Socialt (mer om oss)

Antibiotika i köttet vi köper.

9 inlägg 4064 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Antibiotika i köttet vi köper.

axwell  
#303801 http://www.lantbruk.com/lantbruk/har-ar ... ikabovarna

Lista på "per korrigerad djurenhet" vad nu det kan betyda.

Ingår även mängden som djuren i de flesta europeiska länder får i förbyggande syfte, ifall att det skulle behövas och för tillväxten?


Norska män och kvinnor, inte så konstigt att ni är så överdjävliga på längdåkning, ja all skidåkning :wink:

Islänningar, nu förstår jag att er minifolkmängd kan ha såna fantastiska fotbollsspelare :mrgreen:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Antibiotika i köttet vi köper.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303807 Det där är skitläskigt! Försöker hålla mig till enbart vilt, helst egenfångat.

Användarvisningsbild

Re: Antibiotika i köttet vi köper.

ananders  
#303809 Det visar bara hur mycket antibiotika som varje djur får i genomsnitt, inte hur mycket som finns i köttet när det är slaktat. I sverige finns det strikta karensregler om hur lång tid det måste ha gått från behandling till det att djuret slaktas.
I de länder som ligger högst i listan så ges väldigt mycket antibiotika i förebyggande syfte.

Här är en liten förklaring till vad en djurenhet är.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 03248.html

Avatar Fallback

Re: Antibiotika i köttet vi köper.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303899 Det är precis som vanligt, man får det man betalar för.
Många som ska grilla på somrarna snålar på fläskkarrén men skiter fullständigt i vad grillkol och tändvätska kostar.
Att det är MSRA bakterier i köttet från utlandet spelar inte så stor roll, bara det är billigt.
Det numera så populära kycklingköttet från utlandet (billigt) är inte ens värt att redogöra för vad det innehåller. Men jag rekommenderar det inte.
Förresten så kanske inte heller folk bryr sig om det är kol gjord av slipers och kraftledningsstolp heller.

Köper vi svenska livsmedel så vet vi att de är framställda under humana och kontrollerade former vare sig det gäller växter eller djur.

Dessutom kanske landsbygden kan hålla sig vid liv ett tag till.

Avatar Fallback

Re: Antibiotika i köttet vi köper.

isteskog  
#303907 Så sant, som sagt, Famag!

Avatar Fallback

Re: Antibiotika i köttet vi köper.

Elfving  
#303943 Intressant är att Danmark som är så utskällt i media bara har runt en femtedel av Tyskland. Visst, svenskt är bra men jag förstår Svenssons som köper från utrikes till halva priset. De har inte ekonomi att betala dubbla priset samtidigt som de skall amortera etc och de röda skyltarna står vid charkdisken.

Problemet är egentligen inte vem som äter vad, ty att någon äter skiten med MSRA kan vara tillräckligt illa för att föra eländet vidare. Att vi idag är fria från det i detta land innebär bara att vi snart har det här i alla fall eftersom importerat säljs här. Det är bara en fråga om tid, och med öppna gränser går det inte att göra något åt det.

Sedan är jag övertygad om att handlarna håller överpriser på svenskt kött - se bara på skillnaden i pris i butik mot vad grannbonden får per kilo. ICA & Co sätter priset utifrån vad kunden troligen är beredd att betala för svenskt, inte vad de faktiskt har betalt för köttet...

Ironiskt nog är det nog Lidl som är räddningen för svensk köttproduktion i närtid. De betalar ungefär som de andra uppköparna till leverantören men håller ett bra pris jämfört med import i butik.

Vi svenskar tar kål på oss själva när vi vill fortsätta handla i de "svenska" butikerna.

Användarvisningsbild

Re: Antibiotika i köttet vi köper.

molnia  
#303952 hamnade in på detta ner jag sedan läste vidare:


"RO: McDonalds reklam lurar kunden"
"på företagets hemsida klart framgår att en viss del av köttet kommer från Polen."

http://www.atl.nu/lantbruk/ro-mcdonalds ... ntbruk.com

Avatar Fallback

Re: Antibiotika i köttet vi köper.

Brickan  
#303978
Elfving skrev:Problemet är egentligen inte vem som äter vad, ty att någon äter skiten med MSRA kan vara tillräckligt illa för att föra eländet vidare. Att vi idag är fria från det i detta land innebär bara att vi snart har det här i alla fall eftersom importerat säljs här. Det är bara en fråga om tid, och med öppna gränser går det inte att göra något åt det.

Jag håller med om att det bara är en fråga om tid, men det handlar inte om det vi äter utan om den totala antibiotikaanvändingen i världen. All användning av antibiotika leder på sikt till resistens. Även den vi själva använder i sjukvården. Det är det som är det verkliga problemet. Med resistenta stammar så hamnar sjukvården tillbaka på 1800-talet. Vi kommer åter att dö av infektionssjukdommar, kirurgin blir svårt handikappad som specialitet. Utan fungerande antibiotika blir varje operation ett högriskprojekt. Av det skälet ska antibiotika endast användas där det verkligen behövs. Användning av antibiotika på friska djur för att öka produktion är absolut inte det.

Avatar Fallback

Re: Antibiotika i köttet vi köper.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304160 Vad gäller fläskpriset skiljer endast max, 5 S Kr/kg mot vad dansken får för sitt fläskkött.
Sverige ca 13 kr/kg Danmark ca 11 D kr/kg. Största variationen på priset hos de olika uppfödarna är
vilka mängd-kontrakt de har.
Så nog har jag mina misstankar om var i prisskillnaden hamnar i de olika handelsleden.

Jag har full förståelse för att familjer köper billiga livsmedel, de flesta har trots allt en begränsad summa pengar.
Det skulle säkert göra ont i många om de visste vad de la på tallriken till sina barn.
För närvarande är de allra flesta konsumenter lyckligt ovetande om livsmedelssäkerheten.

Men är ICA, Axfood och Coop lika ovetande.
Vill också påminna om när Coops informationschef stod i tv för några år sedan och påstod att Irland hade bästa nötköttet som fans att köpa.
Irland dras fortfarande med galna-kosjukan.

All heder går till Lidl. Åtminstone vad gäller köttförsäljningen i Sverige.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).