Traktorn i skogen

Begagnad Patu huggarvagn

67 inlägg 51340 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

OlaE  
#255428 Vill inte vara otrevlig, men det är ju inga grova ämnen som vagnen är byggd av.

Det är ju trots allt ganska stora belastningar när man lyfter stockar och har sig i skogen, så det är ju egentligen bara en tidsfråga innan något händer.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

molnia  
#255476 ne Ola jag tog inte illa upp alls, jag resonerar precis som du.
vi har konstaterat att vagnen är för liten till den mängd vi kör. vi har en skog som är eftersatt så vi hittar ibland ganska grova granar/tallar som vi plockar med oss. De sliter något fruktansvärt har vi märkt. Nu vid sista stormen å gick det omkull en väldigt grov gran. att få lyfta stocken 2 gånger, i lill-o storändan och plocka av stöttorna för att få på den trotts att cylindrarna är ompackade ger en bild av vad vagnen får slita med. så vi har nog mest oss själva att skylla.

edit: bilder på tidigare nämnd gran.
viewtopic.php?t=4174&p=248852#p248852
Senast redigerad av molnia mån 06 jan 2014, 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

OlaE  
#255487 Det är ju bra att vi resonerar lika. :smile:

Mohedan vi har är ju ganska kraftigt dimensionerad.
Men det var mitt villkor, när jag och farsan var iväg och tittade på ekipaget, att ska jag köra i skogen ska det vara drift och rejält dimensionerat.

Så vi köpte traktor och vagn ihop som ett set, och det är inget man ångrar idag. Visst var det begagnat, men det var ett bra pris i förhållande till vad man fick ut.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#303747 Hej!

Nu har jag använt vagnen ett tag och jag är fortfarande nöjd med den.
Men hur mycket får jag lasta på vagnen? Jag är lite osäker med det. Förra året har jag byggt en förlängning så att jag kan lasta långa stockar (upp till 7,5m). Dem flesta stockar som jag hämtar till timmring är mellan 5,5 och 6m. Det kan alltså snabb blir mycket vikt. Sist hade jag 7 tallar på vagen och då blir det ca 7m3. Om jag räknar 700kg per m3 blir det ca 5 ton. Plus 1,5 ton för själva vagnen och 1 ton för kranen, blir totalt 7,5 ton.
De 10 ton vagnen är avsett för gäller de i skogen eller när man köra snabbare på väg? Sist har jag åkt genom ett större hål i vägen som inte syntes under snön. Och då hoppade vagnen lite gran. Går sånt bra?
Hälsningar Björn

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303765 10 t är väl det boggien och hjulen tål,jämför med lastutrymmet på en 10 t skotare så ser du skillnaden då den verkligen är gjord för att köra 10 t.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#303773 Men det är väll en skillnad om jag kryper med 10t genom skogen, eller om jag köra med samma vikt med 30-40km/h på en ojämn väg.
Jag tror i bruksanvisningen stor max 40km/h. Men jag antar att man ska köra på en slätt väg då. Själv har hag inte åkt snabbare än 20km/h med "bara" 75% av tillåtna maxvikt. Men det kändes inte bra när jag hoppade genom hålet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

jannee  
#303775 Desto mer du har på, desto ojämnare terrängen är, desto fortare utmattas metallen, så är det med ALLA släpvagnar. Sedan är allt en avvägningsfråga. Fullt eller överfullt på SLÄT väg sliter inte alls så mycket som halvt lass på riktigt ojämn väg. Hastigheten har också stor betydelse. Det är när alla vikt hamnar på en axel eller en del av vagnen påfrestningar kan bli för stora.
En tiotons vagn klarar med råge 10 ton, men får du gung på den kan det vara på tok för mycket.
Har själv en tiotons tippvagn, när tippen inte längre orkar lyfta är det för mycket. Vagnen är nu snart 40 år och några direkta ålderskrämpor syns ännu inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).