Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 6,3-9 Inkoppling av Vinsch

3 inlägg 4866 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma 6,3-9 Inkoppling av Vinsch

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302074 Har nyligen investerat i en för mig ny skogsvagn. Problemet var att det inte fanns någon vinsch.
Då vagnen var ny fanns det en monterad vinsch (RW53) men köparen ville inte ha den så den monterades av. Efter lite funderande beställde jag den nya vinschen hos farma (RW1300). Fästena passade tyvärr inte men det var jag beredd på så det är inget större problem däremot får jag inte ihop hur hydrauliken skall kopplas.

Alternativ 1: Vagnen var från början försedd med en trevägsventil vilken ställdes om när vinschen skulle användas. Detta alternativ förstår jag mig på och kan koppla. Nackdelen är ju just det att man måste ställa om ett reglage.

Alternativ 2: Att koppla ventilen till vinschen i serie med vetilpaketen som styr kranen. Det har sina fördelar då ingen kran behöver ändras. Vagnen är utrustad med lättviktspaketet och har då två ventilpaket. Var hämta tryck?


Alternativ 3: Montera en elektriskt 3:2 ventil som kopplas parallelt med magneterna till manövereringen av vinshen. Undrar om det blir ryckigt??



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma 6,3-9 Inkoppling av Vinsch

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302102 Har själv en precis likadan vagn (mycket nöjd).
Det sitter en monterad weimervinsch på som tidigare var kopplad i serie med ventilpaketet.
Trol snurrade trumman på vinschen samtidigt som man körde kranen vilket innebar att jag fick renovera hydraulmotorn 2 gånger på kort tid. Tror inte denna motorn var gjord för att snurra hela tiden.
Därefter monterade vi en ventil intill ventilpaketet som jag når både innifrån och utifrån hytten.
Han haft detta i fem år utan problem.

Avatar Fallback

Re: Farma 6,3-9 Inkoppling av Vinsch

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302139 Jag lutar åt att montera en trevägsventil nära förarplatsen. Jag var inne hos min lokala "traktoraffär", där stog en vretenvagn med i stort sett samma ventiler. På denna vagn hade man monterat vinschventilen först i serien. Men efter samtal med eftermarknad hos Farma förstog jag att det bästa vore en trevägskran, det var deras rekomendation.

Om jag ska kommentera vagnen så är jag med mycket nöjd och då särskilt med kranen. Tidigare var jag inte så imponerad av farmas kranar men nu får jag säga att dom har byggt en mycket trevlig kran. På min arbetsplats använder jag mig av en loglift 96s vilken påminner om farmas kran.

En liten klagan skall jag ändå framföra, utskjutet är av det mer långsamma slaget. Enligt Farma är inte denna funktion strypt men oljan har iallafall svårt att nå ut till de funktioner som är elstyrda. Till exempel använder sig stödbenen av 150 bar när de är obelastade.....

Det märkliga är att ventilpaketet på vagnen har 2 tryckledningar??

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).