Inomgårdsmaskiner

Hjelp til Toro 1132 Snøfresare backväxel

8 inlägg 6327 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjelp til Toro 1132 Snøfresare backväxel

Millhouse  
#303446 Hejsan.

Jeg behøver lite hjelp med min 1981 modell Toro 1132 snøfreser. Min backväxel vill inte legga seg i. Den treffer inte den roterande skivan utifran motoren. Mitt friksjonshjul er inte utsletet. Växlane framöver fungerar fortfarande.

Jag kan inte hitta någon justering av friksjonshjulet. Finnes det någon justering?

Håppas ni kan forstå mitt dårliga forsøk på svenaska :grin:

Mvh
Anders mangseth/Norge



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hjelp til Toro 1132 Snøfresare backväxel

Brumsten  
#303480 Hej, börja med att kontrollera alla lagerbussningar i chassiet, även lagringen till den stora skivan.
Återkom gärna med modellnummer på slungan, 5 siffror, och serienummer, många siffror.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Hjelp til Toro 1132 Snøfresare backväxel

Millhouse  
#303482 Hei.
Takk for raskt svar :-)

Alla lager/bussningar som jag har kollat har varit tighte och fina. Vad menas med slungan? Återkommar med siffrane.
Backväxelen fungerade forstå året jag brukade den. Finnes det man justering?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjelp til Toro 1132 Snøfresare backväxel

totte  
#303499 "slunga", förkortning av det svenska ordet "snöslunga" detsamma som norsk "snøfresare". Har tyvärr ingen erfarenhet av Toro så jag kan inte hjälpa dig annat än att allmänt säga att det låter som reglaget måste justeras på något sätt.

Avatar Fallback

Re: Hjelp til Toro 1132 Snøfresare backväxel

Millhouse  
#303563 Modell nummer 38095
1000483
Takk for hjelp :-)

   TS
Avatar Fallback
Brumsten  
#303567 Hej, har tittat på sprängbilden, det måste vara stången till backreglaget som ska justeras, den är för lång troligen. Det är den tunna stången som går från drivspaken till växelmekanismen.
Sp-bilder hittar du på Toro Masterparts Wiewer på Toro:s hemsida.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Hjelp til Toro 1132 Snøfresare backväxel

Rolf Zetterberg  
#303608 Om det är den modell jag tror att det är-3 växlar fram och en återfjädrande back-så är det samma som på min 826.
Först måste man nog försöka förstå hur det här fungerar.Friktionshjulet sitter i en sorts "vagga" som trycks fram bara lite av växelstången innan det får kontakt med friktionsskivan.
Nu kommer vi till det unika med den här Toroserien.Tänk er att växelstången trycks neråt av växelspaken på alla tre framåtväxlarna,men tack vare en smart konstruktion av stången,så trycks den neråt ÄVEN på backen-trots att man sas lyfter växelspaken uppåt åt fel håll och då borde vaggan också gå åt fel håll,men det gör den inte tack vare den smarta konstruktionen.
Oavsett om man alltså lägger i back eller framväxlar,så trycks stången nedåt!
Mitt emellan har man friläget.Friktionshjulet får ingen kontakt.

När man vrider växelspaken i sidled så förskjuts friktionshjulet på den berömda sexkantiga axeln-precis som på många andra snöslungor.

Först av allt måste man rengöra den sexkantiga axeln så att hjulet kan löpa fritt och lätt.Detta är viktigare än man kan tro för en bra funktion!Jag lurades en gång av amerikanarna att smörja axeln med litiumfett,men det gick inte alls bra.Det blev oerhört trögt på vintern,så nu har jag gått tillbaka till motorolja.Det finns massor av videos på youtube som visar hur man gör det här.
Smörj också ALLA växelstångens leder med lite olja.Glöm inte lagringarna högst upp.

Eftersom växlar framåt fungerar,så kan det knappast vara "vaggan"som krånglar,men för säkerhets skull:
Tippa upp maskinen.Lägg i växlar och känn på friktionshjulet.Ger det bra friktion i alla tre lägen framåt?Ger det kontakt även på backen?Och givetvis ska det gå fritt i 0-läget.
Troligen är det friktionshjulet som inte går tillräckligt långt ut för att ge back.Jag tror att du i så fall kan försöka justera växelspakens fäste högst upp som går att justera i sidled.Se bild.

Användarvisningsbild

Re: Hjelp til Toro 1132 Snøfresare backväxel

totte  
#303626
Rolf Zetterberg skrev:Först av allt måste man rengöra den sexkantiga axeln så att hjulet kan löpa fritt och lätt.Detta är viktigare än man kan tro för en bra funktion!Jag lurades en gång av amerikanarna att smörja axeln med litiumfett,men det gick inte alls bra.Det blev oerhört trögt på vintern,så nu har jag gått tillbaka till motorolja.Det finns massor av videos på youtube som visar hur man gör det här.
Smörj också ALLA växelstångens leder med lite olja.Glöm inte lagringarna högst upp.


En liten komplettering bara till detta utmärkta inlägg. Vi smörjningen, var ytterligt noga med att inte få minsta droppe olja på friktionshjulet. Om det skulle hamna olja där, tvätta absolut rent. lämpligast med sprit. Kan också rekommendera att som smörjolja här använda bra syntetolja 5W-40, den stelnar inte så mycket även om det blir mycket kallt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).