Motorsåg och handhållet

Rapsolja + T-röd, nackdel ?

23 inlägg 15907 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rapsolja + T-röd, nackdel ?

axwell  
#301768 Rapsoljan fryser som bekant vid ca -20 grader, i specialfall kunde det vara önskvärt med en lägre fryspunkt.

Propylenglykol har jag inte lyckats blanda med Rapsolja, annars skonsamt för miljön.

T-röd blandar sig däremot utan andra synliga symptom än att färgämnet i etanolspriten blir till en liten röd fläck på ytan.

T-röd kyler ju bra, kan det bli för bra och hur påverkas slitaget med en inblandning av 10-20 % ?

Alkylatbensin blandar sig även med oljan och sänker fryspunkten några grader(glömt hur mycket, 4-5 grader ?), vid 10 %.
Även alkylaten kyler ju en hel del vid avdunstning, alla som sölat på sig bör ha märkt det.

Brainstorming: Någon som har testat något liknande eller har koll på någon katalysator som gör det möjligt att förbättra fryspunkten för vanlig rapsolja, direkt från livsmedelsaffären ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

anersimyra  
#301800 T röd är väl ett utmärkt avfettningsmedel.. :surp: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

totte  
#301804 Jo men det är ju också ett lösningsmedel som i det här fallet bara tunnar ut oljan en smula. Samma fenomen som att hälla fotogen eller diesel i mineraloljan. Har svårt att tro att den inblandning det handlar om skulle försämra smörjningen, huvudsaken är ju att få ut oljefilmen hela vägen runt. Vi de temperaturer det handlar om här är ju kylningen inget problem, men att den skulle bli för bra, är väl knappast nån risk.

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

anersimyra  
#301805 Vad kan handeln månne blanda i " dyroljan ".. :?: :?: :smile:

Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301810 När jag tänker spontant ur min vilda hjärna så undrar jag om inte diskmedel kan sänka fryspunkten på rapsolja?

Aceton, kanske funkar med.

Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

åberg  
#301893 Men är det bra att ha så lättantändliga vätskor i oljan? Gnistor uppkommer ju lätt vid spik- och stensågning eller om kedjan lyfter ur spåret.

Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

axwell  
#301907
åberg skrev:Men är det bra att ha så lättantändliga vätskor i oljan? Gnistor uppkommer ju lätt vid spik- och stensågning eller om kedjan lyfter ur spåret.

Ingenting att sträva efter, fast "allting" brinner, även raps- och mineraloljor när temperaturen bli tillräckligt hög.

Aceton känns tveksamt, rädd att det skulle angripa plastdetaljer som locken i oljetankar och i förekommande fall plastdreven.

Etanol + aceton, då vill jag inte se på gnistor, sen somnar man in av kloroformen som dom bildar.

Flamskyddsmedel skulle då vara ett alternativ, helt galet ur miljöförstöringsaspekt.

Livsmedelsindustrin har nog koll, dom vet ju hur man binder vattenlösliga vätskor i sina produkter.

OK Åberg, skall testa om raps + 10 % T-röd tänder vid -7 som vi har nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

Jim_the_one  
#301919 Vissa har det bra.. Här håller det sig runt nollan å helst på plus sidan... jag vill ha -10!!

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

totte  
#301928
åberg skrev:Men är det bra att ha så lättantändliga vätskor i oljan? Gnistor uppkommer ju lätt vid spik- och stensågning eller om kedjan lyfter ur spåret.


En lösning av rapsolja och mindre del sprit blir marginellt lättare att antända än den rena oljan. I och med att det är en lösning så separerar inte spriten ur oljan, så risken är obefintlig. Det är f ö inte så lätt att antända mycket kall sprit.

Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

axwell  
#301933 Brandrisken är nog inte överhängande, ingen test så långt, bara några minusgrader nu.
Skall först försöka hitta fryspunkten.

Tror mig ha en lösning på gång, T-röd C2H5OH löser sig i oljan, i den lösningen löser sig propylenglykol C3H6OH, inte självmant pga. högre densitet, får ruskas till lite.

Koncentrerad propylenglykol fryser inte vid dom temperaturer som vi kan nå i Sverige på naturlig väg ens hemma hos Kse, fryspunkt -59 grader C, termisk tändpunkt +644 grader.
Det borde vara riskfritt att förvara i kallgaraget, till skillnad från etylenglykol som fryser vid -13.

