Verkstan

Led-lampor på trakrot

174 inlägg 112097 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Led-lampor på trakrot

jannee  
#302608 Ledlampor är ej heller lika känsliga för spänningsfall som jod eller xenon. Har du tidigare haft 55 watt glödlampa kan du hänga på 100 watt = 100 watt led är väldigt mycket.
Hur många är det inte som bytt ut sina 55 watts glödlampor i bilbelysning mot 100 watt, visserligen med påföljd att reflektorn tagit stryk = blivit för varmt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302629 Det behövs inga relän med LED

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Erre  
#302639 Säg så här.
Om du tar bort ett arbetsljus med h3 lampa. ( 70w) så kan du ju sätta dit tre led lampor på 20w vardera utan att belasta elkretsen med mer än det var innan.

Avatar Fallback

Re: Led-lampor på trakrot

hugge  
#302641 Tack för alla tips från en som inte är så kunnig på el. Forumet är verkligen bra

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Bax  
#302709 Det var som Erre skriver jag menade.
Men skulle du behålla befintlig belysning och dessutom hänga dit ytterligare belysning, oavsett typ, så måste du börja kolla upp säkringar och kabelareor. Annars är det till att dra nya trådar.

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Peteflamingstar  
#302723 Skälet till att man måste ha relä vid inkoppling av vanliga extraljus (t.ex. 2-3 st 100wattare) på en bil är väl för att kontaktstyckena i strömbrytaren inte klarar stora strömmar utan riskerar att "bränna ihop" tack vare ljusbågen som bildas vid till/frånslag. Annars skulle man ju kunna dra ström från batteriet direkt till ljusomkopplaren i bilen.

Men då LED-lampor inte förbrukar lika mycket effekt så behövs inte reläer lika ofta då brytaren klarar de lägre strömmarna. Däremot är ju så klart 100w LED lika mycket som 100w halogen, dessutom är det ju smidigt att ta signal för till/frånslag från andra ställen än inne vid rattspaken. Jag satte en extra backlampa på bilen (15w LED) utan att bekymra mig om reläer osv.

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302914 LED belysning är väl noga med + och -
Så funkar det inte när du kopplat är det bara att skifta trådarna så funkar det...

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Seb macahan  
#302925 Jag rekommenderar alltid relä till förbrukare utöver det som sitter original. 50w 12v är 4,16A ofta sätter man belysning parvis o då har man 8,3a. Kollar man på brytare vilken effekt de klarar är det ofta 0,5-4A. Dom klarar mer men man kortar ner livslängden radikalt. Samt risk för brand. Oavsett LED eller halogen effekten över last blir densamma. Dessutom har alldeles för många fordon klena kablar till originalbelysning, häng inte på mer utan o förse prylarna med egen ström.

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Peteflamingstar  
#302939 50w LED är nästan onödigt mycket, redan 15-20w lyser väldigt bra (om man köper en bra sort). Två sådana och du är under 4A.

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304514 Jag har på min Valtra A75 bytt ut de två original arbetsbelysningar som sitter bak (2x55W) mot fyra st 27W led.
Kommer att byta ut de två original som sitter framåt mot led också.

Men frågan är hur många led 27W kan man sätta dit utan att knäcka elsystem totalt, man vill ju helst ha lite marginaler kvar med...

Om jag läser ut data rätt så har traktorn ett 130 Ah batteri och en generator på 95A
Någon som är bra på å räkna på detta som kan hjälpa mig??

Det är dessa jag har satt dit nu...
http://www.ryberg5.se/arbetslampa-kvadr ... ml?cPath=1

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304518 Om du har original 4X55w=220w så kan du sätta 10X27w=270w utan att oroa dig.
Men tio styck lampor kanske känns för mkt, kanske smartare att ta kraftigare och färre?
Om du sätter sex stycken 48w så har du ung samma kostnad och möjligen enklare montering?
http://www.ryberg5.se/arbetsbelysning-4 ... ml?cPath=1

Drar du en ny strömledare och säkrar upp så kan du sannolikt ha 500w belysning
utan att knäcka generatorn, men såklart måste man ha lite koll på laddningen
så du inte lämnar traktorn med tomt batteri nån kväll.
Det totala laddningsbehovet och kapaciteten beror på flera faktorer, tex fläktar,andra
strömbehov och hur mkt varv du har på motorn plus behovet av fullt batteri när du ska kallstarta.
Så nån exakt siffra är nog svår att ge.

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304523
Slurfi skrev:Om du har original 4X55w=220w så kan du sätta 10X27w=270w utan att oroa dig.
Men tio styck lampor kanske känns för mkt, kanske smartare att ta kraftigare och färre?
Om du sätter sex stycken 48w så har du ung samma kostnad och möjligen enklare montering?
http://www.ryberg5.se/arbetsbelysning-4 ... ml?cPath=1

Drar du en ny strömledare och säkrar upp så kan du sannolikt ha 500w belysning
utan att knäcka generatorn, men såklart måste man ha lite koll på laddningen
så du inte lämnar traktorn med tomt batteri nån kväll.
Det totala laddningsbehovet och kapaciteten beror på flera faktorer, tex fläktar,andra
strömbehov och hur mkt varv du har på motorn plus behovet av fullt batteri när du ska kallstarta.
Så nån exakt siffra är nog svår att ge.


Han som har hemsidan var med på en skogsdag, så jag impulsköpte 4 st 27W för att testa, och blev riktigt nöjd.
Så nu skall jag se om jag kan fixa dit lite mer, har funderat på å klämma dit lite åt sidorna på traktorn och någon på skogsvagnen.
Eftersom om jag kör lite på våran vägförening med så har jag funderat på någon form av varningsljus med, så det blir ju en del allt som allt...

Tack för snabbt svar...

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304626
Bild

http://www.prestandabelysning.se/strobe ... pack/271-0

Xenon blixtljus-moduler för inbyggnad i t.ex extraljus.
Modulerna installeras i för ändamålet borrade hål (ca 25mm). Lämpliga som styling eller vid arbete på väg.
Ett ljusläge.
Tekniska egenskaper:
En sats innehåller:
1 kontrollenhet
4 Xenonstrobe-enheter
Kabellängd: ca 1,5m
Observera att kontrollenheten bör installeras väderskyddat.
Färg: Vit, blå eller röd (observera att blå ej får användas på allmän väg, och de andra färgerna endast i enlighet med gällande bestämmelser).
Spänning: 12 volt
995:-


Såna här tycker jag kunde vara intressanta att fälla in i maskinens original blinkers.
Då slipper man ha saftblandare som sticker upp och kan bli skadade vid skogskörning osv.

Användarvisningsbild

Re: Led-lampor på trakrot

Hammaren  
#304673 Jag tänkte sätta på ett par ledlampor på min gamla Fordson, och dra direkt från batteriet, och en ljusomkopplare. Vad tror ni om det? Kan det funka?

Avatar Fallback

Re: Led-lampor på trakrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304675 Nja, det är nog för gamla elektroner. Pröva om du kan uppgradera till Elektron 2.0! ;)


Ja, det kommer funka, så länge du inte dänger på 200W.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).