Arbetskläder för skogen

Meindl Timberking.

34 inlägg 16247 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

anersimyra  
#301644 Använd enbart relativt tjocka sockor i 100 % ull, ventilation får man då via kängskaften. Hur otroligt bra det fungerar förstår man först efter att ha provat, fötterna är verkligen helt torra oavsett utetemperatur. All " Hi Tech " kan man strunta i, huvudsaken att kängan är tät. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

Sunilorblede  
#301668 Ja nä 100% täta som gummistövlar är ju inget krav men tänkte bara om de är sådär att dom blir rätt sura när man hugger i blötsnö/regn och sen tar 3 dygn att torka. Eller om de håller dugligt tätt.

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

anersimyra  
#301670 Ett par sura G tech kängor tar minst ett par tre dagar att torka i rumstemperatur. Jag kan inte nog poängtera hur otroligt väl 100 % ull fungerar, jag har de senaste två månaderna använt enbart ullsockor, alltså inget annat än just ullsockor på fötterna. Varken fötter eller kängor är det minsta fuktiga efter en hel arbetsdag. Frun har nu stickat mig fyra par ullsockor.. :smile: jag kommer aldrig mer använda annat än dessa sockor, oavsett årstid. En annan egenskap hos ullen är att den även värmer i blött tillstånd.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Meindl Timberking.

Bergsmannen  
#301671
anersimyra skrev:Ett par sura G tech kängor tar minst ett par tre dagar att torka i rumstemperatur. Jag kan inte nog poängtera hur otroligt väl 100 % ull fungerar, jag har de senaste två månaderna använt enbart ullsockor, alltså inget annat än just ullsockor på fötterna. Varken fötter eller kängor är det minsta fuktiga efter en hel arbetsdag. Frun har nu stickat mig fyra par ullsockor.. :smile: jag kommer aldrig mer använda annat än dessa sockor, oavsett årstid. En annan egenskap hos ullen är att den även värmer i blött tillstånd.. :smile:


Mp ger dig 9 av 10 poäng. Nu behöver du bara lära dig att sticka själv för att bli en fullpoängare. Riktigt kul att ett äkta naturmaterial är det bästa. :lol: :wink:

Avatar Fallback

Re: Meindl Timberking.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301680 Tips på bra sockar i merinoull? Jag torkar mina gummistövlar med skotork en timme och det brukar räcka.

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

svampbob  
#301682 Om man tar ur sulorna ur kängorna och ställer kängorna på vedpannan(jag ställer dom inte direkt på utan har några vedpinnar mellan) så brukar dom vara torra dagen efter. Någon gång har det bara varit 95% torrt men stoppar man då in de kruttorra och varma sulorna så brukar det ändå kännas bra.

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

JensSkoog  
#301686
Bergsmannen skrev:
anersimyra skrev:Ett par sura G tech kängor tar minst ett par tre dagar att torka i rumstemperatur. Jag kan inte nog poängtera hur otroligt väl 100 % ull fungerar, jag har de senaste två månaderna använt enbart ullsockor, alltså inget annat än just ullsockor på fötterna. Varken fötter eller kängor är det minsta fuktiga efter en hel arbetsdag. Frun har nu stickat mig fyra par ullsockor.. :smile: jag kommer aldrig mer använda annat än dessa sockor, oavsett årstid. En annan egenskap hos ullen är att den även värmer i blött tillstånd.. :smile:


Mp ger dig 9 av 10 poäng. Nu behöver du bara lära dig att sticka själv för att bli en fullpoängare. Riktigt kul att ett äkta naturmaterial är det bästa. :lol: :wink:

Har inte användt annat än tjocka ullsockor genom femtio år - sommar och vinter. Finns inget annat som holler föterna värma som ull.
Har sockskuffen full fortfarande, efter att två svärmödrar, min mor och en kollega stickat för mig genom många år :grin:

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

T Landström  
#301694 Problemet med Gore-tex är väl att många tror att det bara är till för att göra kängan vattentät och skiter i att smörja den...

För att torka kängor använder jag skotork som blåser varmluft ner i kängorna...

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

anersimyra  
#301698 Där smör smälter, där " brinner " läder, sa man förr. Läderkängor ska inte torkas för varmt. Smörjfettet får inte innehålla alltför mycket DJURFETT, lädret blir alltför mjukt och genomsläppligt för vatten. Innan första smörjning ska kängorna gärna utsättas för riktigt " dammiga miljöer," dammet och fettet i kombination skapar ett tätt lager. Läder ska inte smörjas vid stark kyla.. :geek:
Ps : avsnittet om djurfett och dammiga miljöer för att få till en vattentät känga är skötselråd för sthilkängor.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

T Landström  
#301699 Luften blir kanske 30 grader som varmast...

Jag har kört med Meindl's egna smörjning men tycker inte fyller sitt syfte...känns som den bara lägger sig på ytan och man måste smörja kängorna varje gång man använt dom.
Så jag testade nygammal lädersmörjning och den tycker jag sitter i längre och torkar inte ut på samma sätt...

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

anersimyra  
#301703
T Landström skrev:Luften blir kanske 30 grader som varmast...

Jag har kört med Meindl's egna smörjning men tycker inte fyller sitt syfte...känns som den bara lägger sig på ytan och man måste smörja kängorna varje gång man använt dom.
Så jag testade nygammal lädersmörjning och den tycker jag sitter i längre och torkar inte ut på samma sätt...

Själv köpte jag vandringskängor vilka enbart skulle smörjas med tillverkarens egen produkt.. :shock: :shock: det kan dom förstås få tycka.. :lol: den " nygamla " är såklart lika effektiv som " Hi tech Ultra Formula "... :smile:

Avatar Fallback

Re: Meindl Timberking.

Jenny  
#301709 Mkt sköna kängor för att vara huggarkängor! Men som alltid är det svårt att hålla värmen i dem vintertid,dock helt vattentät och andas bra!

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

T Landström  
#301717
anersimyra skrev:
T Landström skrev:Luften blir kanske 30 grader som varmast...

Jag har kört med Meindl's egna smörjning men tycker inte fyller sitt syfte...känns som den bara lägger sig på ytan och man måste smörja kängorna varje gång man använt dom.
Så jag testade nygammal lädersmörjning och den tycker jag sitter i längre och torkar inte ut på samma sätt...

Själv köpte jag vandringskängor vilka enbart skulle smörjas med tillverkarens egen produkt.. :shock: :shock: det kan dom förstås få tycka.. :lol: den " nygamla " är såklart lika effektiv som " Hi tech Ultra Formula "... :smile:


Jag kommer nog börja smörja mina jaktkängor med den nygamla oxå... Trevligare att lukta på tjära än det som Meindl har blandat i sin smorning ;)

Användarvisningsbild

Re: Meindl Timberking.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301865
Jenny skrev:Mkt sköna kängor för att vara huggarkängor! Men som alltid är det svårt att hålla värmen i dem vintertid,dock helt vattentät och andas bra!


Börja med att slänga ut originalsulan och sätt in en ullfiltsula. Hjälper inte det tillräckligt, gå upp en storlek, så att du kan ha en extra ullsocka i. Och självfallet alltid ullstrumpor + ullsockor vintertid.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Meindl Timberking.

Jenny  
#301883 Jo ullsockor har jag alltid,ska prova att lägga in en ullfiltsula! Köpte eluppvärmda sulor men de var så höga att foten fick inte plats ..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).