Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796059 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

macke  
#301398 Stiligt ekipage du har.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

värmSkog  
#301401
jannee skrev:Har själv minst ett 50 tal granar i en 20 årig plantering som ser likadana ut, misstänker också kronhjort.


Då säger vi att de är kronhjort tills någon annan säger något annat. Hitta nåra färska spår i leran som är mindre än älg men rätt mycke större än rådjur.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

värmSkog  
#301404
isteskog skrev:Går det bra att köra med dubbelvagn, Värmskog?
Ibland kan vi också få dessa skador på granen häruppe, men då är det älg! 😡


För alstorns del är det inga problem, Märks nästan inte att man drar en extra vagn lastad efter. Som det är nu så ställer jag av kärran i skogen och lastar över från alstorn pga att jag inte når med knippena över grinden på kärran, Ett tag tänkte jag ta bort grinden men det skulle nog ändå bli väl klumpigt att slingra runt i gallringen med kärran efter samt så har den ju bara ca halva markfrigången mot alstorn

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

värmSkog  
#301405
macke skrev:Stiligt ekipage du har.


Tack tack macke :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

rikard_e  
#301407 Snyggt ekipage!

Det är ju ett hett samtalsämne det där med skotarvagnar efter skotarna nu!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#301985 [url][/url]Här kommer lite bilder som jag lovade Isteskog
Blev lite fel ordning :oops: men ska dela med mig med fler bilder och då kanske det blir bättre :wink:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#301991 Fin huggning och bra gallrat! Vad kör du ut virket med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#301992 Tack isteskog :smile:
Kolla under "vad kör ni med", la ut mitt ekipage där förra veckan

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#301996 Ekipaget ser smidigt ut för din gallring!
Visste ej att Valmet hade en 205-serie, trodde 305:an var minst. Hur tycker du 205:an är att köra med? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#301998 Tror bara att den såldes under något år.
Den är otroligt smidig och bränslesnål. :smile:
Så länge jag bara kör ut efter motorsågen är det kanon då blir det ju bara ett lass om dagen.
Jag skulle dock vilja ha en traktor med vändbar stol alternativt Malva :oops: . Då kunde man kört ut själv de gallringar som man inte hinner med att hugga med motorsågen

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#302149 Kom fram med gallringen efter ena sidan idag. Lite yngre skog närmast skogsbilvägen. Gallrade lite försiktigare bland björkarna i det yngre beståndet, är lite rädd för soltorka bland granarna om all björk skulle gallras bort. Ska ju dit och gallra igen om några år, då får man ta lite hårdare bland björkarna :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302151
isteskog skrev:. Ska ju dit och gallra igen om några år, då får man ta lite hårdare bland björkarna :grin:


Det är precis det här som är så härligt när man kan/får jobba med sin egen skog och inte lejer bort allt. Man behöver inte ha så bråttom. Man kan alltid komma tillbaka igen. Precis så tänker jag när jag håller på med min gallring också. Det hinns med. :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302164 Man kan alltid SÄGA att man kommer tillbaka igen, men.... ;)

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#302167 Förr eller senare så är man där igen. :wink: Viktigast är nog att man kommer dit i tid första gången! Det kan ni ju se på mina bilder från början i tråden att man är liiiite sen :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

macke  
#302176 Det är nog helt rätt att avveckla skärmen i två omgånga, jag har själv sett endei liknande bestånd där granen har blivit ljuschokade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).