Motorsåg och handhållet

Lagerskada HVA 550 XP

63 inlägg 19848 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Elfving  
#302335
anersimyra skrev:Antal timmar ser man som sagt när sågen kopplas upp mot datorn. Jag gissar att jag kört runt 1000 timmar på 17 månader..förmodligen någon kines som slarvat vid tillverkningen av lagret / lagren.. :x positivt är att jag nu får köra 346:an på heltid.. :smile:

Egentligen är så pass många timmar en bra siffra för något som trots allt är väldigt högvarvigt och har ett hyfsat effektuttag. Jag tror inte man kan kräva mer sett till vad den kostar och vilket jobb som uträttats under dessa timmar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Homo abies  
#302344 Man får det man köper :P Och det är bra att alla problem kommer upp så länge det är fakta och inte en massa " -jag har en kompis som säger..." eller "-alla jag pratat med tycker att".. -tystnad är sämsta alternativet

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302356 Lite mer morr hos dem som har samma problem efter 2-300 timmar...

Tycker ändå det är skit rent ut sagt att de inte gör bättre såg. Ska inte hända sånt här på en proffs såg under 2000tim.

Hade varit bättre för miljö och alla inblandade om de höll. Bilen drar mer bensin till o från verkstan två ggr än miljövinst i bränsle på ett halvår. + kostnader för HVA, verkstan, köparen...

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#302392 När jag gav bort min 254 hade jag ägt den i ca 15 år, hur många timmar den körts har jag ingen aning om, det rör sig i vart fall om många tusen timmar.. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

totte  
#302509 Det var bättre förr :wink:

Åtminstone sågarna.

Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Elfving  
#302515 Kvalitet i dag för typiska "förbrukningsprodukter" (bilar, värmepumpar, motorsågar etc) är ett mått på vilken kundnytta produkten kan tänkas ge och en förhoppning om att kunden snart nöter ut den för att köpa (konsumera) en ny. Att en motorsåg kan vara användbar efter femton hårda år är fantastiskt bra för brukarna men tämligen värdelöst för de som vill kunna sälja nya produkter. Sedan finns det många andra faktorer i modern ekonomi som gör att det kanske inte är så farligt för en näringsidkare att handla nya inventarier efter 1000 förhoppningsvis debiterade timmar.
Jag tror tyvärr inte att den kvalitet och robusthet som fanns på 80-90 talet (MB W123, äldre HVA sågar, Åkerman grävmaskiner etc) kommer att kunna levereras i framtiden. Alla produkter är oerhört mycket mer komplicerade idag på grund av diverse prestandaskäl och tillverkarna styr aktivt mot en viss livslängd.
Min personliga åsikt i af.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

totte  
#302519 Instämmer!

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302570
Elfving skrev:Kvalitet i dag för typiska "förbrukningsprodukter" (bilar, värmepumpar, motorsågar etc) är ett mått på vilken kundnytta produkten kan tänkas ge och en förhoppning om att kunden snart nöter ut den för att köpa (konsumera) en ny. Att en motorsåg kan vara användbar efter femton hårda år är fantastiskt bra för brukarna men tämligen värdelöst för de som vill kunna sälja nya produkter. Sedan finns det många andra faktorer i modern ekonomi som gör att det kanske inte är så farligt för en näringsidkare att handla nya inventarier efter 1000 förhoppningsvis debiterade timmar.
Jag tror tyvärr inte att den kvalitet och robusthet som fanns på 80-90 talet (MB W123, äldre HVA sågar, Åkerman grävmaskiner etc) kommer att kunna levereras i framtiden. Alla produkter är oerhört mycket mer komplicerade idag på grund av diverse prestandaskäl och tillverkarna styr aktivt mot en viss livslängd.
Min personliga åsikt i af.

Jag tänkte svara lite om detta med olikt tänk och det är med miljö och emmisioner etc.
Det är många aspekter att tänka på och det där med miljö är ett fint modernt argument som inte på något vis behöver vara rimligt eller ens troligt.
Det blev lite längre svar än jag tänkte mig och inte så sakligt så lägger till det som en bilaga ni som vill kan läsa på skithuset i brist på tidning. Ni andra kan lungt förbise detta och ta nästa tråd.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

totte  
#302579 Jomen! Det är väl kanske det som är det värsta problemet, att ganska många inte går som de skall ens från början. Illa nog att långtidskvaliteten tycks sjunka på det mesta, men hur mycket ställer det till att folk inte kan lita på sina verktyg ens med nya grejor.

Om huggaren vet att sågen normalt går i ett år i stället för två, så är det kanske retsamt, men om huggaren inte vet om sågen nånsin går som den skall så är katastrofalt. Och kostnaderna för transporter, väntetid, produktionsbortfall och allt annat det för med sig överstiger förmodligen med bred marginal de avsedda vinsterna med de så kallade produktförbättringarna.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#302586 Jag frågade " min " mekaniker hur min 254 kunde gå så " inihelvete länge " jämfört med min 550. 254 var helt enkelt betydligt stabilare byggd än 550:in.. :shock: :shock:
Hoppas min 346 XPG får ett lika långt liv som 254:an.. :smile: :smile:
Ps: jag försökte " lura av " mecken hans 254 med 60 cc cylinder, men nej, den ska få ny större förgasare innan han kan tänkas sälja..men sen så.. :grin: :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304279 Trasigt vevstakslager. Servicebullentin gick ut strax efter mitt köp angående " klena " lager. HVA ger mig en ny såg.. :smile: :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Ferguson system  
#304284 Det er godt å høre. Ei sag skal holde lenger enn 17 mnd. spesielt ei proffsag. Vi får håpe at du er heldigere med den nye.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304288
Ferguson system skrev:Det er godt å høre. Ei sag skal holde lenger enn 17 mnd. spesielt ei proffsag. Vi får håpe at du er heldigere med den nye.
Datorn visade 117 timmars gångtid.. :surp: :surp: den siffran vågar man inte visa för " chefen." Självklart är det fel, bara sen April har jag ca 1120 fakturerade huggningstimmar med sågen. Till det ska läggas arbetade timmar sen inköp vår / sommar 2013.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304302 Det är kanske som med traktormetern, timmarna räknas vid ett visst varvtal.

Så sluta låta sågen gå på tomgånge medans du fikar, Anders! :D


Skämt åsido, är det här något som vi 550-ägare borde kolla upp? När köpte du din?

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304306
Mangan skrev:Det är kanske som med traktormetern, timmarna räknas vid ett visst varvtal.

Så sluta låta sågen gå på tomgånge medans du fikar, Anders! :D


Skämt åsido, är det här något som vi 550-ägare borde kolla upp? När köpte du din?

Jag ska kolla upp exakt datum och återkomma. Men din ÅF måste känna till detta.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).