Motorsåg och handhållet

Barkstöd 550xpg?!

111 inlägg 47458 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Amatörhuggare 62  
#303039 Förr när man fällde för processor, så tog man bort barkstöden. Utifall att något träd snurrade. Då tog det ju med sågen. Nu för tiden sågar jag bort taggarna och filar till så det det blir jämt. 550 n å 560 n

Men på 575 an med 22 " tum svärdet är det kvar, för den är så stark.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Tosca  
#303044
Amatörhuggare 62 skrev:Förr när man fällde för processor, så tog man bort barkstöden. Utifall att något träd snurrade. Då tog det ju med sågen.

Hur menar du att träden snurrade?
Vid fällningen?

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Amatörhuggare 62  
#303056 Av bara farten ,kanske man såga av brytmånen. Det var ju långt före Motorsågskörkort, 75 graders fällhugg, och säkra hörn. Var det bra medvind, så hängde 3 träd i luften jämt på väg ner.

Rent ackord, och processorn efter ock jagade en.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

isteskog  
#303058 Så var det på den gamla "goda" tiden!
Var och tittade på brorsans fällning en gång, det stod mycket träd kvar, så jag undrade. - Är det naturvårdsträn? -nej, sa brorsan, - allt skulle ner. -Svosch, sa det. En stor gran dråsade ner en bit från oss. Förklaringen var att fällarna hade inget brytjärn, utan kapade tills det började ev nypa, då röck de ut sågen och gick till nästa. Ibland kunde det bli som dominobrickor som ramlade mot varandra.
Det här var på tidigt -80 tal på Iggesundsskogarna. :shock:

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303289 Såg just en bild på kvistning. Tänk dig nu den här sågen med barkstöd och spets som sticker ut nedåt precis där svärd och sågkropp möts på undersidan.

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#303296
Mangan skrev:Såg just en bild på kvistning. Tänk dig nu den här sågen med barkstöd och spets som sticker ut nedåt precis där svärd och sågkropp möts på undersidan.

Bild

Det är inget problem Mange.. :smile: du får lätta på sågen vid framåtsvepet, alternativt dra fram sågen uppe på stammen med hjälp av kedjan.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303298 Det är nog därför vissa inte upplever problem = Olika tekniker...

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303300 Visst går det att jobba runt genom att lyfta sågen, men att ödsla energi på det känns väl lite onödigt.

Drar man fram sågen uppe på, så går det ju inte att kapa på bortsidan samtidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#303417 Nu har jag kollat när barkstödet eventuellt är " i vägen." Jag provade med min HVA 346. När stammen blir nedåt 10-12 cm börjar den nedre piggen ta i stammen, men inte mer än att det går lätt att föra sågen framåt. Inte ens på riktigt klena stammar ned till 5 cm märker jag några problem. vid framåtsvepet får man helt enkelt lätta något på sågen. Alternativt kan man ändra profilen på den nedre piggen.. :geek: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303420 Löste problemet på enklaste sättet, jag skruvade av barkstödet och satte dit ett par brickor.

Nu blev det en bra gallringssåg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303686 It is done!
DSC_0055[1].JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Kenthf  
#304071
Mangan skrev:Okej, finns det slätt barkstöd till 550? Eller är det samma till alla hva?

Det är inte samma. 550 är mindre. Beställ ett för kör man utan bucklar man ljuddämparn.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

traktorz  
#304076 Här är en bild på den släta "bumpern". Jag har som synes redan hunnit knyckla till ljuddämparen något i avsaknad av dito barkstöd.

viewtopic.php?f=12&t=17755#p241762

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304092 Hur knycklar ni dämparen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Kenthf  
#304181
Mangan skrev:Hur knycklar ni dämparen?

Bra fråga men bucklig är den. (gäller oftast 545, 550, 555 och 560)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).