Motorsåg och handhållet

Barkstöd 550xpg?!

111 inlägg 47445 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304185 Bucklig även med barkstödet? För jag ser inte riktigt hur det skulle skydda så mycket.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304194
Kenthf skrev:
Mangan skrev:Hur knycklar ni dämparen?

Bra fråga men bucklig är den. (gäller oftast 545, 550, 555 och 560)

och bland andra 154, 254, 242, 346, 350, 357, 372..
Har bytt massor här pga av avsaknat barkstöd...

Inte bara ljuddämpare som blir bucklig. På vissa sågar så blir smällarna mot stam för mycket för vevhusets konstruktion och det spricker, delar sig etc.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

SawTroll  
#304230 Det er jo merkelig at det ikke nevnes med et ord i manualene, dersom barkstøtte er så viktig for sagens holdbarhet? Mange sager kommer jo også uten montert barkstøtte.....

Jeg bruker sjelden barkstøtte av noe slag (store eller små) - ser ingen hensikt med trær som bare unntaksvis er 50cm, som regel under 40. Jeg har ikke hatt et eneste problem på grunn av det, men så feller jeg jo ikke trær hele dagen...

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#304236
SawTroll skrev:Det er jo merkelig at det ikke nevnes med et ord i manualene, dersom barkstøtte er så viktig for sagens holdbarhet? Mange sager kommer jo også uten montert barkstøtte.....

Jeg bruker sjelden barkstøtte av noe slag (store eller små) - ser ingen hensikt med trær som bare unntaksvis er 50cm, som regel under 40. Jeg har ikke hatt et eneste problem på grunn av det, men så feller jeg jo ikke trær hele dagen...
I manualen till HVA 550 tror jag bestämt det nämns att barkstödet ska ersättas av det släta stödet om barkstödet demonteras. Men hur man lyckas buckla till ljuddämparen om stöden saknas förstår jag inte.. :shock: Själv trodde jag att jag bucklat till ljuddämparen på min 550, men den är konstruerad med en " buckla ".. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304251 Jag lyckas skava på ljuddämparen även med barkstöd. Men buckla, krävs det inte lite kraft för det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

SawTroll  
#304254
anersimyra skrev: I manualen till HVA 550 tror jag bestämt det nämns att barkstödet ska ersättas av det släta stödet om barkstödet demonteras. Men hur man lyckas buckla till ljuddämparen om stöden saknas förstår jag inte.. :shock: Själv trodde jag att jag bucklat till ljuddämparen på min 550, men den är konstruerad med en " buckla ".. :smile: :smile:


Har ikke sjekket den manualen, men fant ingenting om det i manualen til 560 etc.

Slik jeg forstår det er det en spesiell årsak til at "noe" må være montert der på 550, nemlig at skruene bunner uten.

Jeg må nok ta en titt på min 560 - barkstøtten er tatt av.....

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

SawTroll  
#304315 Jeg fant ikke noe om barkstøtte i manualen for 550 etc. heller?

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Brumsten  
#304425 Barkstöd, skogens rullator.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305982 Jag gör en halv pudel... :oops: När jag förvarar sågen med svärdet nedstucken i plyfahållaren på traktorn, så kan det skava lite mot ljuddämparen vid skakig färd. Så jag satte tillbaka stödet, men sågade bort de vassa spetsarna på nedersta taggen. Vi får se hur det går när jag hinner köra igen. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Jim_the_one  
#305988 \m/ :-bd

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

SawTroll  
#306173 Barkstøtte på 50cc sager er vel noe som de fleste ikke bryr seg om, min opplevelse er at de bare er "i veien", og "stjeler" av den effektive sverdlengden. Jeg demonterer de også på 60cc sager, men der hender det at de kommer på igjen, når behovet oppstår.

Skader på veivhus og lyddemper? Har ikke sett noe til det - men så er jeg ikke proff, og er ikke unødvendig brutal mot sagene heller......

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306576 Körde en tank med modifierat stöd, och tänkte inte på det. Framgång! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

550  
#310821 Varför får man inte med det släta stödet när man köper en ny såg, ska man betala extra för det? Eller ännu hellre, varför är det inte monterat från fabrik? Vill minnas att vi fick slätt stöd på flera 346or, men det kanske var handlaren som monterade på det själv :???:

Varför är det bättre för sågen att ta stryk i stödet (bultarna) istället för direkt på vevhuset? Är det klent gods i fronten?

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310827 själv skulle jag inte ens fundera på att köra utan barkstöd! det spar armar mm otroligt mycke pga dess gångjärns funktion! men de ä klart, hugger man nåt träd lite då å då så kvittar det väl!... sågkroppen och svärdet är ju 90 grader i förhållande! det borde rimligtvis innebära att innan man lyckas med konststycket att få barkstödet på tex en hva 550 eller 560 att vara ivägen så är stammen antingen runt 4-5 cm grov eller så har man slarvat med kvistningen ganska ordentligt! lite oförkänt att skylla på barkstödet då kan jag tycka!... men men.....

när det gäller som nån sa att barkstödet stjäl svärdslängd! ( ca en HEL tum :surp: ) så kanske man ska fundera på att antingen skaffa ett lite längre svärd eller hålla sig till gallringsskog! eller varför inte skaffa en frimärkssammling?

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

550  
#310832
anersimyra skrev:Varför inte " lära sig " att köra med, och ANVÄNDA barkstödet i arbetet.. :smile: Tänk på att på ex. HVA 550 kan man inte bara demontera barkstödet och återmontera skruvarna. Antingen ska ett slätt " barkstöd " eller brickor användas, skruvarna kan annars bottna med läkage mellan motorhalvorna som följd. Jag tror detta omnämns i manualen.. :geek: :geek:


Kollade på lite bilder. Åtminstone den övre skruven har väl ingen annan funktion än att hålla barkstödet. Den som håller ihop vevhuset skruvas dessutom från andra hållet, se bilden nedan. Så det enda läckaget den skruven skulle ge upphov till är i så fall om skruven skjuter ut botten på hålet.

Bild


Hur det är med den undre skruven lyckas jag inte se. Mangan kanske kommer ihåg om den undre skruven var längre än den övre, i så fall håller den ihop vevhuset också.

För att svara på min egen fråga innan så kan jag säga att godset inte är så tjockt i fronten. Så det kan nog vara bra att ha något skydd monterat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).