Trädfällning (arborist)

Tips på bra rep för vinschning?

72 inlägg 43554 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på bra rep för vinschning?

volvo_per  
#301583 Tjena!
Har en habegger HIT10 vinsch med stora skogsutrustningen från skogma.
Jag har tänkt att börja använda En kast såg framöver och binda i rep ca 20-30 meter långt för att sedan sätta Wirén till vinschen i.

Tips på bra rep för detta? Hur grovt behöver det helst vara och vart köper man för bra priser?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Jim_the_one  
#301594 Har tänkt beställa lite rep från polyprodukter. 12 mm borde duga rätt länge.

Din vinch är en 1 tons eller?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#301596
volvo_per skrev:Tjena!
Har en habegger HIT10 vinsch med stora skogsutrustningen från skogma.
Jag har tänkt att börja använda En kast såg framöver och binda i rep ca 20-30 meter långt för att sedan sätta Wirén till vinschen i.

Tips på bra rep för detta? Hur grovt behöver det helst vara och vart köper man för bra priser?

Jag använder främst 10 mm försträckt skotlina. En Dyneema vore förstås det bästa då denna är helt stum, men priset på Dyneema kommer göra dig " stum.".. :surp: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

volvo_per  
#301622
Jim_the_one skrev:Har tänkt beställa lite rep från polyprodukter. 12 mm borde duga rätt länge.

Din vinch är en 1 tons eller?


Okej.
Brytpinnen går vid 1,5 ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

volvo_per  
#301639
anersimyra skrev:
volvo_per skrev:Tjena!
Har en habegger HIT10 vinsch med stora skogsutrustningen från skogma.
Jag har tänkt att börja använda En kast såg framöver och binda i rep ca 20-30 meter långt för att sedan sätta Wirén till vinschen i.

Tips på bra rep för detta? Hur grovt behöver det helst vara och vart köper man för bra priser?

Jag använder främst 10 mm försträckt skotlina. En Dyneema vore förstås det bästa då denna är helt stum, men priset på Dyneema kommer göra dig " stum.".. :surp: :smile: :smile:


Hehe okej. Vart har du köpt din 10mm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#301647 Jag köper i båthandeln- Watskibutiker, Erlandssons Brygga e.t.c. De har alltid bra och relativt billigt i butik.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Jim_the_one  
#301752 Funderar på denna.

http://poly.e-line.nu/sv/MENY/Flatat_ta ... 2206832912

Eller om man ska nöja sig med poly-braid 16. Vet inte vilken som blir "bäst" 12mm så har 24an brottgräns på 3000 och 16 på 2700.
Men vilken är smidigast att jobba med?

Eller är 10mm lättare att jobba med?
Tänker mig att 12mm är skönare att dra i än 10mm men har inte jobbat så mycket med rep, mest 8mm vajer å den är inte skön någonstans. Haha

Vi kan ju köpa en rulle å dela på Per.
82,5 meter var borde man klara sig en stund på.
Eller 110m om vi går på 10mm men den har brottgräns 2100 resp 2000. Känns lite klent.

Fanns visst 85 resp 110m spolar av polybraid 24. Prisskillnaden va inte nåt att tala om.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#301756
Jim_the_one skrev:Funderar på denna.

http://poly.e-line.nu/sv/MENY/Flatat_ta ... 2206832912

Eller om man ska nöja sig med poly-braid 16. Vet inte vilken som blir "bäst" 12mm så har 24an brottgräns på 3000 och 16 på 2700.
Men vilken är smidigast att jobba med?

Eller är 10mm lättare att jobba med?
Tänker mig att 12mm är skönare att dra i än 10mm men har inte jobbat så mycket med rep, mest 8mm vajer å den är inte skön någonstans. Haha

Vi kan ju köpa en rulle å dela på Per.
82,5 meter var borde man klara sig en stund på.
Eller 110m om vi går på 10mm men den har brottgräns 2100 resp 2000. Känns lite klent.

Fanns visst 85 resp 110m spolar av polybraid 24. Prisskillnaden va inte nåt att tala om.
10 mm räcker väldigt långt, jag använde till att börja med 12 mm till bensinvinschen Portablevinch. 10 mm har mer än dubbla brottgränsen än vinschen orkar dra, den är betydligt lättare och smidigare att hantera än 12 mm. Att bygga utväxlade riggar med 10 mm är betydligt billigare än med 12 mm. Utförsäljning till ett relativt lågt pris är av någon anledning vanligt på 10 mm.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

volvo_per  
#301783
Jim_the_one skrev:Funderar på denna.

http://poly.e-line.nu/sv/MENY/Flatat_ta ... 2206832912

Eller om man ska nöja sig med poly-braid 16. Vet inte vilken som blir "bäst" 12mm så har 24an brottgräns på 3000 och 16 på 2700.
Men vilken är smidigast att jobba med?

Eller är 10mm lättare att jobba med?
Tänker mig att 12mm är skönare att dra i än 10mm men har inte jobbat så mycket med rep, mest 8mm vajer å den är inte skön någonstans. Haha

Vi kan ju köpa en rulle å dela på Per.
82,5 meter var borde man klara sig en stund på.
Eller 110m om vi går på 10mm men den har brottgräns 2100 resp 2000. Känns lite klent.

Fanns visst 85 resp 110m spolar av polybraid 24. Prisskillnaden va inte nåt att tala om.


Klart vi jan köpa ihop men det vet i tusan vad jag ska med 80 meter till :)
Tror du om denna då?
http://www.erlandsonsbrygga.se/30M_10MM ... C?id=06317

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Jim_the_one  
#301830 30 m känns lite kort. Fast för din del kanske det räcker.. om du binder i vajern å drar med den upp.

Får du upp linan på 15 meter så blir det lite tajt.

50 m känns som minsta längd.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

volvo_per  
#301857 Denna kanske ;) 55m var

http://poly.e-line.nu/sv/MENY/Flatat_ta ... 2202812110

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Jim_the_one  
#301915 Ja det skilde ju inte mycket i pris mot 24 flätat.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Homo abies  
#301921 Längden har betydelse... tänk att du vill upp 15 - 20m i trädet sen skall du utanför trädlängden om du vill stå säkert skall winchen sitta "bakom" riktskärets förlängning. Då är 70 - 90m ett lagom rep. och -ett rep kan bara bli kortare....

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

volvo_per  
#301937 Jag har ju 50 meter wire också ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

TheJo  
#302053 Letar också efter något prisvärt att köpa till min Lug-All.
Antingen blir det dyneema från Kina, eller att göra som anersimyra säger, och köra på skotlina.

För övrigt så körde Erlandssons på 25% rea under helgen som var. Men de hade strul med beställningarna. Så de kommer köra på det igen.

"Vi har tyvärr tekniskt fel på hemsidan samt telefonen på grund av avgrävd kabel,
Telia jobbar för fullt med att lösa problemet!
Vi kommer att förlänga kampanjpriserna när vi ser att det funkar igen!
Förhoppningsvis lite senare under veckan."

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).