Motorsåg och handhållet

Lagernoja

25 inlägg 8459 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lagernoja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304372 Jag är lite hypokondriskt lagd även när det gäller maskinerna, tycker att min såg börjar låta. Nu kan det ju vara kedjan eller noshjulet, men tycker det kommer från kopplingen.

Kan man provköra utan svärd och kedja, eller åker kopplingen all världens väg då?

Ljudet är väl inte jättebra....





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lagernoja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304378 Det är OK att köra utan kedja om bara kopplingen är ordentligt åtdragen (varva upp till fullgas och slå till bromsen några gånger för säkerhets skull). Svärdet och kopplingskåpan skall vara kvar.

Avatar Fallback

Re: Lagernoja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304380 Tack, får provköra på måndag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagernoja

anersimyra  
#304383
Mangan skrev:Jag är lite hypokondriskt lagd även när det gäller maskinerna, tycker att min såg börjar låta. Nu kan det ju vara kedjan eller noshjulet, men tycker det kommer från kopplingen.

Kan man provköra utan svärd och kedja, eller åker kopplingen all världens väg då?

Ljudet är väl inte jättebra....


Fitta in noshjul och kopplingslagret.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lagernoja

Huskyman  
#304386 Jag fick rådet en gång att köra utan kedja & svärd för att kolla om oljepumpen fungerade. Det gjorde den! Men eftersom kåpan inte var på så flög diverse delar av kopplingen och lager ut till skogs. Dom hittade jag aldrig. Fick köpa nytt. Men vad tusan, fick ju veta att oljepumpen fungerade i alla fall..... :shock:

Avatar Fallback

Re: Lagernoja

isteskog  
#304389 Anersimyra! Lite svårt att få in både noshjul och kopplingslagret i den ......... :shock:

Avatar Fallback

Re: Lagernoja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304393 Jag tror Anders auto-correct har lärt sig de vanligaste orden. :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagernoja

anersimyra  
#304394 Tänk på att vinkla undan kopplingen från dig när du provkör, titta ALDRIG på den, utslungade bitar kan med lätthet döda dig.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Lagernoja

anersimyra  
#304398 Annars tycker jag ljudet är helt normalt, det blir lite " rassligt " från noshjul och koppling efter en tid, dessutom har du ett lågprissvärd.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Lagernoja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304402 Prisvärt! :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagernoja

anersimyra  
#304403
isteskog skrev:Anersimyra! Lite svårt att få in både noshjul och kopplingslagret i den ......... :shock:

Går inte hela sågen in är det inget att stå efter.. :o jo jag såg att stavningen blev en smula " skånsk," med iPaden är en mara att hantera med fingrar som en storstake.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lagernoja

anersimyra  
#304407
Mangan skrev:Jag tror Anders auto-correct har lärt sig de vanligaste orden. :ugeek:

Då ska du se " stordatorn," att radera historiken hjälper föga.. :shock: :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Lagernoja

ananders  
#304408
Mangan skrev:Jag tror Anders auto-correct har lärt sig de vanligaste orden. :ugeek:


Kan hända att han skriver med skånsk brytning?

Användarvisningsbild

Re: Lagernoja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304409
anersimyra skrev:Går inte hela sågen in är det inget att stå efter.. :o jo jag såg att stavningen blev en smula " skånsk," med iPaden är en mara att hantera med fingrar som en storstake.. :smile: :smile:

Men att slinta från "e" till "i" :?: :surp:

Avatar Fallback

Re: Lagernoja

Brumsten  
#304414 Kopplingen kan inte ge ifrån sig något ljud vid inkopplat läge då den är helt låst i kopplingstrumman, däremot vid tomgång.
Oljud vid tomgång är ofta ett tecken på dålig kopplingsfjäder, då vill kedjan rotera och det kan vara en del missljud.
Glapp i kopplingsnavet är ett vanligt fel på nyare Hva-sågar med bladfjädrar.
Ett dåligt nållager i trumman kan också vara en källa till missljud vid tomgång.
Bra hörsel kan vara irriterande när man kör motorsåg, man hör ibland fel som inte finns.
Ha de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).