Skogsmiljö och Trädlära

ORKAN PÅ TORSDAG

48 inlägg 17895 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Blivande snickare  
#303593 Nä knappast ens dom. Vindkraftverken stängs ju av när det blåser för hårt :wink:

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

tallen100  
#303609
Seb macahan skrev:Ha blåsstället på :lol: :oops: :oops:
Ja något lågt......

:lol: :lol: :lol: Nu är det ju blött, men annars ska man akta sej för lågskor :oops:

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

loppan  
#303642 Risken är ju att detta är inledningen på en längre period med lågtryck som står på rad över atlanten,
då kan det bli mycket blött i markerna.
Både Gudrun och Per var så att säga finalen på en länge väderperiod med milt väder,mycket blåst och regn.

Kattegat tex har 4,8 grader högre vattentemperatur än normalt för årstiden.
Det finns sådledes mycket energi i vattnen för lågtrycken att fånga upp.

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Seb macahan  
#303646 Nu loppan tycker jag du är lite väl i "domedagsprofetia takterna". Har vi inte tillräckligt o oroa oss för. Lagom hinner de släcka en gigantisk skogsbrand till att man ska oroa sig för älgbetning, sen kommer Julgranstjuvar och nu ska vi börja oroa oss för Gudrun/Per stormar o blöta. Jag tänker försöka tänka att det blir nog inte så farligt, o i värsta fall så hjälpte det inte o oroa sig i alla fall.
Men visst, dina antagande kan nog vara farligt nära sanning. Jag hoppas du har fel.
Men det kanske blir lite bättre sjöfågeljaktväder nu då. Då ska det vara skitväder enl. vanliga människor som inte helt frivillig sätter sig med vadarstövlar i 4gradigt vatten i 15-20s/m i skymningen.

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

stegmaster  
#303650 Nu har det börjat dra igång rejält här i Sör Norge. :???:
Blåser rett friskt och regnar rejält.
Ljuset blinkar, och huset "skriker", men något mer en storm er det knappast. :smile:
Hoppas det lugnar sig på sin ferd til er i Sverige. (er ca 70 mil från mig österut til Svenska grensen)

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

loppan  
#303654 Jag hoppas verkligen att jag har fel och att det snabbt blir kallt och stabilt väder.
Jag bara påpekar att det finns förutsättningar för blåst.

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

stektlök  
#303682 Stegmaster.... håll oss uppdaterade. Är du långt väster ut i Norge ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

JensSkoog  
#303687 Drog i gong här i kväll, med några vindkast som tog rejält. Körde en sväng till affären, och där såg jag ett fruntimmer som blev tagen av vinden och slängd ner av trappen - men så va hon inte direkt risig :lol: Gick bra, men hon va lite chocad! (Sodra kusten av Norge, 12 mil från Oslo) Får ta en tur i skogen i morron biti och kolla.

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Ferguson system  
#303689 Det blåser og regner ganske bra øst i Norge nå også. Går nok ikke lange tida før det når Sverige.

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Blivande snickare  
#303690 Över 20 m/s utlovat här tills i natt och i morgon så sågen ligger i bilen, tankad å klar :smile:

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Fredrik Reuter  
#303698 Hej,
Ja, vi får hålla tummarna att det inte drar på allt för mycket. Värsta skulle det enligt SVT bli natt till lördag?

Det tråkiga är att det är så tämligen vattenmättat och ingen tjäle, det kan bli "lättfällt" ...

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

herjman  
#303702 Och luckigt efter förra årets stormar, pust då blir det väll rotkapa av hela vintern då

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

rikard_e  
#303714 Det blåser rätt bra här just nu (Borås tyvärr)

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

242xpg  
#303717 Tja det blir spännande ja ska montera hus i dag (kör kranbil) ... På Gotland sen ska jag hem till Sjuhärad ikväll... Såg .hjälm.byxor stövlar och bensindunk är med i presseningalådan... Vi får hålla våra tummar att det inte blir så farligt men onekligen känns förutsättningarna med varma hav blöta marker osv...igen

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Fredrik Reuter  
#303728 Hej,
Hur ser läget ut nu på morgonen runt i Sverige?

Här i Värmland drar det på fortfarande (som under natten) och det verkar har ställt till med lite problem här och var. Förstasidas nyheten på http://www.nwt.se är att en gran gått av på mitten ... stora julgranen på torget i Karlstad.

På Trafikverkets karta kan följa med och se updateringen, det verkar vara en hel del pluppar om att träd blockerar vägar faktiskt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).