Tio delar rapsolja, 1 del T-röd och 1 del propylenglykol får en vackert limegrön färg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301959 Propylenglykol som det kallas i handeln heter propan1-2 diol i kemivärlden (IUPAC) och har två OH grupper. Fullständig molekylformel blir C3H6(OH)2. Tror inte densiteten har så stor inverkan på lösligheten utan det är nog snarare den högre polariteten i molekylen (två OH grupper till skillnad från en hos etanolen som du också tänkte ha i) som gör den mindre löslig i den rätt så opolära oljan. Och jag skulle tro att lösligheten blir ännu mindre när tempen börjar krypa ner mot -20C.

Ahhh... organkemi in my heart.

Men ska du inte prova med diskmedel då, visserligen innehåller det mycket vatten och inte så mycket av de önskvärda tensiderna du vill åt (25% står det på min eldoradoflaska). Tensider har stor löslighet i olja, det är ju fett och olje fläckar den ska lösa upp på tallriken. Hur tensiderna påverkar plaster/packningar i sågen har jag däremot ingen aning om.

Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

axwell  
#301978
David S skrev:Men ska du inte prova med diskmedel då, visserligen innehåller det mycket vatten och inte så mycket av de önskvärda tensiderna du vill åt (25% står det på min eldoradoflaska). Tensider har stor löslighet i olja, det är ju fett och olje fläckar den ska lösa upp på tallriken. Hur tensiderna påverkar plaster/packningar i sågen har jag däremot ingen aning om.


Väntar med diskmedel, såg att Willys hade en sort som innehöll 82 % vatten, i samma test av ICA-kuriren var COOP:s( :!: ) lågprisvariant bäst och Grummes sämst, YES var inte bland dom bättre, löste fett för dåligt.
Proteststorm bland läsarna.

David S skrev:Tror inte densiteten har så stor inverkan på lösligheten utan det är nog snarare den högre polariteten i molekylen (två OH grupper till skillnad från en hos etanolen som du också tänkte ha i) som gör den mindre löslig i den rätt så opolära oljan. Och jag skulle tro att lösligheten blir ännu mindre när tempen börjar krypa ner mot -20C.


Densiteten gör att den går till botten utan att blanda sig med lösningen av raps + T-röd, på James Bond manér blir den inte bättre av att röras om, den skall bara skakas helt lätt. :mrgreen:

Vi får se vad som händer när lösningen fryser, kommer den att skikta sig, just nu -22 grader, det går plågsamt långsamt att få ned temperaturen. :|

   TS
Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302040 Nej skit i diskmedlet. Jag provade att blanda tvättmedel, alltså torrvara, med rapsolja nu. Det löste sig inte helt då tvättmedlet enligt innehållsförteckningen innehöll en massa jättepolära salter. Men frågan är om inte de 5% tensider som fanns i medlet extraherades ut i oljan på samma sätt som man kan extrahera nikotin ur en snus om man lägger den i alkohol. Kanske lite väl laborativt för att våga hälla i sågen sen...

Och bara för att man lyckas lösa tensider i oljan så vet jag inte hur mycket det påverkar fryspunkten.

Hoppas du får se några resultat från din grogg!

Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302052 Statoils Bio olje inneholder: Rapsolje raffinert >90%, Polymetakrylat, Naturgummi og Alkylfenol. Vet inte vad alt detta er men det siste Alkylfenol er inget bra for miljøen. Frysepunkt -39.

Avatar Fallback

Re: Rapsolja + T-röd, nackdel ?

axwell  
#302054
David S skrev:Nej skit i diskmedlet. Jag provade att blanda tvättmedel, alltså torrvara, med rapsolja nu. Det löste sig inte helt då tvättmedlet enligt innehållsförteckningen innehöll en massa jättepolära salter. Men frågan är om inte de 5% tensider som fanns i medlet extraherades ut i oljan på samma sätt som man kan extrahera nikotin ur en snus om man lägger den i alkohol. Kanske lite väl laborativt för att våga hälla i sågen sen...

Och bara för att man lyckas lösa tensider i oljan så vet jag inte hur mycket det påverkar fryspunkten.

Hoppas du får se några resultat från din grogg!


Ligger runt -25 nu, det går långsamt nedåt.
Som jag förstår dig så behöver rapsoljan behandlas med ett emulgeringsmedel som tensider, lecitin, äggula eller bikarbonat för att kunna förena sig med propylenglykolen :?:

Äggula ligger runt 9 % tensider(?).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).