Friluftsliv, Naturturism

"Brölande orienterare"

12 inlägg 6257 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Brölande orienterare"

ananders  
#302986 En krönika om orientering. Jag känner inte igen mig men jag är ju partisk. 8)

http://www.skogsaktuellt.se/?p=46086&m= ... e#comments



   TS
Avatar Fallback

Re: "Brölande orienterare"

isteskog  
#302988 Bo Lindevall lever tydligen kvar på 70 och 80-talet då orienteringstävlingarna var riktigt stora. Idag är det O-ringen, 10-mila och 25-manna som är stora tävlingar. Nu förtiden sker samråd och avlysningar av områden på kartan där inga banstråk får gå. Sen är många jägare och markägare även orienterare, så den intressekonflikten överdriver Bo L! Vi skogsägare ska nog se orienterarna som en grupp som accepterar det vi gör i skogen, mosaiken av olika bestånd tilltalar då mig som orienterare ... men som sagt jag är också partisk i frågan :wink:

Användarvisningsbild

Re: "Brölande orienterare"

T Landström  
#302989 Alltså....jag har för mig att man "ska" kontakta berörda markägare om man överskrider ett visst antal startande...

Sedan borde man ju kunna erbjuda markägarna lite kartor... ;)

Jag är oxå partisk... ;)

Avatar Fallback

Re: "Brölande orienterare"

isteskog  
#302993 Vi i Vallsta SK delade ut kartor till jägarna när vi gjorde en stor skidolkarta en gång i tiden, det var uppskattat! Markägarkartor var inte en dum idé T Landström! :smile:

Avatar Fallback

Re: "Brölande orienterare"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302995 Alltså, det är "brölanda högtalare" som artikeln handlar om. Sen fick rubriksättaren tydligen spelet och hittade på något eget. ;)

Användarvisningsbild

Re: "Brölande orienterare"

T Landström  
#302997 Jag skulle ge mycket för att ha en orienteringskarta över våra marker :)

Användarvisningsbild

Re: "Brölande orienterare"

ananders  
#302999 Min klubb tar alltid kontakt med markägare redan när vi ska rita ny karta. Finns det inget interesse att låta oss hålla tävling där så är det ju bortkastade pengar att rita i det området.
Efter årets O-ringen har klubben bara fått positiva eftermälen från ortsbefolkningen trots att de i de närmaste var instängda i två dagar.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Brölande orienterare"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303000 Kul att lokalbefolkningen gillade det. Hälsa tillbaka! :)

Jag håller med Landström, är sugen på att rita en faktiskt. Finss en gammal på halva.

Avatar Fallback

Re: "Brölande orienterare"

isteskog  
#303006 T Landström! Har du kollat med orienteringsklubben på din hemort, de kanske har någon karta över din fastighet.
Mangan! Artikeln handlar väl om allemansrätten(orientering) och markägarnas rätt att neka orientering på sin mark! Så uppfattade jag det. Rubriken var ju missvisande :???:

Användarvisningsbild

Re: "Brölande orienterare"

T Landström  
#303008 Nopp, det har dom inte... Jag har varit medlem i den så jag har de flesta kartorna dom ritat...

Användarvisningsbild

Re: "Brölande orienterare"

herjman  
#303138 Ang miljöbelastning så hade Norbergs ok en tävling i höstas på ett område som var nån slags naturreservat, dom hade godkännande av länsstyrelsen eller liknande som sedan gjorde efterkontroll av påverkan som bedömdes vara minimal.

Det var ju dock en mindre tävling med några hundra startande bara.

Minns efter o-ringen tävlingarna hemma, visst var det stråk i skogen men efter bara nått år syntes inget.

Känns lite som en storm i ett vattenglas, som någon påpekade förs naturligtvis dialog med markägare innan man ritar dyra kartor.

Dom flesta markägare inser dessutom vinsten av att få en superdetaljerad karta uppritad över sin mark.

Sen finns det idioter som hotar både vuxna och barn, plockar ner kontroller m.m. m.m.

Avatar Fallback

Re: "Brölande orienterare"

markalyckan  
#303146 Jag ser det med stor glädje att vi får låna skogen några dagar om året för att kunna ha några träningar och någon tävling. Orienterarna är skötsamma och noga med att inte skräpa ned samt att återställa efter sig. Det är roligt att se en åttaåring springa i skogen med en karta i handen och att se att de gillar det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).