Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dieseltillsats, när behövs det?

12 inlägg 14505 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dieseltillsats, när behövs det?

såg  
#301540 använder ni någon tillsats i dieseln på vintern, eller..



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Diesel

rocky  
#301593 Använder en tillsats året runt.

Avatar Fallback

Re: Diesel

jannee  
#301608 Aldrig gjort, däremot suger jag ut lite vattenblandad diesel (bottensatsen) varje vår ur farmartanken, runt 2-3 liter. Dessa skvättar använder jag när jag avfettar p-bilarna innan vaxning.

Användarvisningsbild

Re: Diesel

Kse  
#301619 Bensin vid riktigt kall väderlek.

Användarvisningsbild

Re: Diesel

machonisti  
#301667
Kse skrev:Bensin vid riktigt kall väderlek.

Kall väderlek för dig är jäävla kall väderlek för andra :lol:
Allt är ju relativt, men funkar det här så funkar det nog överallt.

Avatar Fallback

Re: Diesel

ÅsaNisse  
#301740 Aldrig bensin. Det blir för torrt och något skär. Däremot fotogen när det kryper ned under -30.

Avatar Fallback

Re: Diesel

axwell  
#301744 Året runt, glömmer ibland :oops:

Tillsatserna består till stor det av just fotogen :!: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Diesel

jannee  
#301792 Efter vad jag förstått är det s.k. vinterdiesel i mackpumparna året om. Tidigare fick man problem när man kom norrut med vanlig sommardiesel, fick s.k. paraffinutfällning, detta problem ska man ej längre få.
Jag har i alla fall klarat mig upp och ifrån Kiruna med vanlig Skånediesel även när tempen varit nedåt -35 grader.

Avatar Fallback

Re: Diesel

Apple farmer  
#301900 Tviler på at man kjører vinterdiesel året rundt, såvidt jeg har skjønt har den litt lavere virkningsgrad så det vil neppe lønne seg om sommeren. Vi er noen bønder som har et felles dieselanlegg og vi kjøper vinterdiesel -32 om vinteren (fikk fylt opp for et par uker siden) og sommerdiesel om sommeren. Tror også det finnes en høstvariant som går ned til -17 eller noe sånt. Mulig den brukes om vinteren i strøk som ikke er så kalde som hos oss. Vi er ofte på -40 noen dager hver vinter. Sist vinter var et unntak med bare en dag med -35.

Avatar Fallback

Re: Diesel

ÅsaNisse  
#301957 Sommardiesel ska klara -12 och vinterdiesel -32. Kör man kontinuerligt klarar man ju lite till för returen värmer lite i tanken, men man måste skärma av så det inte drar på filtren. Caterpillar med sugande fläkt kyler bränslefiltren så där har vi HellyHansen sockar på dom.

Användarvisningsbild

Re: Diesel

Kse  
#302082
ÅsaNisse skrev:Aldrig bensin. Det blir för torrt och något skär. Däremot fotogen när det kryper ned under -30.

Har du egna erfarenheter av detta?

Avatar Fallback

Re: Diesel

jannee  
#302095 För 20 - 25 år sedan fick jag vintertid (kallare än -20) hälla i 20 liter bensin i dieseltanken som rymde 500 liter. Inte alltid detta hjälpte - lösning blev i stället att ta bort förfiltret, det var där man fick paraffinutfällningen. Bränslefiltren som satt uppe i v:et var alltid varma.
Provar du med att spä dieseln med bensin slå då också i lite tvåtaktsolja, 2% bör räcka mer än väl. Pytsar själv då och då i en skvätt tvåtaktsolja i dieselbilarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).