Föryngring

Plantera skog på åkrar i samhälle

10 inlägg 8398 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera skog på åkrar i samhälle

Kalleskog  
#304237 Jag äger en bit åkermark i ett mindre samhälle. Finns det några restriktioner när det gäller att plantera skog på åkermark som ligger i ett område alldeles i anslutning till samlad bebyggelse?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera skog på åkrar i samhälle

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304250 Länsstyrelsen tror jag det är som skall godkänna att du tar åkermark ur produktion, och omvandlar till skog.

Plantera energiskog behövs inget, eftersom det räknas som jordbruk.

Avatar Fallback

Re: Plantera skog på åkrar i samhälle

jannee  
#304252 Har du inget EU bidrag lär du nog få göra som du vill med åkerlappen, blir nog inte direkt populärt om du planterar barr.

Avatar Fallback

Re: Plantera skog på åkrar i samhälle

skogsterri  
#304293 Vad jag har hört får man ju plantera "julgranar" på åkermark :roll:

En liten fråga ang plantering av åker,

planterade en bit i våras, sprutade åkern på hösten innan. Fint och gult när jag planterade, men i Maj var nässlorna halvmeter höga… Trampat runt plantorna hela sommaren.

Har någon bra tips på vad man kan göra?

Användarvisningsbild

Re: Plantera skog på åkrar i samhälle

Mannfolk  
#304327
skogsterri skrev:Vad jag har hört får man ju plantera "julgranar" på åkermark :roll:

En liten fråga ang plantering av åker,

planterade en bit i våras, sprutade åkern på hösten innan. Fint och gult när jag planterade, men i Maj var nässlorna halvmeter höga… Trampat runt plantorna hela sommaren.

Har någon bra tips på vad man kan göra?



Högläggning på våren efter glyfosat behandlig på hösten

Avatar Fallback

Re: Plantera skog på åkrar i samhälle

alias  
#304329
Mangan skrev:Länsstyrelsen tror jag det är som skall godkänna att du tar åkermark ur produktion, och omvandlar till skog.

Plantera energiskog behövs inget, eftersom det räknas som jordbruk.


Jag skulle vilja säga att du till viss del har rätt, att LST skall godkänna ändrad markanvändning. Samt att energiskog är är jordbruksgröda (t.ex. salix m.m.) och att man kan få EU-stöd för denna odling (vill minnas att växterna inte får ha en längre mognadstid än 20 år). Tror det var någon här som skrev om att odla hybridasp på åkermark med EU-stöd.

Samtidigt så har jag för mig att det inträder föryngringsplikt om en åker har legat ohävdad i tre år (att det då räknas som skogsmark - hänvisning till att det är mark som är lämplig för skogsproduktion och inte i väsentlig utsträckning nyttjas till något annat ändåmål).

Jag vill minnas att detta var fallet när jag pluggade skogligt (tror jag läste om detta någon gång 2005-2007), så det kan ju ha ändrats.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantera skog på åkrar i samhälle

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304341 http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/Sv/ ... fault.aspx

"Om du som jordbrukare/markägare planerar att ta jordbruksmark ur jordbruksproduktion måste du anmäla detta till länsstyrelsen minst 8 månader i förväg. Det gäller både åkermark och betesmark, oavsett vilket trädslag man vill plantera. Det gäller också om man väljer naturlig igenväxning eller annan markanvändning. "

Från Uppsala län, samma regler tror jag gäller i hela Sverige.

Avatar Fallback

Re: Plantera skog på åkrar i samhälle

alias  
#304358
Mangan skrev:http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/Sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/ta-jordbruksmark-ur-produktion/Pages/default.aspx

"Om du som jordbrukare/markägare planerar att ta jordbruksmark ur jordbruksproduktion måste du anmäla detta till länsstyrelsen minst 8 månader i förväg. Det gäller både åkermark och betesmark, oavsett vilket trädslag man vill plantera. Det gäller också om man väljer naturlig igenväxning eller annan markanvändning. "

Från Uppsala län, samma regler tror jag gäller i hela Sverige.


Jag säger inte emot det som står där. Om man däremot kollar på

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... ardslagen/

under andra stycket under "Anläggning av ny skog" så står det att läsa:

"Nedlagd jordbruksmark ska beskogas senast under tredje året efter nedläggningsåret. Detta gäller dock inte områden med höga natur- eller kulturmiljövärden."

Som jag tolkar det så är mark som är lämplig för att producera skog och som ej används till annat ändamål att betrakta som produktiv skogsmark och därmed gäller föryngringsplikten (skulle sen LST ha synpunkter så har jag svårt att se att de kan bevisa att plantorna ej är satta för att bli energigröda).

Kanske att Skogsstyrelsen följer tråden och kan ge svar på hur det ligger till - de finns ju på forumet nu.

Personligen anser jag att det vore bättre för landet om Skogsstyrelsens personal lade vikten vid att kontrollera att föryngringarna sköts ordentligt, hellre än att fjanta runt som "Länsstyrelsen Light" och förbjuda skogsägare att avverka med hänvisning till all sköns konstigheter i miljöns namn. Men det är väl att be om förmycket - snart finns det väl inte någon kvar på SVO som begriper sig på skogsproduktion utan alla är bevarandebiologer el. dyl.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantera skog på åkrar i samhälle

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304361 Jag tror länsstyrelsen inte bryr sig så mycket om några hektar i skogsbygderna, utan det är mer om man skall ta undan 100 ha prima skånsk åkermark som de kanske höjer på ögonbrynen.

Man skall ju ha tillstånd om man gör tvärt om också... :roll:

Avatar Fallback

Re: Plantera skog på åkrar i samhälle

isteskog  
#304363 Finns fler som funderat i dina tankebanor, Alias :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).