Motorsåg och handhållet

Barkstöd 550xpg?!

111 inlägg 47438 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302774 Jag saknar det om det inte är på plats och tycker det är otroligt bra hjälp av avlastning av sågens vikt i alla lägen man kan.
Senast redigerad av Mange fre 05 dec 2014, 16:43, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Hammaren  
#302775 Min ÅF tog bort det när jag köpte sågen för två år sedan,(på min inrådan) har kört utan sedan dess
och jag satte inte dit nåt annat heller.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#302779
Mange skrev:Jag saknar det om det inte är på plats och tycker det är otroligt bra hjälp av avlastning av sågens vikt i alla lägen man kan.
Absolut !!! sågen blir i det närmaste " okörbar " utan barkstödet. Egentligen skulle det kanske kallas " kapstöd," som det utmärkta tillbehör det är vid all form av kapning.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302780
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Lära sig att arbeta runt det,menar du? Ser inte nyttan vid kvistning. Hur använder du det då?
Barkstödet använder jag när jag fäller eller kapar.


Jo, där använder jag det också. Särskilt på de större sågarna. Men inte vid kvistning. På 339:an satt det inget från början, inget jag saknat på den sågen.


Hur menar du att stödet är i vägen vid kvistning ?.. :smile:


Sågen på bortre sidan, svärdet längs med stammen på väg framåt och pekande snett framåt, sågkroppen vilar på stammen. Undre taggen sitter då perfekt för att man inte skall kunna glida med sågen.

Richard, satte du nåt istället för barkstödet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302784 Jag är kass på att kvista så för mig gör det varken från eller till..

Det borde vara rätt klen diameter på stam för att den ska hänga upp sig. Om man ser till placeringen i vinkeln mellan såg och svärd.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302786 Tja, förstagallring men märker det på runt 20cm redan.

Men visst, riktiga män kapar ju bara stora träd. Kvistning är för mesar. :roll:

Kommerjag ihåg skall jag ta bilder innan jag kapar bort taggen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

alias  
#302795 Kör med ett modifierat slätt barkstöd på farsgubbens 550. Annars är barkstöden bortplockade från start på samtliga sågar hemma.

Tror vid närmare eftertanke inte att jag tidigare har sett en motorsåg med barkstöd påmonterat i min hemsocken så länge jag kan minnas (inte de vanliga taggiga i vart fall - släta barkstöd har jag bara sett på 550:n).

Inte ens de som fäller övergrovt åt skördarna verkar använda barkstöd här av någon anledning (i alla fall inte vad jag har sett).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302798
Mangan skrev:Men visst, riktiga män kapar ju bara stora träd. Kvistning är för mesar. :roll:

Det tycker inte jag. Det är riktigt imponerande o se nån som kan kvista.
Jag kommer aldrig o kunna det av flera skäl, hur gärna jag än vill.
Får nöja mig med att titta på.

Man skulle kunna tro att det borde gå o designa en såg som slipper barkstöd men jag tror inte det är så lätt med tanke på det stryk den får mot stammen.
Horisontalt eller vertikalt delat vevhus kvittar, plast eller alu likaså, det får stryk ändå.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302826 Jag kör bara med barkstöd på +60cc-sågarna, känns inte som att det behövs på de mindre. Det enda missöde jag råkat ut för genom åren är en något bucklad ljuddämpare på en Partner P49, 242 och 346 klarar sig utmärkt utan barkstöd.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#302827
th skrev:Jag kör bara med barkstöd på +60cc-sågarna, känns inte som att det behövs på de mindre. Det enda missöde jag råkat ut för genom åren är en något bucklad ljuddämpare på en Partner P49, 242 och 346 klarar sig utmärkt utan barkstöd.
Det gör de ju, varken 444 eller 242 var utrustade med barkstöd.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302829 444 och 242 var rätt kraftiga i framkant. Ribborna och förstärkningarna gjorde sitt jobb bra.
346 har jag sett mer problem med. Det har bytts några vevhus och en del vevhuspackningar på dem.
Likaså några 371/372, 55, 254, 262, 357..
De andra märkena har klarat sig bättre förutom 2051/2054/2055 o några till motsvarande nämnda HVA

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302832 Min 2054 har också klarat sig, har dock inte gått så mycket i grov kvistning, den har ett 15"-svärd och används antingen i klen gallring eller vedkapning.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Brumsten  
#302834 Hej, barkstödet är väl en kvarleva från den tid det bara fanns rivtandande sågkedjor?
Idag är det ju livsfarligt vid kvistning med den nedersta taggen som lätt fastnar i en kvistbula och vänder sågen över ända.
Jag har monterat slät kofångare på mina sågar för att skydda vevhus och ljuddämpare.
Men det är ju jag det, som bara kör med Trio-brakesågar för min egen säkerhet.
Titta bara på de små plasttaggarna på Stihl:s småsågar, är det någon som tar dom på allvar?, dom är
väl snarare att betrakta som barkkliare!.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302845 Det som har bäst nytta med barkstöd är nog att det slår itu eventuella vibrationer och smällar.
De där små plast grejerna på små såg och elsåg är till för just det. Utan dem sricker husen nästan direkt när de ligger o bankar mot stammen.

Piggarna tar upp mer än en flat yta.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Brumsten  
#302847 Visserligen, men det finns ju pigga flator också!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).