Öppna kategorin

Timpris manuell avverkning

32 inlägg 20570 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timpris manuell avverkning

Lööf79  
#302580 Hej.

Jag går i tankarna om att starta eget.
Då undrar jag vad som är ett vettigt timpris för manuell avverkning??



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Timpris manuell avverkning

herjman  
#302582 Finns en massa trådar i ämnet men FRÅN 350:-/h exkl moms och uppåt

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302583 Jag går och gallrar i egen skog. En skördare kanske ligger på 180:/m3fub. Jag gör en tredjedels fub i timmen, så det motsvarar 60:-/h. Avgår kostnad för såg, schablonmässigt 30:-/h. Så min timlön är 30:-/h.

Det kan vara något att jämföra med!

Användarvisningsbild

Re: Timpris manuell avverkning

herjman  
#302589 Mangan:
Jo men vad jag förstår är det ganska mkt förstsgallring du pysslsr med, blir ju inte många m3 per timme då, vore annat om det var frötallar du högg.
Det är ju inte ofta en skogsägare släpper in en entreprenör med motorsåg i gallringsskogen

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302591 Jomenvisst, vill bara visa ekonomin från andra sidan. I slutavverkning är det nog ännu sämre timpris, en skördare kostar kanske 45:-/m3fub, men kanske kan jag prestera 1 m3fub/h i alla fall? Avgår sågkostnad, resultat 15:-/h. Före skatt. ;)

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

olli  
#302593 Jag brukar säga att eget arbete inte ens betalar motorsågsbränslet. men det är förbaskat kul.
Jag jämför skogsarbete med ett pass på gymmet! Du slipper ju den kostnaden.
Skämt åsido. Jag finner en stor tillfredsställelse med att ha uträttat något för framtiden, att se vad som kommer av mitt val, och att slippa stora maskiner i känsliga bestånd.
Var på en skogsdag förra helgen där en eftersatt första gallring utfördes med flerstamshantering.
Nettot för åtgärden blir enligt Sydveds inköpare 30 till 50 kr fub. Jag tror att man tjänar på att gallra manuellt med eget val ochatt lämna trädrester i skogen, för att få ett bättre utbyte vid andra gallring.
Man slipper då 4m breda stickvägar i beståndet, som kan vänta till andra gallring då slutavverkningsbeståndet kan bestämmas.

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

ÅsaNisse  
#302597 ^:)^ Olli

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302600 Om du vill ha mer kul olli,får du gärna gallra i min skog också! Och du, du slipper gå på gym! Och vilken fantastiskt tillfredsställelse du får. Det bjuder jag på!

Tyvärr kan jag inte ge dig mer än 30:-/h, men det är väl OK?

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

isteskog  
#302601 Så försöker jag också göra, men hinner inte manuellgallra allt, så ibland tvingas man ta in det "storskaliga". Det blir för det mesta bra det med, om man styr upp skördarkillarna hur man vill ha det :smile:. Men inget slår en fin manuellgallrad skog!
Lägg in bilder och kommentera på Gallring Manuellhuggningar.

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

mrvimek  
#302603 Skulle nästan betala 100 kr om du gallra min 40 ha :)

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

olli  
#302609 Vi har ca 65 ha och hinner nätt o jämt med det. Vi använder storskaliga maskiner till slutavverkning, men till mindre avvverkning/gallring försöker jag jobba själv tillsammans med frugan. Jag fyller 69 i mars, och frugan är 9 år yngre. Vi tycker båda att det är kul med röjning/vedhuggning. Vi skulle gärna ta åt oss mer, men åldern tar ut sin rätt! :???:

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

mrvimek  
#302612 Mm och jag har en vimek och mototsåg men skulle vilja köpa nå så man slipper motorsågen :)

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

olli  
#302615 Sälj den på blocket. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

isteskog  
#302623 Ni gör det bra som håller på fast ni är (gamla) :wink:
Själv är man 53, men hoppas hälsan står bi så att man orkar hugga ett tag till!

Avatar Fallback

Re: Timpris manuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302637 Hehe, den skogen jag gallrar nu har jag gett mig fan på att jag även skall slutavverka manuellt, om det så blir det sista jag gör! :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).