tis 02 dec 2014, 22:33#302257
Det verkar inte vara många EVA-ägare som har läst den här tråden...
Ingen har nämnt något om vakuumpump heller.
Jag har vakuumpump på min maskin och tänkte försöka med följande:
Starta vakuumpumpen och bygga upp ett undertryck i hydrauloljetanken under några minuter
för att sedan lossa sugslangen vid hydrostatpumpen (1-tumsslang) och hoppas att undertrycket
håller igen oljan (blir söligt annars
för att sedan skicka över slangen i ett tomfat och stänga av
vakuumpumpen. Jag brukar använda vakuumpumpen vid slangbyte på skördaraggregatet o dylikt,
men då är ju slangarna klenare och längre bort från tanken, så jag tvekade lite inför att använda
vakuumpumpen till 1-tumsslangen och tänkte därför kolla här först...
I morgon skall jag testa i alla fall.
Angående min hyttdomkraft så upptäckte jag att slangarna är något "gistna" då man kan se
att de "svettas olja" när jag pumpar med handtaget. Där olja kan gå ut kan troligtvis också
luft komma in i systemet. Jag skall därför byta till nya slangar. Jag bytte domkraft för ett tag
sedan då den hade uppfört sig likadant redan tidigare.
För att svara på "mbtrac"´s fråga om min maskin:
Jag köpte den i samband med stormen Gudrun för snart 10 år sedan, och kör uteslutande i min
egen skog med den. Maskinen är ombyggd 1995 enligt Gremos "Greve-koncept" vilket innebär
följande: Motorn bytt till Perkins 1006-6T (1270 A). Kranen bytt till Loglift L190 V (1270 A).
Arbetshydraulikpumpen är bytt till 130 cc (1270 A).
Skördaraggregatet bytt till Ponsse H60, dator och mätbox kommer från Ponsse. Kranspakarna
bytta till mini-spakar (VOAC). Midjelåset ombyggt till kolvar (Skogsmekan Malå). Ramen är
förstärkt på vagnsdelen (under hytten).
Jag tycker rätt bra om maskinen, känns dock lite stor i förstagallringarna då jag helst kör med
band på (310 bred med breddningsringarna) för stabilitetens skull. (Loglift-kranen har ju en
högre tyngdpunkt än ÖSA´s originalkran). Dock är den stark som f-n (lyfter lätt 950 kg aggregat
+ förstagallringsstam på 10 m räckvidd...). Något som tydligen TJ 1070 har problem med...
Jag har inte börjat avverka än denna säsongen då det har regnat mycket och därför känsligt för
körskador. Jag har gått med röjsågen istället...
Det har som sagt blivit mycket storm- och barkborrehyggen de senaste 10 åren så röjningsbehovet
är stort.
Med hälsningar från blekinge
"Hybrid-EVA" (signaturen förklarad av ombyggnaden ovan)
Det går fortfarande lätt med en bruunett