Jakt och Fiske

Trångborrning ??

5 inlägg 9067 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trångborrning ??

Seb macahan  
#304163 Hej.
Jag har en Baikal hagelbock där det på pipan står 18,2. Jag förmodar att detta står för vilken trångborrning pipan har men vad står det för? Har aldrig hört nån som säger att dom kör med 18,2" borrning? Någon som vet?
(inga choker)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångborrning ??

JensSkoog  
#304189 Står det 18,2" - tummar?? 18,2mm kunne vara grundborrningen på pipan??

Användarvisningsbild

Re: Trångborrning ??

Seb macahan  
#304264 Bara 18,2. sen står det: m 1 och under det: c 0,5

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångborrning ??

alias  
#304392
Seb macahan skrev:Hej.
Jag har en Baikal hagelbock där det på pipan står 18,2. Jag förmodar att detta står för vilken trångborrning pipan har men vad står det för? Har aldrig hört nån som säger att dom kör med 18,2" borrning? Någon som vet?
(inga choker)


Du har inte funderat på att ställa frågan på forumet "jaktsnack.se", eller robsoft?

Vet att det finns några på jaktsnack som är väl inlästa på hagelvapen av alla de slag.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Trångborrning ??

kungsis  
#304456 En standard kaliber 12 hagelpipa har en diameter av 18,54mm. Om du då har en bössa som har en åtstrypning på ca. 0,3 mm så har du teoretiskt ca. 1/4 trångborrning. 1/1 (full trångborrning) har du vid 1.0mm åtnypning. Men för att få nytta av dessa mått måste du veta dina pipas riktiga innermått, i den raka delen före trångborrningskonan. Sedan har ju skotten väldigt stor betydelse. Blyhagel med filtförladdning ger oftast öppnare träffbilder, medans skott med stålhagel ger motsatta effekten. Sedan finns det även många varianter på utformningen av trångborrningen och även så kan övergångskonan efter patronläget påverka mycket. Men allt är som sagt teoretiskt. Om man vill veta, så finns det bara ett alternativ = provskjutning. Vilka resultat har du fått hittills?

Mvh
Kungsis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).