Skotare

Stabilitetsstatestik!

41 inlĂ€gg 24147 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild
Lill Junior  
#30269 AMATÖR!!!!!

Rottne skotare
Avatar Fallback
Stante  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#30272 Ska man göra det ska det göras med stil. bild frÄn traktorfrossa

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#30273 Inte visste jag att Àven skördare mÄste kölhalas. NÄvÀl, lÀtt att kontrollera undersidan.

AnvÀndarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#30274 DedÀr maskinerna blir lite roliga om man lÄser pendelarmarna. Tror den knappen var intryckt av misstag nÀr detdÀr hÀnde. Annars fÄr du nog leta efter en stadigare 4 hjulig skördare.

AnvÀndarvisningsbild
totte  
#30277 En dumperförare jag kÀnde berÀttade att han vÀlte vagnen en gÄng och mens han vÀntade pÄ assistans sÄ "passade jag pÄ att smörja, det visste ju vÀl till att komma Ät." Sen hade han vÀlt ett par Är senare och en av gubbarna kÀnde igen honom frÄn förra gÄngen sÄ han kom fram och sa: "JasÄ, det Àr dags att smörja nu igen".

AnvÀndarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#312140
Lill Junior skrev:AMATÖR!!!!!


FrÄgan Àr, kom han ut ur maskinen?
GÄr inte dörrarna pÄ Cat/Eco Log framÄt?

FÄr hoppas det fanns nödutrymningsvÀg annars! :shock:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Stabilitetsstatestik!

skogsjan695xl  
#312193 Bakrutan Àr nödöppning.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Stabilitetsstatestik!

Vedmaskin  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#465814 En trÄd som förtjÀnar ett litet lyft. :smile:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Stabilitetsstatestik!

Fredrik Reuter  
#642855 Och ett lyft till!

Avatar Fallback

Re: Stabilitetsstatestik!

Piraboin  
#642931 jag har haft en logset 504f pÄ 3 boggilÄdor utan last dÄ jag gjorden en 180g svÀng i full fart under tiden i yrkesskolan dÄ vi hade lite att göra sÄ fick jag köra sönder jordtorvorna frÄn vÀgbjörnen pÄ ett par km
man blev lite nervös om den skulle vÀlta dÄ men den rÀta upp sig

Avatar Fallback

Re: Stabilitetsstatestik!

AKKAMAAN  
#642948 Hahaha cola bilder i trÄden, och alla förare stÄr och ser ut som fÄgelholkar nÀr det hÀnde....
Stabilitet pÄ en maskin Àr mera Àn att bara had tyngd pÄ vagnen nÀr kranen Àr utsvÀngd

HÀr en trÄd jag startade för ca 15 mÄnader sedan... om pendelaxel, vridmidja och pendelarmar

Sen hade Torbjörn en trÄd om olika typer av midjor dÀr jag kommenterade detta....

Om man ska vara krass sĂ„ Ă€r det den tillverkare som sĂ€tter vrid-styrled pĂ„ sina skotare/basmaskiner som kommer att tippa vagnen mest ofta. Vad gĂ€ller skillnaden mellan ÖSA/FMG/Timberjack/JD pĂ„ ena sidan och Valmet/Komatsu pĂ„ andra sidan sĂ„ har vrid-styrled kommit att dominera de gröna maskinerna sedan det dök upp första gĂ„ngen pĂ„ ÖSA250 och följdes upp pĂ„ ÖSA/FMG280 Master.

I filmen som Torbjörn presenterade i trĂ„den framhöll Komatsu att de "uppfunnit" en midja (med styr-vridled) som ger stabilare maskiner men i sjĂ€lva verket har skotare haft denna lösning frĂ„n 1960-talet, BM Volvo SM 668/868, Kockums 850, ÖSA260 etc etc
Bra och smart marknadsföring av Komatsu men varför tog detmer Àn 50 Är innan man började beakta skillnaden hos konstruktörerna ner det fanns beskrivet i boken TerrÀngmaskinen redan i början av 1970-talet.
NĂ€r ÖSA250 kom ut med vridstyrled runt 1982 sĂ„ blev det konstruktörerna som sĂ„g ut som fĂ„gelholkar nĂ€r maskinerna började rapportera tippning i parti och minut. MidjelĂ„s blev snabbt ett obligatoriskt tillval.
Varför vrid-styrled var bĂ€ttre pĂ„ denna ÖSA250 var att man ville ge maskinen bĂ€ttre spĂ„rning i gallring genom att styrleden kom nĂ€rmare mitten mellan fram och bakaxel....
Nu skall det sÀgas att den gamla styr-vridleden gjorde i stÀllet hyttdelen ostabil speciellt vid svÀng Ät ena sidan (beroende pÄ kardanens rotationsriktning) och körning med baktungt lass uppför. Ibland rÀckte det med en stubbe pÄ plan mark....
Det har blivit mÄnga fÄgelholkar genom Ären...

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).