Trädfällning (arborist)

"Säkra hörnet" - med bildomkraft!

37 inlägg 38087 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

Skogshuggarn  
#302781
machonisti skrev:Blir ett inlägg till i huggarbältestråden. En domkraft + pumprör.


Ja bevare oss väl!. :lol:

Jag hade nog valt 2 fällkilar (brett stöd i fällskäret) och en lång björkslana att "tippa ut" den med.
Trodde det var ett jä-la kronöverhäng åt "fel håll" sas, men så verkar ju inte fallet,,,,,

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302828 Med mycket baklut känns det lite sådär att lita på att brytmånen håller fast trädet. Lite röta i den och det faller åt fel hål :sad: Det känns mycket bättre att ha en vajer uppspänd för då blir det bara skjuvkafter i brytmånen istället för dragkrafter om man kör med kilar.

Avatar Fallback

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302830 Jag har gjort något liknande två gånger med vevdomkraft. Inte så smidigt och tidseffektivt kanske, men man blir i.a.f grymt stark.

Användarvisningsbild

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

Erre  
#302839 Lite dyrare än en domkraft men man måste inte lumpa bort så mycket.


Användarvisningsbild

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

JensSkoog  
#302856
Erre skrev:Lite dyrare än en domkraft men man måste inte lumpa bort så mycket.


Mycket bättre! Och gubben gjorde rett och löp när trädet började falla, och lämnade kvar "kilen". Bra jobbat!

Avatar Fallback

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

volvo_per  
#302874 Har kikat lite på denna teknik förut. Tror dock att den passar bättre på riktigt stora träd. Sparade denna bilden för längesedan när jag såg det första gången. Ser faktiskt bättre ut när urtaget för domkraften blir i stubbdelen. Inte alls dumt :grin:

Avatar Fallback

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302893 Han hade blivit underkänd vid uppkörning av motorsågskurs.
Röjer inte runt trädet.
Går och gasar med sågen i onödan
Går framför trädet i fällriktning
Går ej undan när trädet faller

Avatar Fallback

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

rikard_e  
#302920
th skrev:Med mycket baklut känns det lite sådär att lita på att brytmånen håller fast trädet. Lite röta i den och det faller åt fel hål :sad: Det känns mycket bättre att ha en vajer uppspänd för då blir det bara skjuvkafter i brytmånen istället för dragkrafter om man kör med kilar.

Har du röta så ser du det på brytmånen, annars ser du det på spånet.
En brytmån håller för många ton, så har man inte sågat klantigt så håller det riktigt mycket.


Jag känner mig 100% säker med kilar, dom kan inte gå av som en vajer kan.

Dock är det oftast tidskrävande att ta ett träd som lutar kraftigt åt fel håll med kilar, så detta med domkraft såg riktigt smidigt ut.

Avatar Fallback

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

åberg  
#303425
machonisti skrev:Blir ett inlägg till i huggarbältestråden. En domkraft + pumprör.

...och när man ändå har en domkraft i bältet kan man lika gärna ta med ett kylskåp och ett båtankare. :mrgreen:

On topic: jag har använt domkraft, men det var en rak och grov stam som några år tidigare hade stympats ett antal meter upp. Minns inte riktig hur bred stubben var men 16" från båda håll och instick i riktskäret räckte inte riktigt så jag fick ta ner diametern. Två staplade kilar räckte inte för att välta den så det blev domkraft på samma sätt som i filmen följt av en bra duns i villagatans asfalt.

Avatar Fallback

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

Hema  
#303524 Om man vill använda domkraft kanske en Tådomkraft vore lämpligare.
Bild
länk http://www.eksverktyg.se/intra_info.php?url=http%3A%2F%2Fwww.intra.se%2Fproducts%2Fproduct%2Ftg30-toe-jack-cap-3-ton%2F

Användarvisningsbild

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

Fredrik Reuter  
#426353 Här är en spännande video med domkraft.
Vad tror ni är anledningen att det går fel?


Användarvisningsbild

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426360
Fredrik Reuter skrev:Här är en spännande video med domkraft.
Vad tror ni är anledningen att det går fel?



Olustigt att titta på en film när man vet att nåt kommer att gå fel!

Jag tror att han bara hade för mycket brytmån kvar. Med domkraften lyfte han sen upp trädet så fibrerna gick av (efter att ha sågat av fibrerna på ytterkanterna) och sen är man ju körd. Hade nog gått sådär med bara kilar också.

Avatar Fallback

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

Vilsten  
#426368 I kommentarerna till klippet påstår sågaren att brytmånen var för liten? Känns som det snarare var tvärtom...

Någon som vet vad poängen med de två sista insticken snett ned under brytmånen var?

Avatar Fallback

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

axwell  
#426430 Han utnyttjade inte hela trädets diameter för att få en lång brytmån trots att den i början var helt OK.
Fällskäret in mot brytmånen blev slarvigt gjort och då för tjockt på höger sida.
Sabbade medvetet den viktigaste delen brytmånen med dom där snedkapen i slutet.
Det kunde ha gått vägen utan domkraft men fler eller högre kilar trots grendominansen i den riktning trädet valde.

Avatar Fallback

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

hinowa  
#426500 Vilsten
Dom 2 sista insticken under brymånen.
När han kvistad av ville han ta en fika och ville inte bli kladdig i baken av kådan :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).