Gallring

Var det inte mer..?

22 inlägg 10190 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Var det inte mer..?

Bax  
#303452 Jag måste bara kolla om det är fler än jag som upplever den här känslan:
Jag hugger och hugger, drar ihop i fina högar, sitter på en hög i solen och fikar och mår jäkla gott över hur fint det blir när det glesas ut. Jag t.o.m. går förbi en sväng med hundarna på kvällen bara för att få beundra och njuta över hur fint det är med högarna och hur ljust det blivit.
Så tar jag traktorn och kör hem allt ur skogen, och det är då, när högarna är borta den där känslan kommer: Var det inte mer? :???:
Och då menar jag inte det (lilla) antal kubik jag huggit utan att allt plötsligt bara är borta.
Det är tomt.
Nån fler som får den känslan?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Var det inte mer..?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303463 Nej, det är skönt när det är över. Särskilt som det ibland känns som det aldrig blir färdigt. Och jäklar vad kul det är att kolla hur fint det blev. :)

Avatar Fallback

Re: Var det inte mer..?

isteskog  
#303464 Tomhetskänslan infinner sig när virket är bortkört, men den härliga känslan att ha gjort ett bra jobb överväger! :smile:

Avatar Fallback

Re: Var det inte mer..?

Blivande snickare  
#303476 Jag får lite samma känsla faktiskt. Men sen känner man sig nöjd över arbetet precis som tidigare talare sagt.
Ja å sen ska ju virket sågas till ved eller plankor så helt utan jobb blir man inte! ;)

Användarvisningsbild

Re: Var det inte mer..?

hlb  
#303477 Tar en bild på högarna och sätter på kylskåpsdörren eller som bakgrundsbild i datorn.

Avatar Fallback

Re: Var det inte mer..?

isteskog  
#303479 :mrgreen: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Var det inte mer..?

Hammaren  
#303485 Jag förstår lite hur du känner bax, en känsla som jag saknar, är när jag förr jobbade på sågverket och riktigt längtade till helgen då man fick vara i skogen och hugga, och känna att man gjorde fint i sin egen skog,nu när man jobbar i skogen proffesionellt blir det inte samma känsla tycker jag,man har varken ork eller lust att fara till skogen när det blir helg, den känslan kan jag sakna.

Användarvisningsbild

Re: Var det inte mer..?

Vardon  
#303488 Jag tycker det är värst när man är där typ 3 år senare (känns det som) och jag tänker "Gallrade jag inte nyss här"

fast jag gallrar alltid för tätt, och gör jag inte det kommer snön och blåsten och gallrar efter mig och å blir det för glest.

Användarvisningsbild

Re: Var det inte mer..?

Bax  
#303877
Vardon skrev:Jag tycker det är värst när man är där typ 3 år senare (känns det som) och jag tänker "Gallrade jag inte nyss här"




Det där kan jag verkligen hålla med om, tyvärr. :oops:

Man tycker det blir så öppet och ljust, men sen efter ett tag inser man att "jag skulle nog tagit lite mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Var det inte mer..?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303880 Mäter ni inte efteråt? Relaskopera är snart gjort, sen kollar man i gallringsmallarna.

Användarvisningsbild

Re: Var det inte mer..?

svampbob  
#303902 Men kan du inte gå därefter åt och minnas allt arbete, träden som blev kvar och dom som försvann.

Jag tog en promenad i lördags genom ett område som jag gallrade under förra vintern. När man hugger manuellt så går man så långsamt fram så det blir minnen för mest varje kvadratmeter.

Användarvisningsbild

Re: Var det inte mer..?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303918 Skriver du upp dina relaskoperingar före respektive efter gallring, blir det ju väldigt lätt att komma ihåg...

Vill du göre det ännu enklare, kan du dessutom ha numrerade relaskoperingspunkter markerade i terrängen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Var det inte mer..?

Bax  
#303957
Mangan skrev:Mäter ni inte efteråt? Relaskopera är snart gjort, sen kollar man i gallringsmallarna.


Nej, jag har inga sådana utbildningar, är en glad amatör så allt går "på känn".
Men jag börjar bättra mig på att göra glesare.
Senast redigerad av Bax tor 11 dec 2014, 08:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var det inte mer..?

Bax  
#303958
svampbob skrev:Men kan du inte gå därefter åt och minnas allt arbete, träden som blev kvar och dom som försvann.

Jag tog en promenad i lördags genom ett område som jag gallrade under förra vintern. När man hugger manuellt så går man så långsamt fram så det blir minnen för mest varje kvadratmeter.



Jodå, visst gör jag det, det blir många minnen av arbetet. Fina minnen.
Det är just där alldeles efter det är utkört som den där känslan kommer över mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Var det inte mer..?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303959 Att mäta är att veta! :)

Köp ett relaskop, kostar väl en hundring, och lär dig på ca tre minuter. Bra hjälp att justera in ögonmåttet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).