Öppna kategorin

Timpris manuell avverkning

32 inlägg 20577 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

olli  
#302640 Är det för att du ska ha mest skog kvar när du dör. :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

SMV 21  
#303504 Jag tycker att flera timpriser för egen avverkning i denna tråd är väldigt pessimistiska. Om man nu tar in någon kostar det minst 350 kr/tim och alternativet skördare och skotare är inte gratis heller. Att jag själv då endast skulle vara värd 30 kr/tim låter väldigt dåligt.
Jag är i egen skog, gallrar som jag vill ha det och tar reda på barrved till massa eller för värmeverk och björk till vedförsäljning. Och spar in inhyrd arbetskraft och maskiner, har dessutom kanske själv en gammal skotare eller en fyrhjuling som tar ut virket.
Jag hinner kanske med ca 0,5 m3fub i timmen så det blir mer att räkna med på inkomstsidan tycker jag. Och gallrar glatt vidare. Fint blir det också, mer vinst.

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303558 Ja usch vad tråkigt.med pessimistiska uträkningar! Låt oss istället säga att du tjänar 300:-/h på att gallra själv. Känns det bättre? ;)

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

isteskog  
#303560 Tyvärr är kalkylen att köra och hugga själv negativ! Det du har timpenning på, är att sköta skogsvården själv, iaf om du har skogsvana. Men har du tid över, eller inte har ett lönejobb att leva av så tjänar du mer på att vara i skogen och dona än att ligga och sparka dig trött på sofflocket :wink:
Sen ska känslan av att uträtta jobb på sin egen skog inte undervärderas. :smile:

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

jannee  
#303573 Lönsamhet eller inte på eget arbete, allt beror på hur man räknar, m.a.o med statistik kan man få fram det man är ute efter.
Själv har jag den uppfattningen att måste man ta tjänstledigt är det ens ingen ekonomi i att plantera eller röja = mer lönsamt att leja för dessa tjänster.
I.o.m. att alla kostnader jag har är avdragsgilla gentemot eventuella intäkter.
Det mest olönsamma man kan företa sig måste ändå vara ren slutavverkning - flerdubbelt minus.
Helt annorlunda ställer det sig om jag har en obegränsad tillgång på tid. Då är nog det mest lönsamma just plantering och röjning, även en 1:a gallring kan då ge ett positivt resultat + att det oftast blir mycket bättre. Slutavverkning ställer jag mig ändå frågande till om det överhuvudtaget finns någon ekonomi att göra manuellt. Risken finns att man apterar bort eventuell förtjänst. Redskapen för att sköta hela slutavverkningen är ej heller gratis. Vill jag senare även ha bort riset (groten) skjuter kostnaderna i höjden.
Plocka upp riset efter en manuellhuggning tar evinnerlig tid. Däremot kan det vara dubbel vinst med att plantera stora barrotsplantor och spara in på markberedningen (om och när tid finns).

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

SMV 21  
#303574
isteskog skrev:Tyvärr är kalkylen att köra och hugga själv negativ! :smile:


Är det per definition lönsamt bara för att någon annan gör det? Och förlust när du själv gör något? Så har jag aldrig fått det när jag försöker räkna på det. Det har alltid blivit pengar över när jag sålt det jag gallrat och betalt frakter, såg mm.
Intressant, men eftersom ämnet blir mer o mer avlägset återkommer jag kanske i en annan tråd.

Användarvisningsbild

Re: Timpris manuell avverkning

svampbob  
#303576 Vad tror ni om detta 1,6 hektar som ska avverkas för att bebyggas så ris och allt ska bort. Det ligger nära villaområde och annan bebyggelse.

Ska man göra flis av allt och manuellhugga tallarna?

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303585 Om det är lönsamt eller ej är en fråga om vad alternativet kostar. Så det blir inte lönsamt bara för att någon annan gör det, utan för att någon annan har maskiner som är mycket effektivare än vad en.manuellhuggare kan vara.

Har du egna maskiner, beror det väldigt mycket på dina kostnader för den, men har svårt att tro att du inte skulle få mer över om du lät någon annan köra.

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

olli  
#303586 Det tycker jag låter logiskt.

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

SMV 21  
#303589
Mangan skrev:Om det är lönsamt eller ej är en fråga om vad alternativet kostar.


Absolut inte. Lönsamhet är ingen jämförelse, det är matte. Lönsamheten har inget med alternativen att göra, lönsamhet är resultatet i sej efter utfört arbete, summan av utgifter och inkomster. Görs arbetet på annat sätt blir det annat resultat, annan lönsamhet.

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

olli  
#303591 Lönsamhet kan ju vara att slippa få sönderkört i skogen, men till en högre kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Timpris manuell avverkning

svampbob  
#303594 Det jag var ute efter var om virkesvärdet motsvarande avverkningskostnaderna inkl bortforslingen av groten. Sedan är det en rätt stor post att bli kvitt stubbarna.

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

Jim_the_one  
#303601
svampbob skrev:Vad tror ni om detta 1,6 hektar som ska avverkas för att bebyggas så ris och allt ska bort. Det ligger nära villaområde och annan bebyggelse.

Ska man göra flis av allt och manuellhugga tallarna?



Är det ditt egna eller ett jobb?

Användarvisningsbild

Re: Timpris manuell avverkning

svampbob  
#303603 Ett jobb

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

Jim_the_one  
#303625 Då hade jag flisat allt, beroende på hur grova stammarna är så kan det ha blivit en pinne först om det finns behov av ved.

Lägg allt åt samma håll å sen beståndsgående fliasare eller skota ihop det med vad som finns tillhands. Stora tallar? Många?

Fällt dom sist uppepå dom andra å sen tagit stock fram til det blir för grenigt, eller kapat 1-2gånger å låtit dom gå med i tuggen.

Sen hyr du in mig till att bryta stubbarna. Hehe

Betalt tar du per timme och antingen räkna av det flisen ger eller om flisarn betalar kunden direkt å likadant med stubbbrytarn, antingen tar denne betalt av dig eller kunden direkt.

Men det är nog inte gratis att bli av med stubbarna, om man inte hittar någon lämplig stubbrytning i närheten som man kan få lov att fylla på lite.

Men dom borde väl ändå dit med en grävmaskin för å gräva grunden, kan inte denne ta den delen med stubbarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).