Avverkning (slutavverkning)

Lönar det sig?

26 inlägg 12844 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lönar det sig?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30406 Om man har 2000 meter slutavverkning och 1000 meter gallring och inget jobb det närmaste halvåret, finns det något som det lönar sig att göra självt? Man kan acceptera en lägre timlön, och kanske lite mer stillestånd och arbete med maskiner, men man skall helst få något för det också.

En minsta timlön på ca 80:-/h före skatt för eget arbete tycker jag är rimligt om man skall hålla på, hur låter det?

Köpa en skotare och köra efter? Köpa en skördare och köra före? ;-)

Sälja hela skiten på rot och ta semester? ;-)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Lönar det sig?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30407
Mangan skrev:Om man har 2000 meter slutavverkning och 1000 meter gallring och inget jobb det närmaste halvåret, finns det något som det lönar sig att göra självt? Man kan acceptera en lägre timlön, och kanske lite mer stillestånd och arbete med maskiner, men man skall helst få något för det också.

En minsta timlön på ca 80:-/h före skatt för eget arbete tycker jag är rimligt om man skall hålla på, hur låter det?

Köpa en skotare och köra efter? Köpa en skördare och köra före? ;-)

Sälja hela skiten på rot och ta semester? ;-)


Misstänker att du menar kubikmeter eller?
3000 m3 är inte någon mening att köpa egna maskiner för att ta om hand. Föreslår sista alternativet, sälj på rot och åk dit det går att leva länge på nettot.

Avatar Fallback

Re: Lönar det sig?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30408
Jasi skrev:
Mangan skrev:Om man har 2000 meter slutavverkning och 1000 meter gallring och inget jobb det närmaste halvåret, finns det något som det lönar sig att göra självt? Man kan acceptera en lägre timlön, och kanske lite mer stillestånd och arbete med maskiner, men man skall helst få något för det också.

En minsta timlön på ca 80:-/h före skatt för eget arbete tycker jag är rimligt om man skall hålla på, hur låter det?

Köpa en skotare och köra efter? Köpa en skördare och köra före? ;-)

Sälja hela skiten på rot och ta semester? ;-)


Misstänker att du menar kubikmeter eller?


Jomen m3sk närmare bestämt, men jag har hört av de gamla gubbarna häromkring att det heter 'meter' så jag tänkte försöka låtsas som att jag kan något. :-)

3000 m3 är inte någon mening att köpa egna maskiner för att ta om hand. Föreslår sista alternativet, sälj på rot och åk dit det går att leva länge på nettot.


Som jag trodde då. Tyvärr så har jag familjen (och lånen... ) kvar.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#30412 Det gäller att hänga med i snacket när gubbarna sätter igång med sina nostalgimått,,,,, :lol:

Meter = m3sk.
Fastmeter = fpb
Fastmeter barkat = fub.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30490 Att gallra med motorsåg är nog det mest lockande. Är av övertygelsen att manuell gallring blir bättre slutresultat än med maskin. Dessutom är det rolig huggning tycker jag.

För att hålla 80 kr/tim måste du hugga ca en meter fub på tre timmar i snitt eller ca tre meter/dag, om man räknar på massaved. Med den takten har du att gära i ungefär ett år med din gallring (om man räknar med att det inte blir så många m3fub som m3sk).

Om arbetslöshet är alternativet, så varför inte ägna dig år den klenare gallringen så länge du har tid om du tror du klarar att hugga tillräckligt mycket per dag. Senare kan du bestämma dig för om du skall fortsätta eller leja bort slutgallringarna - om nu åldersfördelningen medger det.

Sedan finns det ju alltid sparrar och Jabokubbe eller något annat som ger mer än massaveden.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30512
Ernst skrev:För att hålla 80 kr/tim måste du hugga ca en meter fub på tre timmar i snitt eller ca tre meter/dag, om man räknar på massaved.


Det låter ju inte mycket, men om medelbrösthöjden är 18cm, hur många trän blir det? Orkar inte räkna nu... :-)

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30519 Eftersom jag är en äkta tabellnörd så skall du få svaret snabbt, följande är hämtat ut PS årg 1994.

Antag granskog, normalhöjd (=18 m), södra sverige, diamerterklass brh 18 cm.
--> varje träd innehåller 0,24 m3sk eller 0,20 m3fub

Detta medför att 1 m3fub = fem träd

Om du hugger själv och vill ha en lön på 80 kr/timme före skatt, men efter arbetsgivaravgifer och sågkostnader, så måste du dra in ca 200 kr/tim.
Detta medför att du måste hugga 2 m3f = tio träd i timmen.
Detta blir svetting huggning.

Huggningskostnaden för en skördare torde vara 100 kr/m3f och med det priset kan inte manull huggning konkurrera. Men det finns ju andra värden med att hugga själv såsom bättre kvalitet på gallringen, roligt arbete m.m.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30521
OAS-forests skrev:Detta medför att 1 m3fub = fem träd

Om du hugger själv och vill ha en lön på 80 kr/timme före skatt, men efter arbetsgivaravgifer och sågkostnader, så måste du dra in ca 200 kr/tim.
Detta medför att du måste hugga 2 m3f = tio träd i timmen.
Detta blir svetting huggning.


En van huggare gör väl dryga 1m3fub gallring per timme?

200:-/h? Det låter mycket, 80: + arbetsgivaravgifter blir 105:- Har du lust att berätta hur du räknade?


