Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Alexander

45 inlägg 17697 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

jannee  
#304229 Finns inte så mycket att blåsa ned. Gudrun först och sedan Per, nu så glest att vinden borde hitta fram/förbi utan att behöver bana ny väg :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

Mojjen88  
#304232 Ivar hade studerat hyggesfritt skogsbruk,han blädade o tog av den grövsta skogen man hade.Kunde stå rötgranar helt oberörda bredvid,mycket märkligt tycker jag.Vet inte vad det berodde på,men det var ju obefintlig tjäle den gången också.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304244 Om det blåser ordentligt får jag direkt feedback på hur stormsäker min gallring är, så jag kan justera för resterande delen av beståndet. :geek:

Vore ju kanon i så fall!

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

ÅsaNisse  
#304261 Om du har något kvar att justera i Mangan. I ofs så gjorde ju Gudrun och Per ett konstigt jobb hos mig. Det var väldigt vårdslösa gallringar i både stort och smått, så jag har inte ett enda riktigt bestånd nu. Luckigt kan man nog säga och då är ju risken att det tar tag i dessa kanter och ökar luckorna ytterligare.
Grannfastigheten fick lättare. Där tog Gudrun 300x1200m kalhygge. Bara lite löv kvar.
Nu tycks ju Alexander gå lite sydligare än morgonens prognoser.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

skogsterri  
#304265 Från att varit helt vindstilla hela dagen här i Nordvästra Skåne så börjar det öka i vinden nu

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

T Landström  
#304276 Känner mig inte så orolig för blåsten...är mer orolig för vad den blöta snön kommer att ställe till med... Varnar dom för 30cm blötsnö i Dalsland så kan jag mycket väl få det dubbla här uppe på höjderna i norra Dalsland...

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

Fredrik Reuter  
#304286 Nja jag kollade precis och nu var det nere i 5cm och ingen varning för det ens längre. Nu tror jag bara det var varningar i Dalsland för höga vattenflöden.

Så det är nog lugnt där. Ursäkta mitt "vargen kommer..." där...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

T Landström  
#304287
Admin@skogsforum skrev:Nja jag kollade precis och nu var det nere i 5cm och ingen varning för det ens längre. Nu tror jag bara det var varningar i Dalsland för höga vattenflöden.

Så det är nog lugnt där. Ursäkta mitt "vargen kommer..." där...


Du får inte skrämmas så... ;)

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

skogsterri  
#304312 Sedär, nu börjar det ju ta i :grin: Skönt och sitta inne 8) :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304320 Var nere en sväng på jobb i veckan trakten kring Värnamo-Ljungby, på onsdagen kom det snöblandat och hörde varningarna om luciastormen som ska komma. Då man kör e4:an ser man ju en del av skogen, ganska hårt avverkat även hos er men bitvis finns riktigt fina gammelskogar.

Ser att träden blir högre och skogen tätare hos er, förstår om det står 500 m3 per ha, timmerandelen blir klart högre hos er än i Norrland är väl en del av förklaringen till de högre skogspriserna.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

sundelius  
#304324 Landström nu är det 0 cm tror vi kan andas ut för den här gången.
Hoppas det går bra för sydligare forumister också x_x

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

loppan  
#304338 Här i skaraborg är det helt lungt och snöblandat regn.
Barometern står på 990 hpa vilket borde tyda på att man befinner sig mitt i,
då brukar det inte bli så farligt blåsigt.
Påminner en del om Simone i fjol då det var helt lungt för att sedan plötsligt slå om och börja blåsa.

Här kom ytterligare 20 mm i natt så det är minst sagt blött i markerna,vattendragen går fulla.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304347 Blött? Ja, f-n basvägen håller inte för att gå på just nu. :(

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

Skogstomte  
#304348 Här i östra kronoberg är det inte så farligt just nu. En tum snö har det blivit.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

isteskog  
#304350 Då får du hugga på lager, Mangan :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).