Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vätskefylla hjul på skogsvagn?

63 inlägg 44510 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Mannfolk  
#264040
jönsson84 skrev:Måste va väldigt sällsynt att man har saltlösning i hjulen på Skotare, stabiliteten brukar ju finnas tillräckligt ändå och man vill ju ha så låg maskinvikt som möjligt i förhållande till lastkapacitet för att kunna minska spårbildningen och kunna köra på blöta marker.



Bra poäng :wink: , men har nog hört om dessa skotare med fyllda däck

FTG
Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#264457 Fördelen med vätskefyllning av hjul, är att viktökningen hamnar på rätt ställe. Man behöver inte ha jättemycket viktökning för att det ska göra en stor stabilitetsförbättring.
Oftast är väl skotarna väldigt stabila med band på, men tar man av dom på vagnen, så blir det klart vingligare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#303148 Vätskefyllning är avslappnande. Mycket stabilare vagn nu :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

olli  
#303151 Kul att höra att vagnen blev stabilare. Blir det inte obalans i hjulen vid landsvägskörning om inte hjulen är helt fyllda, eller fördelar sig vätskan jämnt. Vilken vätska använder du och vad kostar kalaset per hjul? :grin: :?:

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Hema  
#303165 Jag är intresserad av att höra hur mycket du fyllde i procent. Funderingar på att göra så med båda min ATV och vagn. För har man för mycket vätska så blir de för hårda o köra med, har jag fått det förklarat för mig. Obalans är inget större bekymmer, men man kan uppleva en försämrad komfort i maskin då fjädringen får ta hand om en ökad ofjädrad vikt, plus att acceleration och inbromsningen blir försämrad. Det är vad jag har fått till mig iaf.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Mannfolk  
#303181 Min skogsvagn blev betydligt tyngre att dra, men betyligt stabilare och behagligare!

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303184


Det verkar vara populärt med spolarvätska åtm i mindre maskiner.
Här visas ett enkelt sätt att vätskefylla.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#303210 Jag fyllde halvfullt. Ca 100kg i framhjulen på vagnen. Har hydraulmotorer i bakhjulen så nu lyfter hela boggien.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Hema  
#303229
jonathanA skrev:Jag fyllde halvfullt. Ca 100kg i framhjulen på vagnen. Har hydraulmotorer i bakhjulen så nu lyfter hela boggien.

Bara framhjulen? Aha, så du menar att nu hjlper båda hjulen till att agera motvikt vid sidolyft med kran eller?

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Hema  
#303231
Slurfi skrev:


Det verkar vara populärt med spolarvätska åtm i mindre maskiner.
Här visas ett enkelt sätt att vätskefylla.

Hmm, behöver man inte inneslag och någon annan typ av ventil?

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

anersimyra  
#303249 Hmmm..mycket belysande med film på en pump som tömmer en hink.. :shock: :shock: :o :o 🧠

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Hema  
#303250 Ja det var rena trolleriet, för inte såg man var det tog vägen heller. :)

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#303317 Exakt hema!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303341


Okej, här är en till där man ser hur ventilen ska hållas fast.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303343


Lite lång film men tydligt hur man kan göra med slanglöst hjul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).