Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Alexander

45 inlägg 17667 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormen Alexander

Fredrik Reuter  
#304095 SVT kallar den nu för Luciastormen. Tydligen har den kommande stormen fått namnet Alexander också. Att en storm namnges brukar aldrig vara ett bra tecken...

Orkanstyrkor väntas över haven och hela södra Sverige verkar kunna bli drabbad av stormen Alexander. Värst kan Alexander bli över Halland enligt Svt Aktuellt precis nu.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/varni ... ciastormen

Jag ber om ursäkt för att jag startar en ny tråd om just stormen Alexander, vi har ju redan en "Orkan på Torsdag" tråd.

Men jag gör så här för att det ska bli enklare att söka ut information snabbt. Blir dessutom stormen Alexander en svår storm så har den en egen tråd (vi får hoppas att det inte blir så).

Den andra stormtråden som är aktuell kan du hitta här: viewtopic.php?f=15&t=21152



   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

skogsterri  
#304099 Hoppas inte den tar lika hårt som sist..

Skrev papper på en liten skogsfastighet om 2ha häromdagen, fick bråttom och ringa och försäkra den idag när man hörde om stormen. ;-)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

Fredrik Reuter  
#304101 Ja, om inte annat så sover du kanske bättre?

Bohuslän och Dalsland kunde också få det kämpigt med om jag hörde rätt upp till 30cm blöt snö.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

Fredrik Reuter  
#304104 En klass 2 varning som högst är utfärdad för stormen Alexander.
Kan ev uppgraderas enl SMHI. Värst verkar det bli i Halland, Skåne förutom Österlen och Västra delen av Kronoberg (det är där stormen har klass 2).

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/varningar

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

Jim_the_one  
#304128 Tror nog sågen får ligga kvar i bilen imorgon så man iaf inte behöver bli stående pga nåt träd över vägen när man åker hem på lördag morgon. Självklart får även skyddskläderna plats, eller om jag har dom på till lönejobbet. Dom är ju så goa att ha på sig. Haha

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

skogsterri  
#304186 Sambon jobbar kväll och slutar 23 i Båstad, sen köra över hallandsåsen till södra sidan. Känns inget vidare

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

Fredrik Reuter  
#304204 Ja, det lät inget vidare Skogsterri.
Kvällstidningarna spär nu på, troligtvis för att dra läsare, stormen blir värre enl Aftonbladet.
Men SMHI verkar inte ha reviderat värst mycket ang stormen Alexander.

Jag håller tummarna att det klingar av!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

stektlök  
#304208 Ja sågen får ligga kvar i min bil också.
Bara vänta in skiten nu å se vad det blir.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

ÅsaNisse  
#304209 Låter ju som den tar samma spår som både Gudrun och Per gjorde och tittar man på långtidsprognosen så ser det ut som det blir lika jäkligt torsdag/fredag nästa vecka. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

ananders  
#304213 Är ute och sätter staglinor på mina granar just nu. 8) :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

Fredrik Reuter  
#304214 Var det inte så de gjorde i dramatiseringen som gick på SVT om stormen Gudrun?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

jannee  
#304217 Bara till att skicka in avverkningsanmälningar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

Mojjen88  
#304220 Lider med södra Sverige nu,bor i norra Hälsingland o fick smaka på stormen Ivar för exakt ett år sen o Dagmar för tre år sen.Blir ju så mycket jobb som man inte får ut det rätta värdet för.Hoppas verkligen det klingar av tidigare än vad dom tror.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alexander

ananders  
#304222
Admin@skogsforum skrev:Var det inte så de gjorde i dramatiseringen som gick på SVT om stormen Gudrun?


Jo men visst, måste ju testa för att se om det fungerar 8).

Jag har tecknat ett kontrakt på 500m3fub allaredan men det ska helst användas till ett annat projekt. Jag bara hoppas att gallringsskogen klarar sig.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alexander

skogsterri  
#304223 Förmodligen är det väl så att tidningar gör allt för att locka läsare.

Får väl också ut och sätta linor i granarna jag med ;-) haha

// Tobbe

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).