Avverkning (slutavverkning)

Stamkvistning automatiskt med robot

37 inlägg 33434 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Blivande snickare  
#301823
Admin@skogsforum skrev:Man kanske skulle kunna hotta upp den i fart och ha en fallskärm på den direkt den lämnar toppen... :wink:

Å sen gps styrning så att den landar på följande stam å kvistar sig neråt :D
Men då måste nog svärdet kunna svängas också :-?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Hema  
#301839 Tråden fick mig att tänka på denna stamkvistare, även om den var tänkt för slutavverkning.. och som de säger i filmen så tog timret skada, så att ta bort för många grenar kanske kan ge motsatt effekt totalt sätt..

Från stocksåg till skördare
16:16 min in i klippet.
Kanske skulle man kunna ha någon liknande grej på en mindre skördare? (om nu detta är ett måste)

Edit, lite stavfel och länken hade tappat tidsangivelsen.
Senast redigerad av Hema sön 30 nov 2014, 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Erre  
#301843 En sån här har jag saknat då man fäller fröträd i planteringar. Med bara en stam så borde man inte förstöra så mycket plantor.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Hema  
#301847 Nee inte plantorna, men helstocken tar nog skada. Blir säkert liknande stormskador i fibrerna.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Erre  
#301851 Ja kanske det. Men skulle gärna testa och laborera lite med det. Man behöver kanske bara ta dom grova grenarna som ofta är väldigt långa och sen spara lite av toppen.

Bara en tanke.
Men jag har mycket skit i huvudet. :grin:

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301854 Ibland blir synbart idiotiska idéer till lysande lösningar! Klura på! :D

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Hema  
#301856
Erre skrev:Ja kanske det. Men skulle gärna testa och laborera lite med det. Man behöver kanske bara ta dom grova grenarna som ofta är väldigt långa och sen spara lite av toppen.

Bara en tanke.
Men jag har mycket skit i huvudet. :grin:
Testa och återkom vetja. :)

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Erre  
#301859 Ska bara komma över en sån här mackapär först då. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

machonisti  
#301881
mannen skrev:Jag har ett svagt minne av att jag någon gång för 10-15 år sedan läste något om en kille som byggt en stamkvistare till en gallringsskördare.
Någon som har bättre minne än mig?

Minns samma sak men tydligen även samma minneskvalitet för där tar det slut.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

bgl  
#328937 Fredrik undrar i trådstarten vart dessa kvistningsrobotar tog vägen. Jag vet i alla fall ödet för en av dom. Han sågade fast sig i en sprötkvist långt upp i en tall. Gick inte att få loss, ingen klättrare fanns att få hjälp av (det var länge sen). Enda möjligheten blev att fälla trädet!! Ett stort träd, nästan utan kvistar, faller snabbt till marken så det enda som blev kvar var en skrothög!

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Camwood  
#329067 En tanke!! Varför ska man stamkvista? Premien för det är för liten med nuvarande teknik ( alla tekniker som ni har redovisat och några fler) Det betalar sej inte tyvärr!! Allt för få efterfrågar kvalitetstimmer.
DSCF1464.JPG

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Fredrik Reuter  
#329072 Bgl: Vilket öde för en kvistare... :grin:

Camwood: Specialsortiment kan man ju fortfarande sälja, knivfura, stamblock mm. Det kan ge rejält bättre netto om skogen är rätt. Men det är ju en lååångsiktig investering. Förutom det kanske det inte finns så många anledningar att göra det...men kanske imorgon? Pendeln brukar ju svänga.

Ur ett globalt perspektiv tycker jag också att vi är inne på ett litet farligt spår. Nordisk skog kommer aldrig växa så bra som på varmare breddgrader. Nordisk skog kommer aldrig kunna konkurrera mot arealer i ex Ryssland. Gemensamt så kan vi inte konkurrera i bulkleveranser på ett globalt plan därav (tror jag). Speciella produkter alt produkter med hög kvalitet. Det tror jag vi är bra på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Hema  
#329076 Ja genom att ständigt försöka ligga i framkant med ny teknik har vi minst sagt en möjlighet.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Kse  
#329123
Hema skrev:Tråden fick mig att tänka på denna stamkvistare, även om den var tänkt för slutavverkning.. och som de säger i filmen så tog timret skada, så att ta bort för många grenar kanske kan ge motsatt effekt totalt sätt..

Från stocksåg till skördare
16:16 min in i klippet.
Kanske skulle man kunna ha någon liknande grej på en mindre skördare? (om nu detta är ett måste)

Edit, lite stavfel och länken hade tappat tidsangivelsen.

Jäkligt fin film det där... :YMDAYDREAM:

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning automatiskt med robot

Skogsjanne  
#340317
Fredrik Reuter skrev:Men nu hittade jag av en slump en video på en radiostyrd automatisk stamkvistare med, vad det verkar, en vanlig motorsåg på.

Dålig kvalité för visso, men rätt bra drag i grejerna!



Hjälpte precis grannen att få ner hennes katt från ett träd, ska ha denna i åtanke nästa gång det händer. 🧠

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).