Huggningskostnaden för en skördare torde vara 100 kr/m3f och med det priset kan inte manull huggning konkurrera. Men det finns ju andra värden med att hugga själv såsom bättre kvalitet på gallringen, roligt arbete m.m.


Ja, men det är väl bättre att jag får svältlön, än att skördarföraren får det? ;-) Har man inget bättre för sig, och inte går back, så...

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#30522 Glöm för guds skull inte bort skatten också Mangan :oops:
Sedan 20-25kr för såg plus bensin, huggar klädet etc.
Vore kanske fint om du kunde lägga lite till semestern också.
Annars är risken stor att familjen tröttnar.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30523
OAS-forests skrev:Eftersom jag är en äkta tabellnörd så skall du få svaret snabbt, följande är hämtat ut PS årg 1994.

Antag granskog, normalhöjd (=18 m), södra sverige, diamerterklass brh 18 cm.
--> varje träd innehåller 0,24 m3sk eller 0,20 m3fub

Detta medför att 1 m3fub = fem träd

Om du hugger själv och vill ha en lön på 80 kr/timme före skatt, men efter arbetsgivaravgifer och sågkostnader, så måste du dra in ca 200 kr/tim.
Detta medför att du måste hugga 2 m3f = tio träd i timmen.
Detta blir svetting huggning.

Huggningskostnaden för en skördare torde vara 100 kr/m3f och med det priset kan inte manull huggning konkurrera. Men det finns ju andra värden med att hugga själv såsom bättre kvalitet på gallringen, roligt arbete m.m.


Tankevurpa?
2m3f måste väl ge mer än 200 kr?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30531
masterchief skrev:Glöm för guds skull inte bort skatten också Mangan :oops:
Sedan 20-25kr för såg plus bensin, huggar klädet etc.
Vore kanske fint om du kunde lägga lite till semestern också.
Annars är risken stor att familjen tröttnar.


Hörru masterchief, skatt behöver man bara betala om man går plus! :-)

Eftersom alternativet vore att sitta hemma och surfa hela dagaran, tror jag det inte är så farligt. 1:-/h är ändå bättre än 0:-/h.

Det är en jäkla skillnad i kalkyl om man skall ha det som jobb och leva på, eller om man gör det som påhugg för att man inte har något bättre för sig mellan uppdrag i sin riktiga verksamhet. Jag behöver ju inte heller vara rädd för att dra ner priset i min riktiga bransch.
Senast redigerad av Mangan lör 14 jun 2008, 17:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30532
Jasi skrev:
Huggningskostnaden för en skördare torde vara 100 kr/m3f och med det priset kan inte manull huggning konkurrera. Men det finns ju andra värden med att hugga själv såsom bättre kvalitet på gallringen, roligt arbete m.m.


Tankevurpa?
2m3f måste väl ge mer än 200 kr?


Jag tor OAS jämfölr med vad det skulle kostat att hugga 2m3fub med en skördare. Betalningen för själva skogen får man ju oavsett, utan detta är om man istälet för att betala 100:-/m3fub till en skördare, man tar sin egen såg och gör jobbet. 'Beatlningen' är då vad man sparar in på att gör det själv.
Senast redigerad av Mangan lör 14 jun 2008, 17:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30533
Mangan skrev:Jag tor OAS jämfölr med vad det skulle kostat att hugga 2m3fub med en skördare. Betalningen för själva skogen får man ju oavsett, utan detta är om man istälet för att betala 100:-/m3fub till en skördare, man tar sin egen såg och gör jobbet. 'Beatlningen' är då vad man sparar in på att gör det själv.


Nej, det menar han inte läs en gång till.
Sedan har du citerat mig med något jag inte skrivit. För många pilsner?

Användarvisningsbild
masterchief  
#30542
Mangan skrev:
masterchief skrev:Glöm för guds skull inte bort skatten också Mangan :oops:
Sedan 20-25kr för såg plus bensin, huggar klädet etc.
Vore kanske fint om du kunde lägga lite till semestern också.
Annars är risken stor att familjen tröttnar.


Hörru masterchief, skatt behöver man bara betala om man går plus! :-)

Eftersom alternativet vore att sitta hemma och surfa hela dagaran, tror jag det inte är så farligt. 1:-/h är ändå bättre än 0:-/h.

Det är en jäkla skillnad i kalkyl om man skall ha det som jobb och leva på, eller om man gör det som påhugg för att man inte har något bättre för sig mellan uppdrag i sin riktiga verksamhet. Jag behöver ju inte heller vara rädd för att dra ner priset i min riktiga bransch.

Iofs så har du rätt angående skatten.
Jag trodde du skulle ta ut typ minst 80kr i lön.
Och då har jag ialllfall inte hittat något kryphål så jag slipper betala skatt 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30552
Jasi skrev:
Mangan skrev:Jag tor OAS jämfölr med vad det skulle kostat att hugga 2m3fub med en skördare. Betalningen för själva skogen får man ju oavsett, utan detta är om man istälet för att betala 100:-/m3fub till en skördare, man tar sin egen såg och gör jobbet. 'Beatlningen' är då vad man sparar in på att gör det själv.


Nej, det menar han inte läs en gång till.


Han får väl själv berätta vad han menar, men ingen vettig kalkyl för vad timmarbetet är värt tar med massavedens värde.

Sedan har du citerat mig med något jag inte skrivit. För många pilsner?


Läs en gång till, innan du pilsnar ordentligt ;-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).