Gallring

Danska pinnar

23 inlägg 19452 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Danska pinnar

hlb  
#303038 Finns det några uppköpare kvar för danska pinnar? Diameter 3-7 cm längd 2,25m.

Såg en artikel i ATL. Min gamla uppköpare har flyttat upp bland molnen.
Funderar på gummirullar på hypron så att inte barken skadas. Möjligen får knivarna ändras till mindre radie. Har någon testat???
Om man får ut en massavedsbit kostar det ju inte mycket i tid att få en pinne till i en hög för sig.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

JensSkoog  
#303061 Vad används "danska pinnar" för? Aldrig hörd om sortimentet :!: Måste ju vara ganska jobbigt å få några kubik i högen.

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

rokon  
#303062 Var det inte finska pinnar som menades? Jag vet i alla fall att sådana finns det köpare på.

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303063 Stängselstolpar skulle jag gissa.

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

JensSkoog  
#303069 Men ner i 3cm dia - det är inte särskild grovt. Annars är en "dansk pinne" för mig en sup Aalborgare! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303090 http://www.transnaval.se/produkter/danskapinnar

Det är bra när kan fråga farbror google :roll:

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

JensSkoog  
#303099
Vedmaskin skrev:http://www.transnaval.se/produkter/danskapinnar

Det är bra när kan fråga farbror google :roll:

Varför tänkte jag inte på det :roll: God ide, och gran som står så holler i många år!

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

stegmaster  
#303109
Vedmaskin skrev:
Det är bra när kan fråga farbror google :roll:

Absolut, för annars hadde jag gissat på snöstickor. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Danska pinnar

axwell  
#303111
stegmaster skrev:Absolut, för annars hadde jag gissat på snöstickor. :lol: :lol:


Kul att du kallar det "stickor", här i trakten heter det att göra "stick iväg (i väg)" när snömarkeringarna sätts upp på hösten. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303114 Åker man i ett villaområde i Danmark så är det vanligt med dessa staket som i min smak ser ut som något jag skulle riva ner direkt. Smaken ar som baken delad. Här i Blekinge och Småland var det ett vanligt sortiment förr. I bland ville markägaren att man skulle samlasta dom med massaveden och sen sortera på upplaget.men det är väll därför jag inte tål att se dom.

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

JensSkoog  
#303127
kärrabol skrev:I bland ville markägaren att man skulle samlasta dom med massaveden och sen sortera på upplaget.men det är väll därför jag inte tål att se dom.

Måste ha varit skitarbete av värsta sort, båda samlandet och sorterandet ~x(

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

hlb  
#303141 Inser att det var/är ett sydsvenskt sortiment.
6 :-/st eller 3000:- per m3 är väl ett hyggligt pris, men pinnarna skall ha oskadad bark. Med hypron i förstagallring tar det max 10 sekunder att kvista, kapa och sortera toppinnen i en hög för sig. Man kan nog få ut nästan 1000 pinnar per Ha i vid förstagallring sydsverige. Tidsåtgången blir ca 3 timmar/Ha kanske 5 timmar med skotning.
1200:-/tim är väl inte att förakta och i det kanske går under de danska bärplockningsreglerna vad gäller skatt.
Hade sett google, men fick inte namn på uppköpare.
Hur snyggt det är kan ju diskuteras, men som Big Bengt på High Chapparal i Brännehylte sa när han köpte ett parti rutten fisk på burk: "Jag skall ju sälja det, inte äta."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

hlb  
#303142 Nu satte väl ni norrlänningar morronsupen i vrångstrupen va???+

   TS
Avatar Fallback

Re: Danska pinnar

ulfgustav  
#303147 Inte alls känner till danska pinnar och om jag skulle ta ut dem ur granskog där de växt undertryckta så skulle de hålla mångdubbelt längre tackvare att de är så senvuxna, alltså så borde de inbringa betydligt högre kbm pris

Avatar Fallback

Re: Danska pinnar

Tosca  
#303152 Såga inte sönder marknaden för staketbyggarna nu, de vill väl byta staketen nån gång i livet också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).