Föryngring

viltstängsel tips

17 inlägg 12353 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

viltstängsel tips

Seb macahan  
#301923 Hej. Jag har en avdelning jag nu funderar på o plantera tall. Att göra det i Blekinge utan o hänga är ur tillväxtsynpunkt mer eller mindre meningslöst. Jag har fått tag i viltstängsel gratis och vill nu ha er hjälp. Det ska finnas en metod där man trär det två graneslanor som ett "A" med en 1metersbit slana trädd i nätets överkant. Man bygger hela nätet på marken och reser upp men en person på vardera sida så slanorna bildar ett upponervänt V. Har Någon en bild på detta eller någon annan instruktion som förtydliga detta?
Någon som har erfarenhet av liknande?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301938 Fick det förevisat på min skogsutbildning i Växjö av Harald Säll. Han vet nog allt, han körde förresten med fårnät uppe och hönsnät nere. Tror det blir billigare.

http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... -stangsel/

Användarvisningsbild

Re: viltstängsel tips

Seb macahan  
#301940 Tack för tipset. Någon som har erfarenhet av dyl. ?
Hur sitter nätet mot marken? Eller hänger det bara? Och är inte risken för att djur fastnar i denna typ av stängsel? Någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

Axl  
#301956 Har du inte huggit skogen än kan du väl lämna lite höga stubbar att fästa det i så får du åtminstone några stabila stolpar.

Användarvisningsbild

Re: viltstängsel tips

Seb macahan  
#301962 Skogen är huggen o bortförd.

   TS
Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301969 Jag har ingen erfarenhet, men underdelen på nätet låg mot marken en 3-5 dm, det skulle tydligen räcka.

Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

phh  
#302059 Instängslat Tall: Vi har några stängslade planteringar i Norra Blekinge norr om Kyrkhult där stolpar av tryckimpr eller ek finns. På en del ställen där stängslet hängts ner av nedfallande träd etc har vi lagat med sådana V du talar om. Du är välkommen att se hur de fungerar. De tål dock inte älg som verkligen vill gå igenom. I så fall krävs raka nedslagna stolpar.

Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

phh  
#302060 Instängslat Tall: Vi har några stängslade planteringar i Norra Blekinge norr om Kyrkhult där stolpar av tryckimpr eller ek finns. På en del ställen där stängslet hängts ner av nedfallande träd etc har vi lagat med sådana V du talar om. Du är välkommen att se hur de fungerar. De tål dock inte älg som verkligen vill gå igenom. I så fall krävs raka nedslagna stolpar.

Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

jannee  
#302098 Spelar INGEN roll hur stabilt hägnet är.

Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

phh  
#302114 Vi har inte haft problem med att älgen hoppade över under de första åren plantorna var små vad vi vet. Dessutom har vi ett vitt kantband i toppen vilket saknas längs allmänna vägar. Bandet ska minska risken för att älgen hoppar över även eftersom risken att älgen skadar sig ökar om den försöker.

Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

isteskog  
#302120 Är nog en LITEN skillnad på en stressad älg och en älg på födosök! :surp:

Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302145 Tvillingarna i Hyssna använder kraftiga stolpar i hörnen, i övrigt en slana med kraftig spik inslagen strax nedanför toppen. Två sådana slanor mot varandra med nätet hängande på spikarna. I svackor kan nätet behöva fästas ned i något; rot, tyngre vedklamp eller nåt.

Användarvisningsbild

Re: viltstängsel tips

Seb macahan  
#302148 Jag tror inte älgarna hoppar in för söka föda, älgen på film var nog både stressad o förvirrad, saken blir nog inte bättre av att folk stannar.
Jag är mer orolig att älgar inte ser stängslet o trasslar in sig. Inget ni råkat ut för phh? Tack för erbjudandet, jag återkommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

phh  
#302157 Så länge stängslet inte ligger ner har vi inte haft problem med djur som fastnat. Och de första stängslen sattes upp 1996 och omfattar ca 20 ha. Vi har inte heller sett tecken på att djur fastnat men det kan ju ha skett som vi inte upptäckt. Men det är viktigt att det inte ligger ner i för stora sjok för då borde risken öka.

Avatar Fallback

Re: viltstängsel tips

Storgransodlaren  
#311874 Så här gör man!
Två man drar ut nätrullarna på ett stadigt metallrör. Runda lämpliga träd. Såga till stavagranstörar, 4-6 meter långa, som spikas ihop två och två till en klyka. Fäst nätets början mot ett träd, använd polyetenrep med stora öglor (för att undvika framtida strypning). Trä in klykan i nätets överdel, res klykorna med nätet till lämplig höjd. Sträck nätet dels genom att klykorna lutas från nätets början, dels genom att nätet spänns mot nästa lämpliga träd.
Släng hyggesrster mot nätets nederkant, som tätning. Efter en växtsäsong har nätet vuxit fast i gräset och blåbärsriset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).