar.

En såg som går rätt och har vad den ska ha i ljudämparen behöver inte ha så fula avgaser.

En såg som går magert ställer till det på en hel del andra sätt och de som kör på handelsbensinen ska inte säga ett knyst om emmisioner!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

anersimyra  
#304831
traktorz skrev:
svampbob skrev:
Mange skrev:Se kan man, men inget göra mer än återställa och uppdatera...


Jag tror att det finns betydligt mer information att hämta men interfacet begränsar och släpper bara igenom det Husqvarna har valt att visa.

Självklart går det att logga varje givares och ställdons parametervärden i varje ögonblick, eller i önskat intervall, eller vid förändring. Minnesutrymmet som krävs för att logga hela maskinens brukstid blir inte särskilt krävande.
Undrar just när inbyggd GPS och barometer kommer på sågarna, förmodligen ser vi dessa om bara något år. Blåtand kanske, solcell eller batteri mindre troligt. Först på de seleburna röjsågarna förmodligen.
Sågarna är redan utrustade med barometer då tekniken känner av höjd över hav.. :geek: .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304834 Det där är lite diskutabelt.
Det finns inget som mäter höjd tryck eller resultat (förbrända gasers innehåll och tempetatur).
De känner av varvtal och temp i förgasasrhus. Den vet även hur mycket spjället är öppet och om choke är aktiverad.

Den har parametrar att följa i tid och varvtal i förhållande till spjällets läge och befintligt varvtal.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

traktorz  
#304958 Tror heller inte att någon givare för lufttryck finns i dagsläget för AutoTune. Däremot från fysiken med "allmänna gaslagen" i åtanke, så med volym och temp storheterna kända, så kan trycket härledas.

AutoTune optimerar enbart bränsleluftblandningen (densitet hos luft varierar ju med temperatur och barometertryck = höjd över havet) utifrån en tabell, med kända primära parametrar såsom varvtal, temp, etc. som Mange ovan skrivit

Lite mer insikt fås i beskrivningen av AutoTune Diagnostic Tools.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

uffejohan  
#530220 Dammar av tråden. Jag bytte min gamla 550 xpg till en ny häromveckan. Inte för att den var slut på något sätt men jag tyckte ändå att det var förhållandevis lite pengar för att få nya grejer. Valde triobrake denna gång, kan inte vara fel med en extra säkerhetsdetalj tänkte jag. När jag nu kört några tankar tycker jag, helt utan faktiska siffror, att den nya drar betydligt mer bränsle, får helt enkelt tanka oftare. Jag märker det också på förhållandet mellan olje- och bensinåtgången sett mot tidigare och med samma inställning på oljeskruven. Är detta något som ni andra har märkt och ska det vara så? @mange eller @totte kanske har svaret?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530228 Håpe eg ikkje øydelegge dagen din men skal vist komma ny og forbedra 550 til neste år

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

traktorz  
#530233 Husqvarna förbättrar hela tiden sina modeller, bl.a. nu senast i somras så fick 550 ett helt nytt vevhus med ytterligare en fästbult som synlig detalj.

Ref:
IPL, Husqvarna, 550 XP, 550 XPG, 2018-07, Chain Saws

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

totte  
#530243 Eftersom jag omnämndes, nej, har tyvärr inga svar, har ingen 550 och har nog bara testkört den nån enda gång. Eller om det var en 560, minns inte riktigt, var ett par år sen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

anersimyra  
#530268 De drar relativt mycket när de är helt nya, efter ca 8-10 tankar ska de dock ta bränsle enligt specifikation. Sen beror det förstås på vilken skärutrustning, och vad man hugger och hur sågen används.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Axl  
#585888 Högg gran idag för första gången på länge och för första gången med min 550. Tyckte jag fixk springa och tanka hela tiden, borde inte en tank räcka till mer än 2 granar?
Granen på bilden är inte riktigt representativ, dom flesta var mindre och inte lika kvistiga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).