Motorsåg och handhållet

Stihl MS 201, bra köp?

53 inlägg 40803 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Astrix1  
#272006 Tack för svaren ska försöka ta mig in och byta såg imorgon, ska ha den till första gallringar.
Har 15" på mina 50cc sågar så 12" på ms201 blir nog bra för mig och att den får bättre plats på fyrhjulings låda.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Astrix1  
#272136 Har varit köpt sågen nu blev en ms en , extra kedja ,Aspen 5 liter , slihls smartafilhållare plattfil med rundfil aldrig använt men det är nog bra om det är fungerar , det blev 4600kr i mellan på en 17år gammal 242xp i fint skick. Frågade om det var en auto tune förgasare men det var en manuell så extra nöjd.
Så här i nedre Dalarna är suget stort på en bra 242xp men skicket spelar roll oxå bytte såg hos PJ -Carlsson är nöjd med han och servis men mina saker har varit bra från ny köp utan krångel .
Sågen blir provkörd i Maj pga av fot i gips

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Astrix1  
#276481 Har sågat stängsel-stolp idag ca 20 st röjt lite för framkomlighet en tank lätt och smidig rapp och stark för gallring.
Mindre vibrationer än min 17år gamla hva vib-gummina var nog torra/hårda
Blir nog en favorit såg pga vikten

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276491 Hur pass högt tycker du den väsnas?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Astrix1  
#276500 Inte så farligt tystare än 242an och blir nog bättre med lite sot/ avlagringar i ljuddämparen , och alla rörliga delar slitit in sig. Väldigt trevlig såg upp till 20-25 cm rot diameter

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276523 Ok, jag tyckte min MS201 var märkbart tystare än den andra sågen.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Astrix1  
#276525 Det kan jag hålla med , men tog det väldig försiktigt
Tror man ska ta det lugnt inkörning. Eller gör man inte det med nya sågar idag
Och jag gillar ljudet av en rapp två taktare så det lät fint

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

totte  
#276537 Förutom att undvika onödigt rusvarvande så är det egentligen bara att såga på som vanligt. Och rusvarvning skall man ju aldrig hålla på med.

Trevligt att du verkar vara nöjd med sågen, Stihl har alltid varit bra på småsågar och riktigt stora, enligt min uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

JensSkoog  
#276542
Astrix1 skrev:Det kan jag hålla med , men tog det väldig försiktigt
Tror man ska ta det lugnt inkörning. Eller gör man inte det med nya sågar idag
Och jag gillar ljudet av en rapp två taktare så det lät fint

Som Totte säger är det inte nödvändigt med inkörning längre, men jag tar det lite lugnt när jag har ny kedja/svärd. Vil at det ska "slitas" til lite och så kollar jag oljflöden extra noga, och efterstramar kedjan vid varje fyllning. Har fått in rent för många sågar där egaren har körd sønder kedja och svärd på nysågen när dom inte har stramat. "Oi, måste man strama kedjan??? Hur gör jag det?" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

totte  
#276546 Det är helt rätt, kedjan skall kollas mycket ofta när den är ny, när kedjans leder "körs in" så länger kedjan sig en hel del. Efter några tankar så brukar det stabilisera sig.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Astrix1  
#276556 Satt oljeflödet på Max som alltid på mina sågar , köpte även Aspen luktade inte så gott eller så luktar det lite konstigt när det är nytt.
Tankar OKQ8 akylat2% på pump i vanliga fall. Men viken smidig såg saknas bara värmehandtag.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

björn wiberg  
#277061 Hej om Stihl 200 -201.Gjorde inlägg för rätt länge sedan.Alla säger att det är en bra såg upp till 25 cm altså en gallringssåg.När jag skall taga ner ett träd på upp till 90 cm gjör jag att sågen skall vara nyfilad,efter tre filningar på ny kedja tar jag ner ryttarna till hälften,efter ytterligare tio filningar resten av ryttarna. Gör ett så stort fällhugg som möjligt bryt loss hugget med brytgärnet jämna till i mitten skär bort rotbenen två tre cm djupare än det tänkta snittet,stick in svärdet paralellt med fällhugget såga lite över hälften ,snitta i snittet så Du får in jättebrytjärnet eller en kil såga vidare och vält trädet över gångjärnet .Med en vass kedja är detta inga problem Större träd tae jag med en såg som har 36 tums svärd. 201 -an har 34 cm arbetslängd. Varför släpa på en stor såg i onödan?Märker ingen stööe skilnad i tidsåtgång såvida det inte är många stora träd på gång

Med Vänlig Hälsning Nörjb

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Robertberg  
#292478 Köpte 201a igår provkörde idag i röjning/gallring, väldigt nöjd efter två tankar! Ska bli kul att få plåga den i vinter.
Att byta från trimmad 346a till ny 201a utan att bli besviken känns som ett gott betyg :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302777 Har börjat fundera på att byta in mellansågen (ms 241 cmq) mot en 201 eftersom jag aldrig använder den längre sen jag köpte en 261, skillnaderna är helt enkelt för små för att det ska vara värt att ta med båda. Inbillar mig att jag kanske kommer vara mer benägen att ta med 201:an istället när det är klenare jobb.

Nu till frågan: har förstått att det kommer en 201 med m-tronic efter nyår och jag undrar om det är värt att vänta på den eller ska man försöka få ner priset lite på en "vanlig" och slå till direlt? Har m-tronic på de andra sågarna så jag har inget emot det, samtidigt kanske det inte blir någon stor förbättring mot hur sågen är idag?

Tips och förslag mottages tacksamt!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302793 M-tronic finns i Tyskland, ksotar ca 820 euro,.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).